Városliget;

Liget projekt: Behajtani és megállni is tilos lesz

Elindult a Mexikói úti parkolóházak tervezése, amely fontos lépés a Liget autómentesítésében. A lezárásról szóló politikai döntés azonban a következő kormányra marad.

A múzeumi negyeddel együtt született meg az elképzelés az autók kitiltásáról a Városligetből, ami több szempontból is jó ötletnek tűnt. Az aszfaltutak feltörésével és növényekkel való beültetésével részben ellensúlyozható az új épületek miatti zöldfelület-csökkenés, másrészt kiváló reklámfogás a fővárosi légszennyezés csökkentése okán. A múzeumi negyed terveiben eredetileg több parkolóház is szerepelt, de az állatkert közelébe tervezett 700 férőhelyes Hermina útit menet közben törölték a projektlistáról a Biodóm beruházási költségeinek elszállása miatt.

A Dózsa György úti mélygarázs viszont elkészült, tavaly decemberben át is adták. A négyszintes 800 férőhelyes, 27 400 négyzetméteres földalatti parkolóház kivitelezését a Tiborcz István-közeli, Paár Attila érdekeltségébe tartozó West Hungaria Bau Kft. vállalta elsőre 6 milliárd forintért, amiből a végére 7,6 milliárd lett. Azután 2,2 milliárdért építettek még hozzá különféle kiszolgáló egységeket. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a tőle megszokott módon az avatón is odaszúrt egyet az ellenzéki városvezetésnek, mondván a főváros megújítása remélhetőleg nem fog megakadni a „sokszor kicsinyes politikai viták miatt, amelyek a 2019-es főpolgármester-választás óta jellemzik a budapesti közéletet". Gulyás külön hangsúlyozta, hogy a Ligetbe tervezett épületek „jogerős építési engedéllyel is rendelkeznek". Ami azért érdekes kijelentés, mivel a Fővárosi Törvényszék tavaly megsemmisítette a mélygarázs építési engedélyét. Az már más kérdés, hogy a kezes engedélyező hatóságok utána ismét kiadták azokat.

Az egykori Felvonulási tér alatti mélygarázs a Néprajzi Múzeum majdani látogatói mellett a Ligetbe érkezők és a környéken lakók előtt is nyitva áll. Utóbbiak kedvezményt is kapnak. Csakhogy egy korábbi becslés szerint a téren 800, a teljes Városligetben cirka 1500 autó parkol(t) naponta. A Ligetbe betelepített új létesítmények (léghajós játszótér, múzeumok stb.) egyre több látogatót vonzanak. Tehát a Dózsa György úti garázs építése ellenére továbbra is kérdés maradt, hol fér el ennyi autó?

A rövid válasz: sehol. Mert a cél valójában az, hogy autókat még a Liget előtt megállítsák. Részben ezért fog megépülni a Mexikói úti 1500 férőhelyes P+R parkolóház is. A Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) néhány napja írta alá a tervezési szerződést a KÖZTI Zrt.-vel. Ennek értelmében 2023 nyarára meglesznek a kivitelei tervek és a szükséges engedélyek. A projektet teljes egészében a központi költségvetés finanszírozza. A fő feladat az M3-as autópálya és a külső kerületek felől felől érkező autóáradat megállítása, illetve az autósok átültetése a Kisföldalattira, az 1-es villamosra, sőt a jövőben a vonatra, hiszen új vasúti megálló is létesül itt.

A parkolóházak a várakozások szerint nemcsak a Kós Károly sétányon át a belvárosba irányuló átmenő forgalmat csökkentik, hanem a célforgalmat is, vagyis a Városliget intézményeibe, például az Állatkertbe igyekvők is parkolhatnak itt. A Liget autómentesítése a parkolás megszüntetését jelenti a fák között – hangsúlyozza Vitézy Dávid. A BKF vezérigazgatója szerint a két funkció szerencsésen ki tudja egészíteni egymást: a parkolóházakban hétköznap elsősorban az ingázók, hétvégén, nagyobb rendezvények idején a Ligetbe látogatók hagyhatják hátra majd az autóikat.

A szakember szerint a Hungária körútnál hagyott autónál már csak az a jobb, amelyik el sem jut oda. A térség forgalomcsillapítását, az autók elterelését szolgálja a Rákosrendező pályaudvara fölött épülő híd és a hozzá kapcsolódó, Angyalföldet és Zuglót összekötő közlekedésfejlesztés is.

Bardóczi Sándor Budapest főtájépítésze is támogatja a Liget autómentesítését, elvégre „rosszul néz ki egy olyan park, amelyet átszel egy városi autópálya bevezető szakasza”. A szakember szerint az lenne a normális, ha nem csupán a Városligetben, de az egész városban főként közösségi közlekedési eszközt használnának a közlekedők, mert ennyi kocsinak Budapesten egyszerűen nincs hely. De úgy véli, hogy az autók Ligetből való kitiltásához a Mexikói úti parkolóház és a Szegedi úti felüljáró megépítése mellett szükség lenne a Kisföldalatti vonalának meghosszabbítására a Vasúttörténeti Parkig, illetve a Rákosrendezői Pályaudvar alközponttá alakítására. A fentieket is tartalmazó Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) által hozott határozat kevésbé ismert eleme a Vágány utca meghosszabbítása a város belseje felé a vasút mellett a Nyugati pályaudvar irányába. Alig néhány 100 méter hiányzik ahhoz, hogy alternatívája lehessen a Kós Károly sétánynak és az Andrássy útnak – magyarázta a Népszavának Bardóczi.

A Városliget autómentesítéséről 2019 decemberében született FKT határozatban mindezeken túl a parkon belüli parkolók számának drasztikus csökkentése is szerepel: csupán az Állatkerti körúton maradna meg néhány, mindenütt máshol felszámolnák ezeket. Gépjárműmentesítenék a Hősök terét is, a Dózsa György út Városligettel határos szakaszát pedig gyalogos- és kerékpárosbaráttá alakítanák ki, míg az Ajtósi Dürer sor Hungária és Dózsa György úti csomópontjait bővítenék. 

Források és határidőkAz autómentesítést tavaly kormányhatározatban is megerősítették, amelyben forrásokat és határidőket is rendeltek az előkészítéshez. A felüljáró, a Hősök tere kiürítése, a Mexikói úti parkolóház és a kapcsolódó intermodális csomópont kiviteli terveinek elkészítésére 3,8 milliárdot biztosított a BFK-nak a kormány, a feladatot 2023 júniusára kell megoldaniuk. A továbblépéshez egy új megállapodás szükségeltetik a főváros és a kormány között. A BFK lehetőség szerint minél előbb lezárná a Ligetet az autóforgalom elől, az ennek szellemében készítették elő a dokumentumot, amelyet meg is küldtek a fővárosnak, így most a városvezetés oldalán pattog a labda.     

Kisföldalatti új szerepkörben

A Városliget környékének forgalomcsillapításában jelentős szerepet osztanának a Millenniumi Földalatti Vasútra is. Az 1896-ban megépült kéregvasút kocsicseréje, illetve a vonal felújítása régi terve a fővárosnak, csak éppen pénz nem jutott rá sosem. A rekonstrukció mellé egy ideje bekerültek a vonal meghosszabbításáról szőtt álmok is, amelynek révén Budapest első metrója délen a Dunáig (a meglévő alagút már most csaknem a Vigadó térig ér), északon a külső körvasútig érne. Ezzel lehetővé válna az idővel új városi alközponttá váló rákosrendezői rozsdaövezet felfűzése a közösségi közlekedésre.

Az új északi végállomás körül nagy befogadóképességű P+R parkoló is kialakítható, amely versenyképes alternatívát kínálhatna az M3-as autópályáról gépkocsival a városközpont felé igyekvőknek. A váci és esztergomi vasútvonal új megállói pedig szintén az ingázókat segítenék.

A Hungária körút–Kacsóh Pongrác úti csomópontra tervezett új megállóval egyszerűsödne az átszállás az 1-es villamosra, de lenne egy kijárat az Állatkert új bejáratához is. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) számításai szerint a Hungária körúti és a Vigadó téri új megálló naponta körülbelül 20 ezer utas életét könnyítené meg.

A stratégiai tervezésen – uniós forrásokból – már túl vannak. Jövőre pedig elkezdődhet a kiviteli tervek készítése, miután a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa márciusi ülésén arról döntöttek, hogy a kormány biztosítja az ehhez szükséges forrásokat. A tervezői munka a támogatási szerződés – egyelőre halogatott – aláírása után kezdődhet meg, míg a tényleges kivitelezés legkorábban 2024-ben.

A fentieken túl a beruházás fontos eleme a vonal akadálymenetesítése és új járművek beszerzése is. A jelenleg közlekedő szerelvények ugyanis már 40 évesek, a tervezett élettartamuk lejárt, elavultak, gazdaságosan nem újíthatók fel. A BKK éppen ezért kifejezetten ide tervezett új, egyterű, légkondicionált, több utas szállítására alkalmas szerelvényeket gyártatna. Az előkészítési projekt során elkészült az ehhez szükséges részletes műszaki dokumentáció, így a közlekedési hatóság jóváhagyását követően elindulhat a beszerzési folyamat. Feltéve persze, hogy meglesz hozzá a szükséges forrás is.

Az akadálymentesítést liftek beépítésével oldanák meg. Az ígéret szerint a felszínen megjelenő kis méretű üveg liftházak jól illeszkednek majd az Andrássy út elegáns világába.