Szombat éjjel véget ér az egyhónapos átfogó karbantartás a Nyugati pályaudvaron, és július 18-ától, vasárnaptól – a veresegyházi vonal kivételével – visszaáll a karbantartás előtti forgalmi rend, a munkák ideje alatt más budapesti állomásokra átirányított vonatok visszatérnek a Nyugatiba – közölte honlapján a MÁV.
Kiemelték, komfortosabb, színvonalasabb környezet, de egyben jelentősebb karbantartáson áteső pályahálózat, megbízhatóbb, pontosabb vonatközlekedés is várja az utasokat, s ez a csarnok tanévkezdésre várható újranyitásával egészül ki.
„A járványhelyzet időszakát leszámítva, éves szinten csaknem 18 millió utast fogadó, 144 éves Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt halaszthatatlan volt a pályahálózatának átfogó karbantartása és az épületegyüttes tetőszerkezetének rekonstrukciója”– tették hozzá.
Felsorolták, hogy mi újult és újul meg pontosan az átlagosan naponta több mint 500 vonatot fogadó és indító pályaudvaron: több mint három kilométer vágányt építettek át, vágánycserét végeztek mintegy 1600 méteren, váltókat és talpfákat is cseréltek. A felsővezeték-hálózaton több mint 5 kilométeren cserélték a kereszttartókat és az azok alatti, 4200 darab iránysodronyt, 1400 darab porcelán szigetelő helyett pedig kompozit szigetelőket építettek be, korszerűsítették a biztosítóberendezéseket. Megújult az utastájékoztatás, megkezdődött az akadálymentesítés kiépítése is.
„A csarnok tetőfelújítása augusztus végéig tart, a teljes tetőszerkezet átépítése pedig 2022. második negyedévében fejeződhet be a tervek szerint”– hangsúlyozta a MÁV.
Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója a munkálatok helyszínén tartott pénteki sajtótájékoztatón a pályaudvar jövőjét is vázolta. Mint mondta, a pályaudvart tovább kell fejleszteni, hiszen Budapest környékén óriási igény van arra, hogy többen közlekedjenek vonattal. Modellezésük szerint a napi 50 ezres utasszám 20 év alatt 100 ezerre nőhet, az évi 18 milliós utasszám megközelítheti a 40 milliót a következő évtizedekben.
A vezérigazgató azt ígérte: a kormány megbízásából a BFK a MÁV-val együtt még az idén kiírja azt a nemzetközi tervpályázatot, amely „megálmodja a 2030-as Nyugati pályaudvart”.
Okos, akadályokra figyelmeztető sávokA MÁV részletesen beszámolt arról is, hogy az akadálymentesítés részeként – egy brüsszeli metróvonal és néhány olasz állomás után – Európában az elsők között a Nyugatiban megkezdődött a vak és gyengénlátó utasok részére okos taktilis vezető- és veszélyjelző sávok kialakításra. A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) képviselőivel egyeztetve, 2022-ig először a vágánycsarnokban, valamint a csarnokon kívüli peronok mentén; a II. ütemben pedig a keresztaluljáróban és az oldalcsarnokban is kialakítják az okos taktilis sávokat.
Ezeknek a jelzéseknek a célja, hogy talppal vagy segédeszközzel érzékelhető információt szolgáltassanak a környezetükben található akadályokról, veszélyhelyzetekről, illetve a biztonságosan használható közlekedési folyósokról. A rendszer akár a napi változásokat is tudja majd kezelni. A rendszer használójának a Bluetooth-szal felszerelt botja, a járófelülethez érintve érzékeli a címkékből érkező rádiójeleket, és továbbítja az információkat egy mobiltelefonos applikációnak, ami hangosan felolvassa az instrukciókat, melyeket egy letölthető térképről nyer ki a rendszer. A pályaudvar Teréz körút felőli akadálymentes megközelítésére új rámpát is kialakítanak, az Örökségvédelmi Hatósággal egyeztettek szerint.