Furcsa sztrájksorozat volt az idei esztendő első heteiben a ContiTech Fluid Automotive Hungaria Kft. makói üzemében: nem béremelésért, hanem korábbi, kollektív szerződésben rögzített jogaik megtartásáért harcoltak a munkavállalók. Sérelmezték például a túlóraszám megemelését, és a tíz évnél régebben a cégnél dolgozók plusz juttatásainak eltörlését. Átmeneti eredményként elérték a vállalat vezetése által tavaly felmondott 23 éves egyezség idén december 31-ig történő meghosszabbítását, de most a gyár több dolgozójától is olyan jelzéseket kaptunk, hogy félelmek között, rossz hangulatban kezdődött meg az új kollektív megállapodás előkészítése, aminek 2022 januártól kellene megszabni a munkavégzés kereteit az üzemben.
A külföldi vendégmunkásoknak ráadásul szállást, étkezést, tolmácsot is fizetnek, mindezt pedig gazdaságossági okokra hivatkozva teszik – panaszolta több telefonáló. Tudják persze, hogy a kölcsönzött dolgozók egy hét alatt ingyen elküldhetők, de szerintük mennek maguktól is, sokan közülük mire betanulnak, már tovább is állnak.
A cégnél a legfontosabb szempont a rugalmasság lett – válaszolta kérdéseinkre a hűtő és fűtőcsöveket gyártó makói üzemet is magába foglaló Continental csoport kommunikációs vezetője. Hornyacsek Zoltán azt hangsúlyozta, hogy az elmúlt hónapokban a kizárólag gumi alapanyagú alkatrészek gyártása mellett megkezdték az átállást a hőre lágyuló műanyagokat felhasználó új technológiára is. Azt remélik – tette hozzá -, hogy a váltással versenyképes maradhat a gyár, „az új alapanyag és a kapcsolódó gyártási technológiai új tudást és fejlődési lehetőséget jelent a munkatársainknak”.
Az eddig logikus jövőkép itt megbicsaklik, nem tudni mitől fejlődés valakinek, ha kirúgják, s az sem érthető, miért nem tudnak a munkatársak a nagyívű tervekről. Egyikük ki is emelte, hogy Makón eddig körülbelül öt évente indultak az új projektek, a most gyártott cikkek a vége felé járnak és nem látják a jövőt, a következő évek termékeit. Az elbocsátások azért is borzolják a kedélyeket, mert a májusban Makóra érkezett új vezérigazgató azzal mutatkozott be: szerinte eljárt az idő afölött, hogy a termelés változásához igazodva elküldik majd újra felveszik a dolgozókat, ennél rugalmasabb módszerekkel szeretnék megtartani a munkatársakat. Több dolgozói fórumon is kiemelte Szűrszabó Levente, hogy a szerzett jogokat nem akarják elvenni munkatársaktól.
Az év eleji sztrájkot szervező Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) vezetője szerint eddig a csoportos létszámcsökkentés 20 fős határa alatt maradt a havonta elküldött dolgozók száma, a munkásoknak azonban szemet szúr, hogy a sztrájk idején aktív kollégáikat sorra teszik lapátra. Itt a dolgozók eddig is rugalmasak voltak – érvelt Hajdú Roland -, már alig van szabadsága az embereknek, kivették egyik napról a másikra, amikor a munkáltató kérte és bejönnek akkor is, ha délelőtt hívják őket délutánra dolgozni. Féléves munkaidőkeretben dolgoznak, minden elmaradt percet ledolgoznak, de a vállalat még ennél is többet akar, például rövidebb határidőt szeretne a műszakbeosztások kihirdetésére, minden ellentételezés nélkül – értékelte lapunknak a cég kollektív szerződésre tett javaslatát az érdekvédő. A tárgyalások megkezdődtek, de az MGSZ szerint először a ContiTech három szakszervezetének kellene megállapodni, hogy mit tart elfogadhatónak és mit nem. A másik két csoport álláspontját azonban nem sikerült megtudni, vezetőik épp a tárgyalásra hivatkozva elhárították a kérdéseinket.
Most tehát Makón, a gumigyárban félnek az emberek, hogy bármikor elküldhetik őket és azt sejtik, mindenképpen rosszabb lesz a helyzetük januártól. Ha lesz új kollektív szerződés, azért, ha nem, akkor meg azért, mert A munka törvénykönyve hatálya alá kerülnek, ami szintén kevesebb jogot nyújt a munkavállalóknak, mint a 23 évig működő régi megállapodás. Összességében tehát rugalmasan csökkennek a dolgozók jogai. Egész Magyarországon, így Makón is.