Klubrádió;NMHH;médiatanács;

2020-12-29 07:20:00

Klubrádió: zavar a hangerőben

Úgy tűnik, a Klubrádió küzdhet tovább a frekvenciájáért. Egyelőre.

A Klubrádió által február 12-ig használt frekvenciára pályázók közül kettőt formai hibák miatt kizártak az eljárásból – közölte hétfőn a Médiatanács. A Klubrádiót tovább engedték, a jelenleg is sugárzó adótól csak hiánypótlást kértek. Pedig korábban több jel utalt arra, hogy a baloldali adó nem kapja meg a folytatás lehetőségét a fideszes delegáltakból álló testülettől. A hatóság szeptemberben kisebb hibákra hivatkozva úgy döntött, hogy nem hosszabbítják meg a Klubrádió frekvenciahasználati szerződését, pályázatot írtak ki a 92,9 MHz-re. Ráadásul a rádió viszonya a hatósággal nem felhőtlen: az adó beperelte az NMHH-t, sőt az ügyet értesüléseink szerint az Európai Bíróság is vizsgálja.     

Arató András, a Klubrádió elnöke még a hétfői bejelentés előtt a Népszavának azt mondta, nemcsak újrapályáztak, de megtámadták a frekvenciahasználati engedély meghosszabbítására vonatkozó kérelmük elutasítását, a keresetüket pedig már be is fogadta a bíróság. A hatóság őszi szőrszálhasogató döntése – amely szerint az adó több alkalommal sem szolgáltatott időben adatokat arról, pontosan milyen zenéket sugárzott – arra utalt, mindenáron meg akarják fosztani frekvenciájától a Klubot. Ugyan a hatóság szerint nem volt mérlegelési lehetősége – hiszen a médiatörvény kiköti: ismételt jogsértés esetén nem jár az automatikus hosszabbítás –, a Népszava novemberben kikutatta: akad két olyan kormányközeli adó is, amely hasonló hibákat vétett, mégis folytathatta.

A most kizárt egyik pályázó szintén Fidesz közelinek tűnik. Az LBK Médiaszolgáltató 2020 Kft. alapítója, Biró Balázs a néhai Andy Vajna rádiótulajdonos kormánybiztos ügyvédje volt. A másik kizárt induló a Közösségi Rádiózásért Egyesület, amely kötődik a Hit Gyülekezetéhez, amelynek vezető lelkésze, Németh Sándor rendszeresen dicséri a kormány munkáját. Az egyesület elnöke Németh S. Szilárd a Németh Sándor tulajdonolta ATV vezérigazgatója, egyébiránt a lelkész fia. A Spirit FM-mel pályázó ifjabb Németh a Media1 szakportálnak azt mondta, azért zárták ki őket, mert nem részletezték, hogy egyes műsorsávokban miféle “zenét” terveznek sugározni. Bíró Balázs, az LBK vezetője pedig azt közölte, egyelőre vizsgálják a Médiatanács döntését. Azaz még nem biztos, hogy a Klubrádió marad az egyetlen érdeklődő a 92,9 iránt.

A hatóság őszi döntése elérte a Európai Bizottság ingerküszöbét is: Brüsszelben vizsgálják a Médiatanács eljárását – értesült lapunk EU-s forrásból. Nemcsak a konkrét eljárást veszik górcső alá, az EB jogállami szempontokat is vizsgál. Azt, hogy a törvényi környezet biztosítja-e általában a média szabadságát. A Médiatanáccsal már volt egy levélváltásuk, amiben a hatóság továbbra is amellett érvelt, hogy okkal nem adtak lehetőséget a hosszabbításra: a Klubrádió egy éven belüli ismételt jogsértést követett el. Azzal kapcsolatban, hogy más rádiókkal korábban nem voltak ilyen szigorúak, a hatóság úgy reagált az EB felé, hogy a médiatörvény többször változott az elmúlt években. Erről korábban Polyák Gábor médiajogász azt mondta lapunknak, hogy a fő elemet, az ismételt jogsértés tilalmát nem érintették a hatóság által felemlegetett törvénymódosítások.