Az eredeti menetrendhez képest néhány nappal korábban emelték a helyére a Lánchíd első új pályatábláját. A szerkezeti elem hossza megegyezik egy szólóbuszéval, a súlya cirka a háromnegyede. A 15 tonnás régi pályaelemnél viszont jóval könnyebb, 8 tonnát nyom, így a későbbiekben kevésbé terheli majd meg az átkelő tartószerkezetét.
A június közepén lezárt híd bontása és felújítása nem egyszerre zajlik az átkelő teljes hosszában, hanem belülről kifelé haladva, több szakaszra bontva. Az egyes szakaszokon előbb „kicsomagolják” a hidat, majd újra „összerakják” az ide gyártott elemekből. Ezzel párhuzamosan zajlik majd a láncok felújítása is, amelyeket nem szednek le, helyben végzik el a szükséges állagmegóvási-rekonstrukciós munkákat. Az ehhez szükséges állványzat most épül.
A híd felújítása egyelőre az előre meghatározott ütemterv szerint halad, sőt az első pályaelemet a néhány nappal a tervezett előtt emelték a helyére. De még nem lélegezhet fel se a főváros, se a kivitelező, hiszen a szerkezeti hibák feltárása folyamatos, így bőven okozhat még meglepetést az átkelő rekonstrukciója. Az eddig feltárt szakaszon mindenesetre a rozsdásodás és a szerkezeti elemek elhasználódásának mértéke megfelelt az előzetes várakozásoknak. A feltárással párhuzamosan készül a következő szakasz helyreállítási terve.
– Hozzám semmiféle vállalkozói többletköltség igény, illetve határidő módosítási kérelem nem jutott el, minden a terv szerint halad – erősítette meg a fentieket a Népszava kérdésére a pályatábla beemelésekor tartott bejáráson Tüttő Kata, üzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes. A szocialista politikus kérdésünkre azt is elmondta, hogy a kormány által ígért 6 milliárd forintos támogatásról egyelőre a kifizetés ütemezését és feltételeit tartalmazó szerződést sem sikerült aláírni, holott 3 milliárd szerepel az idei állami költségvetésben. A főváros mindenesetre összegyűjtötte és leadta mindazon dokumentumokat és adatokat, amelyeket a kormányzati szereplők ehhez előzetesen kértek, válaszra azonban azóta is hiába várnak.
A kormány egyébként egy egész kommunikációs kampányt fűzött fel a híd nem halasztható felújítására, a főváros késlekedésére, de egy fillérrel sem ígért többet a korábban Tarlós Istvánnak mondott 6 milliárdnál, ráadásul azt is csak a felújítás utolsó részleteként fizetnék ki.
A hídfelújításra ezzel együtt bruttó 23,4 milliárdja volt a fővárosnak, holott az előző eljáráson ennél jóval többet 35,8-38,6 milliárdot kértek a kivitelezők, igaz ezek az ajánlatok a híd, a váralagút és a 2-es villamos aluljárójának együttes felújítására vonatkoztak.
A tavaly augusztusban elindított új tender így csak az átkelő rekonstrukciójára korlátozódott. A nyertes az A-Híd lett, de az általa adott olcsóbb ajánlat is túllógott a fővárosi kereten. A városvezetés végül előteremtette az eljárás eredményessé nyilvánításához szükséges további bruttó 3,5 milliárd forintot, így idén januárban aláírhatták a kivitelezői szerződést.
Az A-Híd Zrt. bruttó 26,75 milliárd forintért vállalta a híd felújítását. Ez a nyertes nettó ajánlati ár – 18,8 milliárd – mellett az ilyenkor kötelező 10 százalékos tartalékkeretet, a jogszabályok által előírt műszaki ellenőri, valamint egyéb költségeket (hatósági díjak, független labor, szakértői díjak) és az ÁFÁ-t is tartalmazza.
A Széchenyi Lánchíd felújítása során többek között teljesen elbontják újjáépítik a meglévő közúti pályalemezt, a kétoldali hídi gyalogos járdákat. A megmaradó acélszerkezeteket javítják és gondoskodnak a rozsdásodás elleni védelmükről. Restaurálják a műemléki korlátokat, kiépítik a lehorgonyzó kamrák dunai árvízi védekezési rendszerét, a hídfőkben lévő gyalogos aluljárókat kiszélesítik. A hídfők lépcsőit átépítik, új, LED-technológiás közvilágítást és változtatható színképű díszvilágítást szerelnek fel, valamint új gyalogos átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfőnél.
A felújítás a Duna fém- és lőszermentesítésével kezdődött el még májusban. Ezt követően a pesti oldalon felállították a toronydarut, átépítették a Clark Ádám teret, közben elkészült az átkelő függesztett állványzata. Június 16-án teljesen lezárták a hidat a forgalom elől. Július elejére pedig a budai oldalon is összeszerelték a toronydarut. A híd pályaszerkezetének bontása július közepén kezdődött, míg az első új acél pályalemezek július végén érkeztek meg Csepelről. Ezek közül emelték most az elsőt a helyére. A pesti hídfőket díszítő kőoroszlánokat augusztus első napjaiban emelték le gránittalapzatukról, nem sokára követi őket a budai páros. Az egyenként 12,6 tonnás szobrokat egy újpesti műhelyben újítják fel, várhatóan 2022 decemberében a közúti forgalom újraindulására térnek vissza eredeti helyükre. A kivitelezési munkák előreláthatóan 2023 augusztusában fejeződnek be, ezután kezdődhet a műszaki átadás-átvételi eljárás.