Előfizetés

Csaknem 2 milliárdból rendezik be a Puskás Kiállítási központot

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2021.06.18. 10:03

Fotó: Balogh Zoltán / MTI
A kiváló magyar focista, Puskás Ferenc életét, illetve az Aranycsapat történetét bemutató projekt megvalósításával a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítványt bízta meg a kormány.
Megvan, ki rendezheti be a Puskás Aréna részeként működő Puskás Kiállítási Központot. A kiváló magyar focista Puskás Ferenc életét, illetve az Aranycsapat történetét bemutató projekt megvalósításával a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítványt bízta meg a kormány. A Schmidt Mária irányításával működő szervezet korábban 13,5 milliárdot kapott az 56-os emlékévre. A Puskás emlékhely kialakítására mindenesetre 3,9 milliárdot szánt a kormány. A 2019 áprilisában megjelent kormányrendelet szerint a fenti forrás „a szükséges kiállítástervezési, kiállítási eszközök beszerzésére irányuló, valamint belsőépítészeti és kiállításkivitelezési feladatok ellátására" szolgál fedezetül. Ugyanezen rendelkezés szerint a központnak már tavaly májusban meg kellett volna nyitnia. Ehhez képest most hirdették ki a kiállítás berendezésére vonatkozó tender eredményét. Az 1560 négyzetméteres terület kialakítására, egyedi installációk gyártására összesen 1,9 milliárd forintot költ a Schmidt Mária-féle közalapítvány. A nyertes ajánlattevők feladatai közé tartozik egy „15 méter magasságban tárgyakat folyamatosan mozgató gépészeti megoldást tartalmazó installáció kivitelezése”, „egy 330 négyzetméteres hátulról megvilágított nyomdagéppel nyomtatott poliészter anyag telepítése”, valamint 130 folyóméteres legalább 2 méter magad alumínium világítófal és 300 négyzetméter kiállítási installációs műgyanta padló létesítése. De lesz 150 négyzetméteres ledfal és 100 hangszóróból álló hangosítástechnika is. A munkára csupán a Torter e-Design Kft. - Visual Europe Project Kft. párosa jelentkezett, így kevés meglepetéssel meg is nyerték a közbeszerzést. Kérdés, hogy a világító alumínium falakon és poliészter installáción kívül mi lesz még a központban. Ahogy arra az Index még a kormányrendelet kihirdetésekor emlékeztetett: Orbán Viktor 2011-es nyilatkozata alapján nem biztos, hogy a Puskás Aréna múzeumában láthatók lesznek a leghíresebb magyar futballista relikviái. Amikor annak idején Felcsútra került Puskás hagyatéka, ezt mondta a miniszterelnök a gyűjtemény majdani új Puskásban való elhelyezésének lehetőségéről: „Az majd egy nagy vita lesz, gondolom én, hogy a Puskás-hagyatéknak van-e olyan darabja, amelyet egy reprezentatív új Puskás-stadion kiállítótermébe kell elhelyezni, és akkor milyen föltételek mellett fogjuk ezt kölcsönadni. Ez majd egy külön tárgyalássorozat eredménye lesz, ha eljön az idő.” Ezenfelül az is kérdés, mire megy majd el az eredeti keretből megmaradt 2 milliárd forint.   

355,81 forinton az euró

MTI
Publikálás dátuma
2021.06.18. 08:20
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Tovább gyengült a forint a főbb devizákhoz képest a nemzetközi bankközi devizapiacon péntek reggel.
Az euró 355,81 forinton forgott hét órakor, 91 fillérrel nőtt az árfolyama a csütörtök esti 354,90 forinthoz képest. A dollár jegyzése 298,32 forintról 298,75 forintra, a svájci franké pedig 324,75 forintról 325,41 forintra kúszott fel. A héten az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve az eddig gondoltnál korábbi monetáris szigorítást ígérő hangneme erősítette a dollárt és ezzel párhuzamosan gyengítette az eurót, ami a forint árfolyamában gyengülést okozott. A forint egy hete, péntek reggel jóval erősebb volt, akkor az eurót 345,31 forinton, a dollárt 283,34 forinton, a svájci frankot pedig 317,00 forinton jegyezték. Az euró egy héttel ezelőtt még 1,2188 dolláron forgott. Most péntek reggel viszont 1,1911 dolláron jegyezték a közös európai fizetőeszközt, ez 0,04 százalékos erősödést jelent az előző napi záráshoz képest. A svájci frankhoz képest 0,10 százalékkal drágult az euró, 1,0932 frankon állt a jegyzés reggel. Egy dollárért 0,9181 frankot adtak, 0,08 százalékkal erősödött az amerikai deviza. A jenhez képest stagnált a dollár árfolyama, 110,20 jenen jegyezték péntek reggel. A magyar fizetőeszköz éppen júniusban érte el idei legerősebb árfolyamát a három fő devizával szemben. Az euróval szemben múlt hét csütörtökön 344,91 forinton, a dollárral szemben június elsején 282,70 forinton, a svájci frankkal szemben pedig másodikán 314,67 forinton alakult ki a forint idei legerősebb jegyzése. A forint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) jelzésének köszönhetően tett szert júniusban az idei legerősebb árfolyamára mindhárom devizával szemben. A jegybank ugyanis a gazdasági fellendüléssel együtt járó inflációs nyomásra tekintettel, az árstabilitás megőrzése érdekében kifejezte készségét a monetáris szigorítás megkezdésére, hangsúlyozva, hogy monetáris politikájában inflációs célt követ, nem árfolyamcélt. 

Budapesti útdíjat javasol a Levegő Munkacsoport

M. I.
Publikálás dátuma
2021.06.18. 08:00

Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava
A tehergépkocsikra az ország nagy részén már ma is érvényes útdíjrendszer kiterjesztését javasolja a civil szervezet a főváros területére és személyautókra. Kevesebb lenne a dugó, a szmog, a betegség és még a szegények is jól járnának.
Minden személy- és tehergépkocsira kiterjedő budapesti útdíj bevezetéséért indít petíciót a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet a teherautókra, 7100 kilométernyi hazai országúton jelenleg is érvényes kilométer- és szennyezésarányos útdíjat terjesztené ki a fővárosra, illetve személygépjárművekre. A főváros rossz levegője – így jórészt a gépjárműközlekedés – évi mintegy 2500 lakos idő előtti halálához 200 ezer megbetegedéshez - például szív- és keringési elégtelenséghez, asztmához és tüdőrákhoz - vezet. Az okozott környezeti és egészségi kár évente több mint ezermilliárd forint. A városi útdíj átgondoltabb autóhasználathoz vezetne, megszűnnének a dugók, élhetőbb lenne a környezet és kevesebben betegednének meg – idézik Lukács András elnököt. A fővárosi útdíj a tehergépkocsiknál már bevett gyakorlat mintájára a megtett út hosszától, a jármű levegőszennyezési tulajdonságaitól, tengelyterhelésétől és az útvonaltól függne. Éjszaka alacsonyabb lenne a tarifa. A díjbevételt részben visszajuttatnák a rászoruló budapestieknek, részint a gyalogos-, kerékpáros- és egyéb, környezetkímélő közlekedési módok feltételeinek javítására fordítanák. A petícióban arra kérik a főváros vezetését, hogy első lépésként készíttessen megvalósíthatósági tanulmányt a témáról. A hazai közlekedés a kormány saját számításai szerint is évi 3 ezer milliárddal terheli a többieket, de léteznek ennél vérmesebb számítások is – hívja fel a figyelmet hétfői tanulmányában a Levegő Munkacsoport. Legalább ennyit nem térítenek meg tehát a közlekedés résztvevői. E külső költségek főképp egészségügyi kiadásokban, kiesett munkaidőben, vagy akár az aszály miatt megnövekedett élelmiszerárakban jelentkeznek. A KSH alapján arra jutnak, hogy Magyarországon a legtöbbet a leggazdagabbak költenek személygépkocsira. Közvetett támogatásuk szintén hasonló arányban oszlik meg. Ha e költséget beépítenék az árakba és - a leggazdagabb 20 százalék kihagyásával – visszajuttatnák a lakosságnak, évente mindenki 325 ezer forintot kapna - írják, hozzátéve, hogy ez a vagyonosok számára sem jelentene elviselhetetlen terheket. A külső költségek beszedésére üzemanyagadó-emelés helyett az elektronikus útdíjat javasolják.