album;koncert;

- Kettősség és párhuzamosság

Szőke Szabolcs több mint négy évtizede aktív zenei és színházi előadó- és alkotóművész. Két frissen megjelent, különleges lemezéről kérdeztük.

Szőke Szabolcs, a balkáni és indiai vonóshangszerek mestere (ld. keretes írásunkat) az 1970-es évek végén, a legendás Kolinda együttesben kezdte zenei pályáját. Alapító tagja volt a Makámnak, majd hosszú időn át működtette saját együtteseit: a Tin-Tin kvartettet és kvintettet, illetve az Ektar zenekart. Egyik új lemezén (Duetti, parallelli) a kiváló klasszikus csellóművésszel, Rohmann Dittával játszik együtt. „A Patyolat Próbaüzemben – amely egy egészen különleges kulturális színtér – szerveztem egy zenei műhelyt, amelynek előadásaira hazai és külföldi klasszikus, jazz- és kortárszenészeket hívtam meg” – mesél Szabolcs a lemez előzményeiről. „Az egyik ilyen alkalommal Rohmann Ditta adott szólóestet Bach és Ligeti György műveiből. Nagy sikert aratott, ezért szerettem volna másodszor is megrendezni, erre Ditta egyből azt ajánlotta, hogy a következő alkalommal játsszunk együtt. Itt már kevertük a klasszikusokat és az én zenei világomat. Máig tartó, intenzív munkakapcsolat és barátság született. Közben kiderült, hogy a Jeles Andrással közös zenés színházi produkciónkban, a Kedves ismerősökben Ditta már látta és hallotta, hogyan szólal meg a gadulka a csellóval együtt.”

Közös lemezük címe hangszereik, illetve az általuk megszólaltatott motívumok kettősségére és párhuzamosságára utal. A középkori perzsa Omar Khajjam és a néhány éve elhunyt ír Nobel-díjas, Seamus Heaney által a költészet is fontos szerephez jut a felvételen. Az időben és térben távoli költőket összeköti a tematika: a kiválasztott versekben „az elmúlás, az öregség és a létezés végső kérdéseit feszegetik.” Egy szöveggel (Interesting) a régi alkotótárs, Jeles András is képviselteti magát. Több verzióból választották ki a tizenöt tétel végleges sorrendjét, amelynek köszönhetően a kompozíciók szvit-szerűen egybefűződnek.

A másik lemez Szőke Szabolcs Olaszországhoz kötődő – hosszú és termékeny – szakmai kapcsolatának újabb dokumentuma. „Rengeteg szál oda kötődik; különösen Velencéhez, mert nem titok, hogy a hivatalos koncerteken kívül sokat játszottam főleg szólóban, mint utcazenész. Ez életemnek mindig is fontos és izgalmakkal teli része volt.” A Live in Venice című koncertfelvételt a Trio Squelini nevű formációval (amelyben Szalai Péter és Váczi Dániel a társai), valamint Csókás Zsolt gitárossal rögzítették. A trióban „három jól összeszokott muzsikus, nagyon jellegzetes hangszerekkel és hangzásképpel felvértezve nagyon figyel egymásra, s az egyes muzsikusok különböző kulturális hagyományait figyelembe véve, egymást inspirálva alakítja ki a stílusát.” Ezúttal szó sincs utcazenéről: Giuseppe Mormile, a Veneto Jazz fesztivál igazgatójának meghívására, egy impozáns palotában (Fondaco dei Tedeschi) játszottak, az Etno Borders című, zenei „határeseteket” bemutató sorozat keretében. A koncertfelvétel gondos utómunkája Válik László hangmérnök érdeme, aki a kiadói feladatokat is magára vállalta. 

Infó

Rohmann Ditta – Szőke Szabolcs: Duetti, parallelli (Hunnia Records, HRCD 1909)

Trio Squelini és Csókás Zsolt: Live in Venice (LV Records, TSQ 004)

Gadulka, sarangi, array mbiraSzőke Szabolcs klasszikus zenén nevelkedett: sokáig hegedült és brácsázott. 1976-tól kötelezte el magát a balkáni zenéből ismert gadulka mellett, mert úgy érezte, hogy zenei gondolatait, lelkének rezdüléseit ez az instrumentum fejezi ki leginkább. Később fontossá vált számára az indiai sarangi: „ahogy öregszem, egyre közelebb kerülök ehhez a misztikus hangú vonóshangszerhez” – vallja. A Rohmann Dittával közös lemezén egy afrikai gyökerű, az Egyesült Államokban kifejlesztett hangszer, a négyoktávos array mbira is megszólal, amely egyfajta összegzése az afrikai kalimbákon folytatott korábbi kísérleteinek. „Mindig is célom volt, hogy olyan zenét hozzak létre, amely egyszerre kötődik a hangszerek által adott tradícióhoz és ahhoz a modern zenei közeghez, amelyben élek. Népzenei feldolgozásokat sohasem készítettem – mindig kortárs kamarazenében gondolkodtam” – mondja Szőke Szabolcs.