Előfizetés

Lovagváltás a zenekar élén

R. Hahn Veronika (London) írása a Népszavának
Publikálás dátuma
2021.04.21. 16:05

Fotó: RICCARDO DE LUCA / AFP
Sir Antonio Pappanót nevezték ki Sir Simon Rattle utódjának a szigetország első számú zenekara vezető karnagya tisztségére.
"Egy álom vált valóra" - ezzel a közhellyel kommentálta Sir Antonio Pappano a Londoni Szimfonikusok vezető karmestérévé való avanzsálását. A közvetlensége miatt általában egyszerű Tony-ként emlegetett muzsikus még 2024. szeptemberéig marad eddigi beosztásában, a Royal Opera House zenei igazgatójaként, ahol 2002 óta dolgozik, megdöntve a leghosszabban szolgáló Covent Garden szakmai vezető rekordját. Egy rövid átmeneti időszakban, 2023. szeptemberétől Pappano kinevezett vezető karnagyi címet viselve már részlegesen az LSO rendelkezésére áll majd.
Mint erről ez év januárjában lapunk is beszámolt, a Barbican kulturális központban székelő LSO eddigi vezető karnagya, Sir Simon Rattle 2023-ban feladja állandó nagy-britanniai zenei munkásságát és átteszi székhelyét Münchenbe, ahol a nagy becsben tartott Bajor Rádiózenekar frontembere lesz. A kiváló dirigens 1999 és 2018 között a Berlini Filharmonikusok élén állt. Ez alatt az idő alatt nem pusztán a német szövetségi állam és Berlin városa nagyvonalú kulturális mecenatúráját tanulta meg becsülni, hanem harmadszor is megnősült. Felesége, Magdalena Kožená énekesnő és három közös gyermekük bázisa változatlanul Berlin, azaz a távolság jelentősen lerövidül. Sir Simon nem is próbálta leplezni, hogy a családi megfontolások mellett döntésében szerepet játszott a Brexit és a londoni City, illetve a brit kormány ígéretének meghiúsulása, a tervezett szuper akusztikájú új koncertterem megépítésének feladása. Alex Beard, a Royal Opera House vezérigazgatója az olasz származású, de már a szigetországban, az essexi Eppingben született, majd Amerikában nevelkedett Sir Antonio állásváltoztatását abból a szempontból méltatta, hogy a "muzsikus hosszú távon az Egyesült Királyságot tekinti zenei bázisának. Ez nagyon fontos akkor, amikor országos erőfeszítések történnek a művészeti világ újjáépítésére a pusztító pandémia után". Maga Tony Pappano a The Observer vasárnapi lapnak adott interjújában hangsúlyozta, hogy "bevándorlók gyermeke, ami segített neki abban, hogy határozott munkaetikát fejlesszen ki, felelősséget vállaljon magáért és mindezt a hőn szeretett zene és opera szolgálatába állítsa". A maestro egyidejűleg a római Santa Cecilia Akadémia vezető karnagyának pozicióját is betölti, bár egyes hírek szerint ezt az elfoglaltságát még LSO-felelősségének átvétele előtt feladja.
Sir Antonio Pappano
Fotó: Liam Hennebry / AFP
Az LSO igazgatója, Kathryn McDowell kijelentésével, mely szerint "Tony minden egyes fellépése emlékezetes és különleges esemény" nagyon sokan értenek egyet, akik évek óta élvezték az általa vezényelt előadásokat az operaházban, különösen kedvenc zeneszerzője, Puccini műveit. Zenei érzéke, dinamizmusa, fantáziadús programválasztása és természetes bája a közönség kedvencévé tették. Kommunikációs ösztöneinek köszönhetően már eddig is számos tévésorozat - többek között Verdi és Puccini életművéről - magával ragadó házigazdája volt, így az LSO joggal reméli, hogy kész az új digitális és tévés-rádiós kalandokra. A 61 éves Sir Antonio Pappano gyorsan új munkaadója szívébe férkőzött, amikor kijelentette, "a Brexit nem csökkentette London jelentőségét, mint a világ egyik kulturális központjáét", hozzátéve, "a munkahelyi hűség ritkaságszámba megy manapság, de létfontosságú, hogy kötelezd el magad a csapatmunka és az általad vezetett intézmény mellett". Sir Antonio Pappano operaházi utódlásáról nem született még döntés. Az esélyesek közé tartozik Edward Gardner brit karmester, korábban az English National Opera zenei igazgatója, jelenleg a Bergeni Filharmonikusok vezető karnagya.
Zenei érzéke, dinamizmusa, fantáziadús programválasztása és természetes bája a közönség kedvencévé tették.

Kultúra karanténban

Népszava
Publikálás dátuma
2021.04.21. 10:00
Illusztráció.
Fotó: Shutterstock
A kijárási korlátozások és a rendezvénystop napjaira otthonról elérhető kulturális programokat ajánlunk.

Adományozói szobakoncert

A Sonus Cordis Kvartett művészei (Krulik Eszter és Lachegyi Róza – hegedű; Szűcs Boglárka – brácsa; Mády-Szabó Eszter – cselló) ma este nyolctól Haydn, Beethoven és Bartók műveit adják elő a Pro Juventa Alapítvány művészeti szalonjának keretében, a művekről és a zeneszerzőkről Krulik Eszter mesél röviden. A Pro Juventa Alapítvány esemény bevételeiből olyan gyermekpszichiátriai problémákkal élő és komplex megsegítést igénylő gyermekek, családok gyógyulását kívánja támogatni, akik számára az állami egészségügy kereteiben már nem biztosított a hosszú távú terápiás megtartás, és a magán szféra anyagilag megterhelő lenne számukra. Az alapítvány által támogatott gyermekek autizmus spektrum-, figyelem-, hangulat-, szorongásos-, és evészavarral küzdenek. Krónikus, pszichoszomatikus betegséggel élnek, traumtaizáló környezetben nevelkedtek, vagy traumatizáló események áldozatai. Szeretnének gyógyulni, motiváltak a lelki munka elvégzésére. Adományozói jegyet a https://tickets.funcode.hu/ oldalon lehet vásárolni. 20:00, Facebook  

Amit tudni akartál a színészekről

A Madách Színház, mikor 2021 januárjában elindította Pályacsúcs! – Különleges tudakozó című online sorozatát, azt kérte a művészeitől, hogy legyenek őszinték, igazak és hitelesek, így mutassák meg a színészi hivatás küzdelmeit, szépségeit, heroizmusát. Ma este nyolctól Kadarkai Endre beszélgetőpartnereként Feke Pált és Nagy Sándort – az intipistáskodás mellőzésével – ismerheti meg jobban a közönség. Az előadást felvételről közvetítik, a megtekintése ingyenes. 20:00, SzínpadON

„Meg kell találnunk a szabadsághoz vezető utakat”

Csepregi Evelyn
Publikálás dátuma
2021.04.21. 09:30

Fotó: Horváth Árpád / Hírdalcsokor, 2020, video still
A jelen társadalmi, politikai és ökológiai krízisei felől fogalmaz meg kérdéseket az OFF-Biennále Budapest, amely öt héten át sokszínű projektekkel várja az érdeklődőket az online és a valós térben.
Az OFF-Biennále Budapest alulról szerveződő, független képzőművészeti eseménysorozat, amelyet idén harmadik alkalommal rendezünk meg. A mostani kiadás kiindulópontja az volt, hogy úgy éreztük, a jelen krízisei korlátozzák a jövőről való gondolkodásunkat – mivel folyamatos tűzoltásban vagyunk, nehéz másként elképzelni a jövőt, mint a jelen meghosszabbítását. Fontosnak tartottuk felmutatni, milyen válaszokat adhat erre a művészet – kezdte Erőss Nikolett, az OFF-Biennále egyik alapítója, kurátora. – Amikor 2014-ben azt láttuk, hogy a kormányzati centralizáció elérte a kulturális szférát, azt határoztuk, hogy nem szeretnénk azokat a kompromisszumokat megkötni, amelyek ma Magyarországon az állami finanszírozottsággal járnak, mivel az ellentétes azzal a szabadsággal, amit a kortárs művészet képvisel. Ezért azt tűztük ki, hogy ettől távol maradva, szakmai együttműködések mentén építünk egy párhuzamos valóságot – hangsúlyozta Erőss Nikolett. Megjegyezte, ez hét éve komoly politikai állításnak minősült, míg mostanra hétköznapi realitássá vált, s bár elméletileg szívesen vennének részt a közpénzek felhasználásában – mivel a kultúra is közfeladat –, az élet őket igazolta.
Erőss Nikolett Fotó: Pejkó Gergő
Olyan alkotókkal dolgoznak, akik problémaérzékenyek és mernek vagy hajlandóak elindulni a megoldáskeresés irányába is, számolt be róla a kurátor. – Fontos, hogy a biennále olyan témákat tesz láthatóvá, amelyek a mainstream kommunikációban nem, vagy nem elég hangsúlyosan jelennek meg. Nem politikai frontvonalak mentén szerveződünk, hanem a jelen társadalmi, politikai és ökológiai krízisei felől fogalmazunk meg témákat; célunk nem kizárólagosan a fennálló struktúrák kritikáját adni, azt proaktivitással kívánjuk ötvözni – részletezte. S hozzátette, az OFF-Biennále azért is különleges, mert a bemutatott munkák hosszútávú együttműködések eredményei, jó részük kifejezetten erre az alkalomra készült az OFF produceri munkájának köszönhetően, s ilyenre a jelen képzőművészeti intézményrendszerében ritkán van lehetőség.
A rendezvény először 2015-ben valósult meg, 2020-ban lett volna a harmadik kiadás, amit a pandémia megakadályozott, ám a szervezők azt gondolták, a témák aktualitása nem enged további halasztást, ezért a formátumon változtattak, hibrid tartalmakkal készülnek az április 23-án kezdődő rendezvényre, amely a Levegőt! hívószó körül körvonalazódik – ez a projektek legkisebb közös többszöröse. – Úgy éreztük, József Attila versének felkiáltása vagy felszólítása összegzi a legesszenciálisabban azt, hogy a szabad térhez jutás igénye – a politikai szabadságjogok biztosításától az ökológiai, légszennyezettséggel, klímakrízissel kapcsolatos gondolatokig – milyen széles spektrumot nyit. S rendkívüli aktualitása is van: az „I can’t breathe” (Nem kapok levegőt!) felkiáltás a Black Lives Matter mozgalomhoz köti, és beleszűrődik a Covid-19 emberi testet, légzőrendszert megtépázó jelenléte – emelte ki Erőss Nikolett. Az egy hónapos eseménysorozat tizennégy projektnek, közel negyven programnak ad helyet a virtuális és a valós térben. A Rend és képzelet című kiállítás például kizárólag online lesz bejárható, s a címadó vers politikai és társadalmi környezetét dolgozza fel: az 1930-as évekből indulva foglalkozik a vers gondolataival – a szabadságvágy, a kontroll, a megfigyelés kérdéseivel –, felvonultat történeti dokumentumokat és kortárs műveket is.
Museo Aero Solar, 2007- , Prato, Olaszország - CC BY-SA 4.0
Fotó: Janis ELKO / Az Aerocene Alapítvány jóvoltából
Izgalmas projekt a MENÜ imaginaire, amelynek keretében kiállítás nyílik, s a Center for Genomic Gastronomy a Levegő Munkacsoporttal és a Zöld Kapcsolat Egyesülettel együttműködve szmogszüretet is prezentál. – A résztvevők hazai helyszíneken vesznek mintát a levegőből, amelyet aztán tojáshabbal vegyítve készítenek el. A habcsókra hasonlító kijózanító csemege azt a szennyezett levegőt kínálja fel, ami körülvesz minket – részletezte a kurátor. Hazánk sajátosságaihoz köthető a Hírdalcsokor is, mely abból indul ki, hogy a médiatér leszűkülésével érdemes olyan kommunikációs csatornák felé fordulni, mint a népdalok, amik gyakran hírvitőként szolgáltak. Alicja Rogalska, Erdődi Katalin és Annus Réka a Kartali Asszonykórussal dolgozott a népdalkör repertoárjában szereplő dalok újragondolásán, úgy, hogy a kórustagok élethelyzetét, a vidéki asszonyi lét küzdelmeit dolgozzák fel. Szintén Budapesten lesz látható Tomás Saraceno argentin művész a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatóival közös projektje: az Aerocene Explorer elnevezésű felfújható, lebegő szobrot a Nap és a szél energiájával emelik a magasba. A mű a fosszilis energiakrízisre reagálva azt feszegeti, mi történne, ha nem a természetet kihasználva, hanem annak erőivel együttműködve utaznánk.
Hűvösvölgyben is rendhagyó ötlettel készülnek: az AUW Egyedüllét méhekkel című kezdeményezésében egy egyszemélyes épület szolgál meditációs fülkeként: a felső térben egy méhkas él, s a lent lévő érdeklődő arra kap lehetőséget, hogy a közösséget nem zavarva figyelje az állatokat, s megvizsgálja a természethez fűződő személyes viszonyát. Új szemszögből nézhetünk rá egy mindennapi témára a 2B Galériában is, ahol a PAD Alapítvány Hétköznapi hiánycikkek című kiállítása lesz. – A csoport szegregátumok lakóival dolgozik a közszolgáltatások hiányosságaihoz kapcsolódva, többek közt azzal foglalkoznak, mennyi pluszmunkát jelent, ahol nincsenek olyan alapvető infrastrukturális feltételek, mint, hogy a víz bejön a házba. Miközben nem gondolunk úgy Magyarországra, mint ahol vízhiány lenne, az ahhoz való hozzáférés nem egyenlő az egyes társadalmi rétegeknél: olykor politikai fegyverként szolgál, holott alkotmányos jognak kellene lennie – ismertette Erőss Nikolett. Kiemelte, a plusz egy év, amelyet a világjárvány hozott az OFF-Biennále életében, még inkább elmélyítette a projekteket, s kirajzolódott az a közös vezérelv, ahol ezek mind összeérnek: mindannyiunknak meg kell találnunk azokat a szabadsághoz vezető utakat, amelyek mentén lehetőségünk nyílik rá, hogy magunkat és másokat is levegőhöz juttassunk. 
Egyedüllét méhekkel (látványterv), 2021
Fotó: A művészek jóvoltából
INFÓ: OFF-Biennále Budapest, április 23. – május 30. A programokról bővebben az offbiennale.hu weboldalon, illetve a rendezvény Facebook-oldalán tájékozódhatnak 

Értékmegőrzés

A Közösen kihordani című kiállítás az OFF-Biennále és a Budapesti Történeti Múzeum közreműködésével valósul meg, melynek keretében – a múzeum megnyitását követően – mutatják be Péli Tamás Születés című művét. A megközelítőleg 41 négyzetméteres, pozdorjalapra festett pannót a festő 1983-ban fejezte be, tanítványai közreműködésével. A romák eredetével, az identitás kérdésével foglalkozó alkotás az egykori tiszadobi Andrássy kastélyban működő Gyermekváros néven ismert gyermekotthon ebédlőjének falára került. A hely rendezvényhelyszínné alakítása során, 2011-ben eltávolították, és a nyíregyházi Jósa András Múzeumba szállították. Itt raktározták, biztonságos körülmények közt, de a közönség számára láthatatlan volt. A jelenlegi kiállítás célja a pannó láthatóvá tétele, valamint, hogy a mű bekerüljön a nyilvános közösségi térbe, a közbeszédbe, s ennek részeként dialógus alakuljon végleges elhelyezéséről is.

Péli Tamás: Születés, 1983
Fotó: Péli Sára Jóvoltából

Magtártól a nappaliig

Az OFF-Biennále Budapest csapata meghívást kapott a documenta elnevezésű, ötévenként megrendezésre kerülő gigaeseményre, amelyet 2022-ben rendeznek meg a németországi Kasselben. A documenta fifteen művészeti vezetője, a jakartai ruangrupa művészcsoport a kollektív munka és a fenntarthatóság modelljeként az indonéz rizstároló, a „lumbung” építését javasolta a meghívott partnereknek. Tizennégy szervezet szellemi és anyagi javakból álló, a kiállítás- és eseménysorozaton túlmutató közös nemzetközi lumbungot, szimbolikus magtárat épít. Ez szorosan kapcsolódik egy másik térhez, a lakás nappali szobájához: az indonéz művészcsoport a nappalit a kötetlen beszélgetések, és az azokból kibontakozó kezdeményezéseknek helyet adó közösségi térnek tekinti. A biennále nyilvános programjai is ilyen sajátos helyszínen – a documentán való részvétel előkészítéseként –, a Lónyay utca 50. alatt található Nappaliban valósulnak meg, s a közönség online követheti őket.