Kritikus határhoz közelít a koronavírus megbetegedések száma a BKV Metró üzemigazgatóságán. Az M2-es vonal központi forgalmi menetirányítói már nem is a havi beosztás szerint dolgoznak. Mindig az megy be, aki éppen tud. Elég, ha a megmaradtak közül csak néhányan kiesnek és le kell állítani a metróközlekedést – értesült a Népszava.
S nem csupán a kettes vonalon rossz a helyzet. A főváros közlekedési cégénél február vége óta rohamosan nő a koronavírus fertőzöttek száma. Egyelőre nem érték el a tavaly decemberi rekord betegszámot, amikor a vállalatnak egyszerre 284 dolgozója volt karanténban, de az új megbetegedések által kirajzolt görbe meredeken ível felfelé.
A Népszava információi szerint tavaly március óta összesen csaknem ezer munkatárs betegedett meg, vagy volt igazolt kontakt személyként karanténban. Az igazolt fertőzöttek száma jelenleg 127 fő, de összesen 179-en vannak karanténban. Már a cég dolgozói között is szedett halálos áldozatot a járvány.
Egy, a fővárosi önkormányzatnál csütörtökön tartott háttérbeszélgetésen elhangzott: a kormány oltási tervében nem részletezték kellő alapossággal, hogy kik azok, akiket speciális munkakörük miatt fontos lenne haladéktalanul beoltani, kimaradt például a metróirányítók szűk köre, noha a szakemberek szerepe kulcsfontosságú. Budapest kérte mielőbb oltásukat, ám eddig nem kaptak vakcinát. A fővárosi kormányhivatal és György István, a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára az oltási munkacsoport vezetőjének kérésére már múlt hét végén leadták a metró- és a villamos-üzemigazgatóságok nélkülözhetetlen munkatársainak listáját. A mintegy száz főből azonban eddig senkit sem oltottak be.
A cégnél dolgozó csaknem 9300 munkavállalóból különösen a metró üzemigazgatóságon nehéz a helyzet. Ott ugyanis három olyan munkakör is van, amelynek dolgozói nem helyettesíthetők. Központi forgalmi menetirányítóból, forgalmi szolgálattevőből, illetve energetikai diszpécserből alig néhány tucat van, helyettesítésük 30 százalék feletti létszámkiesésnél nem megoldható. Ugyanis nincs belőlük több az országban. Ha a járművezetők betegednek meg nagy számban, akkor rossz esetben ritkíthatóak a járatok, ha viszont nincs forgalomirányító, akkor egy napra vagy akár többre is le kell állítani a metrót.
A cégnél egyébként egyre többen tartanak a járványtól, a szakszervezeteket és az üzemigazgatóságok vezetőit kérdezgetik az oltásról, de a BKV vakcina híján nem tehet semmit. Ha mégis kapnának oltóanyagot, akkor a fővárosi önkormányzat segítsége, illetve az üzemorvosi szolgálat révén rövid időn belül beolthatnák legalább a kritikus területen dolgozó munkavállalókat. A fővárosi kormányhivatalt és a Miniszterelnökséget hiába kerestük, nem válaszoltak kérdéseinkre.