Puskás Aréna;

- VIP-utak az arénába

Titkosított eljárás során tervezett külön bejárást biztosítani a kormány a kiváltságosoknak a Puskás stadionba.

„Egy olyan papírt adtak a kezembe, amely szerint Orbán Viktor egy saját alagutat akar magának építeni a Puskás Stadionba kettő milliárd forint értékben. Ez a terv azért az én kezembe került, mert a nemzetbiztonsági bizottságon keresztül akarták ezt a beruházást sok évre titkosítani, elkerülve a botrányt.” Ezt Stummer János jobbikos képviselő, a parlament nemzetbiztonsági bizottságának elnöke mondta kedden közzétett Facebook-videójában. Kitért arra is, hogy ő nem akarta napirendre venni az ügyet, de a testület fideszes többsége ezt megtette, és meg is szavazta. Emiatt – tette hozzá – titkosított információt osztott meg, de vállalja a következményeket, mert nem lehet titkos alagutat építeni, főleg ilyen válságos időkben nem.

A politikus kijelentéseire reagált a Puskás Aréna, amely „kacsának” nevezte a hírt, ami szerint titkos alagút készülne a stadionnál. Ezzel együtt közleményükből kiderül, hogy valóban terveznek olyan földalatti VIP-utat, amely külön bejárást biztosít a kiváltságosoknak. Mint írták, fél év után felül kellett vizsgálni, „jól működő közlekedési megoldás-e, hogy a hazai és külföldi védett személyeket a rendes közönség forgalmának időnkénti akadályoztatásával, várakoztatásával szállítják az Arénába.”

A létesítmény közleménye szerint ekkor jutottak arra, hogy a védett személyeket jobban el kell választani. „Jobb megoldás lenne, ha a védett személyek, kiemelt vendégek, előadók autós közlekedési útvonala nem keresztezné a több tízezres közönség gyalogos útvonalát, célszerű e közlekedési utakat fizikailag elkülöníteni. A tervezett megoldás egy mindösszesen 50 méter hosszú autós aluljáró.”

Az aluljáróról további részleteket nem árult el a stadion. Ezért megkérdeztük, hogy az aluljáróban szállnak-e majd ki autóikból a védett személyek, és onnan a föld alatt jutnak-e be a létesítménybe, de lapzártánkig nem kaptunk választ. Ahogy arra sem: ha valóban azért szükséges az aluljáró, mert az érkező VIP-vendégek akadályozzák a szurkolók mozgását, akkor erre miért nem gondolt senki az 150-190 milliárd forintba kerülő stadion építésekor?

Az, hogy pontosan mit terveznek építeni, hamarosan kiderülhet. Stummer János ugyanis lapunknak elmondta, hogy a történtek után meghívást kapott csütörtökre Pintér Sándortól, és a belügyminiszter a találkozón várhatóan bemutatja neki a terveket. Ezzel együtt a jobbikos politikus megerősítette: az előterjesztésből számára teljesen nyilvánvaló, hogy alagút készülne. Mégpedig azért – tette hozzá – , hogy a VIP-páholy védett személyei anélkül tudják megközelíteni és elhagyni a helyüket, hogy a szurkolók közelébe kerülnének.

Kérdéses az is, hogy egy ilyen beruházást miért kellene titkosítani. A Puskás Aréna magyarázata úgy szól: azért, hogy az aluljárót nemzetbiztonságilag kockázatmentesen lehessen megépíteni, és semmilyen információ ne kerüljön illetéktelen kezekbe, „a bizottságnak kellett rábólintania arra, hogy nemzetbiztonságilag minősített, meghívásos, többszereplős versenyeztetést" írjanak ki. Stummer János szerint nem ez a valódi ok, hanem az: nem akartak nyilvános közbeszerzést, hogy kiderüljön mire költenek kétmilliárd forintot vírusjárvány idején.   

AlagútmúltNem véletlenül váltott ki óriási visszhangot a jobbikos politikus bejelentése: a stadionnak volt már egy híres-hírhedt földalatti létesítménye, amit máig Rákosi-alagútként emlegetnek. "Kialakításánál speciális, az Államvédelmi Hatóság előírta biztonsági szempontokat is érvényesíteni kellett: a Nemzeti Sportcsarnokból föld alatti alagúton érkezhettek a helyükre a notabilitások" – írta Prakfalvi Endre, az 1999-ben kiadott Szocreál című könyvében. A Magyar Nemzetben 2011-ben riport jelent meg az omladozó Népstadionról. Az írásban az is olvasható: „Az alagút mindkét oldala ötszáz-ötszáz méter hosszú, szélessége – egymás mellett – három autónak elegendő. (…) Belépsz az Istvánmezei úti kapun – a Gerevich Aladár Nemzeti Sportcsarnok mögött –, és egy kis mellékút a föld alá vezet... Kiszállnod sem kell, nem találkozol a tömeggel, amely, mint tudjuk, veszélyes.” A Borsonline 2019-es cikke szerint Rákosi-alagutat éppen az Aréna építése során során berobbantották, betömték. 
LuxusmegoldásokAzokban a stadionokban szoktak alagutakat kialakítani, ahol a bejárat és az aréna között nagy szabad tér található, és másképp nem tudják elkülöníteni a szurkolókat a VIP-vendégektől – mondta lapunknak egy, az európai topcsapatok stadionjait jól ismerő szakértő. Hozzátette: Torinóban, a Juventus stadionjánál van egy 30-40 méteres alagút, ami a VIP-páholyhoz vezet. Firenzében a játékosok is föld alatti parkolóban állíthatják le az autóikat és onnan jutnak be az öltözőbe, illetve a VIP-vendégek a páholyaikba. Más helyszíneken, ahol az első jegyellenőrzés után szinte rögtön a lelátóra jutnak a nézők, ott a szurkolóktól kerítéssel vagy kordonnal elzárt külön bejáraton közlekedhetnek a VIP-vendégek. B. P.

Mind több hiányszakmában jelzik az orvosok, ragaszkodnak az eddigi extrajuttatásaikhoz és nem írják alá új szolgálati szerződésüket.