Előfizetés

Kóser ószövetségi szómutató

Retkes Attila írása a Népszavának
Publikálás dátuma
2021.01.04. 10:30
Új Dimenzió Műhely - Szakcsi Lakatos Béla, Kathy Horváth Lajos, Fekete László,Klenyán Csaba és Babits Antal Forrás: Logos Kiad
Megjelent az Ószövetségi szómutató szótár. A hatalmas online kulturális és eszmetörténeti vállalkozás egyetlen szerző, Babits Antal munkája, akit a zsidó vallásbölcselet kutatójaként és klarinétművészként ismerhetünk.
„Évtizedek óta használom a héber és görög szómutató szótárakat – szakkifejezéssel: konkordanciákat –, de mindig azt tapasztaltam, hogy a hazai olvasók nagy hiányt szenvednek egy hasonló magyar nyelvű kiadvány tekintetében” – mondja Babits Antal. „Ez az ínséges szellemi helyzet késztetett arra öt évvel ezelőtt, hogy elkezdjem az Ószövetségi szómutató szótárt. Létezett korábban néhány magyar nyelvű részleges konkordancia, de egyik sem az eredeti héber vagy görög szöveg alapján készült, csupán egy adott magyar fordítást, értelmezést vettek alapul. Ezért nem tudták hitelesen visszaadni az eredeti ókori szöveg üzenetét” – véli a kutató. Szerinte az új szómutató viszont „kóser” lett, mert mindenben a héber eredeti forrásra támaszkodik. A munka volumenét jelzi, hogy az elkészült ószövetségi szómutatóban (ábécésorba rendezve) 9328 szócikk található, amelyből 731 arámi, a többi héber nyelvű. Az idézett igehelyek mintegy 275 ezer szentírási mondatból állnak. Az online kiadvány tartalma csaknem 8000 A/4-es oldalnak felel meg, amit Logos kiadó korszerű keresőprogramokkal is ellátott. Az adatok mennyisége, precizitása mellett a kiadvány erőssége, hogy a héberül nem tudóknak is felkínálja a bibliai szöveg eredeti nyelvű tanulmányozását. „Online konkordanciánk a Magyar Bibliatársulat honlapján, mindenki számára ingyenesen elérhető. Hasznos lehet prédikációkra való felkészülésnél, tanulmányok készítésénél, különböző kutatások területén – zsidó és keresztény kontextusban is”– teszi hozzá Babits Antal. A szótár szerzője az elmúlt évtizedekben az Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem tanáraként, illetve klarinétművészként és zeneszerzőként vált ismertté. Mindig a zsidó-keresztény kultúra mélyebb összefüggései érdekelték, ezért – rendhagyó módon – a katolikus Hittudományi Akadémia elvégzése után a Rabbiképző akkori igazgatójától, Scheiber Sándor professzortól először arra kapott engedélyt, hogy vendéghallgatóként látogassa az órákat. Később „hivatalosan” is beiratkozott a Rabbiképzőbe, majd ugyanott a zsidó vallásbölcselet tanára lett. Doktori fokozatának megszerzése után az oktatás, kutatás és könyvkiadás (ld. keretes írásunkat) töltötte ki napjait. Több tucat publikációja jelent meg, de legfontosabb művének az új ószövetségi szómutatót tartja. „A zene, mint a legmetafizikusabb művészeti ág, mindig is a bűvkörében tartott” – vallja másik hivatásáról Babits Antal. Kamaszkorában kezdett klarinétozni, hangszerét a sokoldalúsága miatt is szereti. Az 1970-es évek közepétől saját együttese volt, alapítóként részt vett a Szabados Györgyhöz köthető Kassák Kortárs Zenei Műhely koncertjein. Később megalapította az Új Dimenzió Műhelyt, amelyben Klenyán Csaba, Oláh Kálmán, Jávorka Ádám és ifj. Kurtág György voltak a társai. New Yorktól Moszkváig, Londontól Pekingig számos külföldi fesztiválon léptek fel, és Babitsnak már tíz szerzői CD-je jelent meg, illetve egy DVD, amelyen Gólem avagy a bálványok tündöklése és bukása című kamaraoperája látható. „Idővel a klarinétcsalád egyre mélyebb hangszerein kezdtem játszani: basszusklarinét, kontrabasszus-klarinét, s ezáltal tudtam az álmaimat még jobban kifejezni, a szférák zenéjére hangolódni.”    

A Logos Könyvkiadó

Babits Antal egyetemi oktatóként szembesült a hazai tudományos könyvkiadás fehér foltjaival, s ezért alapította meg saját szakkönyvkiadóját. 1992-ben elsőként jelentette meg Arisztotelész Metafizikáját görögül és magyarul, 400 oldalas kommentár kíséretében. Szerzőként és szerkesztőként több kötetet szentelt a középkori zsidó filozófia óriása, Maimonidész életművének. A nyomtatott megjelenést preferálja, de az Ószövetségi szómutató szótár esetében „elsősorban terjedelmi okok miatt el kellett térnem a Gutenberg-galaxis hagyományának ápolásától, valamint a modern idők szavára hallgatva a digitálisan programozott keresési lehetőség is indokolta az internetes kiadást” – mondja Babits Antal.

Kultúra a karanténban

P. Szabó Dénes
Publikálás dátuma
2021.01.04. 10:00

Fotó: Népszava
A kijárási korlátozások és a rendezvénystop napjaira otthonról elérhető kulturális programokat ajánlunk ezen a hasábon.

Satanella, a titokzatos

Ismerik Satanellát, az írónőt? És Krúdy Gyula feleségéről hallottak már? Nos, Spiegler Bella, azaz Satanella újságíró és írónő volt, amikor Krúdy Gyulát megismerte. A kezdő író tíz évvel fiatalabb választottjánál, amikor gyámhatósági engedéllyel összeházasodnak. A Király utcában telepednek le, a legendás és gyönyörű Pekáry-házban. Hogyan élnek együtt? Miért kell Bellának feladni az írást? És egyáltalán milyen írónő volt? Miről írt, hogyan? Mi volt a véleménye a férjéről? És Krúdy mit gondolt Satanelláról, azaz Belláról? Vajon hány nő maradhatott meg abban az időben anyaként alkotónak is? És miért mondta Krúdy a XX. század elején, hogy ami a Király utcán nincs, az nincs? A kérdésekre választ ad Szécsi Noémi író, akivel Szederkényi Olga szerkesztő-rendező beszélget. Jegyek kaphatók: jegyx1.hu Az előadás megtekinthető: eromuvhaz.hu/tv oldalon január 4-10. között     

Dallamok bambuszfuvolán

A Tan Kapuja Buddhista Egyház és A Tan Kapuja Buddhista Főiskola által tartott online előadássorozat legújabb eseményén az érdeklődők a hangszeres zen meditációval ismerkedhetnek meg. A japán zen sajátos formákkal gazdagította a buddhizmus gyakorlatát, ám ezek közül is kitűnik a hangszeres meditáció egyedülálló hagyománya. Külön erre a célra kialakított eszköz a sakuhacsi (shakuhachi), a japán bamubuszfuvola, amelyet méltán tartanak a világ egyik legnehezebb hangszerének. Bár a Kenéz László főiskolai docens vezetésével tartott előadás során nincs mód a hangszer kipróbálására, akinek kedve van, az esemény második, interaktív részében maga is belekóstolhat a sakuhacsival gyakorolt meditációba: ehhez nem kell egyéb, mint egy üres pet palack. A Tan Kapuja YouTube-csatornáján vagy a tkbe.hu/oldalon, 19.00

Tánc a Trafóban

Online táncórát tart a Trafó Kortárs Művészetek Háza tanára, Békési-Szombati Anett táncművész és alkotó. A szabadúszó előadó a Budapest Kortárstánc Főiskola szakán végzett, rendszeresen tanít kortárstáncot, improvizációt különféle budapesti, alapfokú művészeti iskolákban. Jelenleg az Unknown Text formációban dolgozik koreográfusként. Az órához csupán néhány apróságra van szükség: egy kényelmes ruhára, térre, vízre és elszántságra. A Trafó Facebook-oldalán, 19.00   

Egyszerre ijesztő és izgalmas helyzet - az SZFE-ügy mesterek és tanítványok szemével

Balogh Gyula
Publikálás dátuma
2021.01.04. 08:30

A diákok egyetemi autonómiáért, oktatási és kulturális szabadságért folytatott küzdelme adta idei évösszefoglalóink apropóját.
Hogyan élték meg érintettként a sokak által az év kulturális botrányának tartott Színház- és Filmművészeti Egyetem körüli eseményeket? Székely Kriszta: Személyes érzelmi érintettségemet félretéve elsősorban szakmai aggodalmaim vannak. Az általunk vitt egyetemet agresszív, szakmai tényeket nélkülöző támadások érték. Az új vezetés részéről nem látott még senki semmilyen szakmai programot, tervet vagy alkotó gondolatot. Szerintem nincs is terv és nincsen gondolat. Az mindegy, hogy minket lejárattak, mert az csak simán hazugság. De fiatal emberek életével és tehetségével hazardírozni súlyos univerzális vétek. Az SZFE IV. éves prózai színészosztálya: Feltehetőleg sokféle gondolat kavarog az osztály minden tagjában, ezért nehéz lenne egyetlen csapásvonalat kiválasztani. Mindenképpen kijelenthetjük, hogy a rengeteg szorongás, rossz élmény és szomorúság mellé társul valamiféle remény. Színháztörténeti események résztvevői lehettünk, ebből mindenképpen profitálni fogunk, mind szakmailag, mind emberileg. Az egyetemi fórumok, osztálymegbeszélések, valamint az állandóan megmutatkozó, fáradhatatlan összetartó erő mind olyan pozitív életleckék, amiket örökre magunkkal viszünk.
Székely Kriszta
Fotó: Horváth Judit
Milyen kulturális élményt vinnének magukkal 2020-ból? Székely Kriszta: Idén én rendeztem a Szépművészeti Múzeum Textúra előadását. A próbák a pandémia miatt zárva tartó múzeumban zajlottak. Egy hónapig napi 8 órát tartózkodtam a teljesen üres fantasztikus terekben műtárgyak között. Hatalmas utakat tettem meg a falakról, vitrinekből, posztamensekről felém áradó, évezredeket átívelő alkotó energiák teremtményei között. Volt, hogy a lépésszámláló tíz kilométert mutatott a nap végére. Egyedi és kiváltságos élmény. Az SZFE IV. éves prózai színészosztálya: Mivel a 2020-as év járványhelyzetét a színházak, és ezzel együtt az egyetem is megsínylette, nehéz rámutatni egyetlen meghatározó kulturális élményre. Az osztály szakmai gyakorlatának kezdete mindenképp sarkalatos pontja az idén szerzett élményeknek. Bejött a képbe a streaming, amivel nekünk is akadt dolgunk, ez mindenképpen egy újfajta aspektusát mutatta meg a színház túlélésének. Osztályfőnökünk, Máté Gábor idén elbúcsúzott az egyetemtől és tőlünk. Az a közös éneklés, amire összegyűltünk mind, volt és jelenlegi tanítványai, mindenképpen meghatározó pillanata volt az évnek. Mindemellett érdekes ilyen fiatalon megtapasztalni, ha az ember tanult szakmájának a szeme láttára kell ideiglenes kényszerpályára vonulnia. Egyszerre ijesztő és izgalmas helyzet. A látszólagos kilátástalanság mellé újfajta kreatív gondolkodást kell helyeznünk, és ez remek kihívás. Néhány mondatban megfogalmaznák egy mű, mondjuk egy a most búcsúzó évről szóló karanténdráma szinopszisát? Székely Kriszta: Az első hullám alatt megérintett egy hír Franciaországból, hogy a családvédelmi szervezetek több száz vagy ezer szállodaszobát utaltak ki a megnövekedett családon belüli erőszak miatt. A hashtagmaradjotthon olyan arcával foglalkoznék, ami azokról szól, akiknek otthon maradni nem a jógáról vagy a kenyérsütés fortélyairól szólt, hanem egy olyan helyzet eszkalálódásáról, amit valószínűleg normális körülmények között és nehezen tudtak elviselni. Az SZFE IV. éves prózai színészosztálya: Egy házibuli közben kitör a szigorított járványhelyzet, és az ott tartózkodók kénytelenek több időt együtt tölteni, mint terveztek. A szereplők lehetnek akár az osztály tagjai vagy más, elképzelt személyek. A mi szemszögünkből mindenképp érdekes, ha a történet résztvevői mind színházi emberek. A kijárási tilalom elrendelése összezárja a szereplőket egyetlen helyre, ahonnan saját akaratukból egy ideig képtelenek távozni. A buli előrehaladtával egyre több konfliktus körvonalazódik. Szakmai vitákat, személyes sérelmeket, versengést, irigységet, de akár eltitkolt szerelmeket vagy nagy kibéküléseket is körbejár a történet. Az összezártság felszínre hoz olyan dolgokat is, amikről talán álmodni sem mertek.

Az SZFE IV. éves prózai színészosztálya

A prózai színészosztályt Máté Gábor és Székely Kriszta indította 2017-ben. Máté Gábor a modellváltás miatt 2020. ősszel megvált a Színház- és Filmművészeti Egyetemtől. Osztályfőnökként Székely Kriszta viszi tovább a csapatot. A társaság egyik emlékezetes vizsgaelőadása volt a Boci boci tarka című termelési operett, amelyet Kocsis Gergely rendezésében 2019-ben mutattak be az Ódry Színpadon. Az osztály egy része részt vett a szombathelyi teátrum A Pál utcai fiúk című előadásában, melynek a premierjét 2020 októberében rendezték.