Kaposfest;

- Beindult a fesztivál Kaposváron

A szórakoztatás is lehet nagyon igényes, és a nagyon igényes művészet is arathat kirobbanó sikert, lehet szórakoztató – tapasztalhattuk meg a Kaposfesten.

A Kaposfest idei programsorozatának egyik tanulsága: a populáris nem azonos a vulgárissal, a népszerű a gagyival. Az általunk hallott hangversenyek mindig sikert arattak, bármilyen „elvont” muzsikát is szólaltattak meg az előadók. Tavaly a járvány miatt visszafogott programválasztékkal jelentkezett a Kaposfest, a nézők is csak távolságot tartva ülhettek a széksorokban, most teljes volt a műsorválaszték és telt házasak voltak a hangversenyek, amelyek zöme a Szivárvány Kultúrpalotában zajlott. Az egy hétig tartó programsorozat rendkívül gazdag kínálatát a maga teljességében nehéz lett volna egy embernek végigkövetni: műismertetők és a zenei élet kérdéseivel foglalkozó előadások délelőtt-délután, hangversenyek – akár három is egy nap, világzenei, jazz és klasszikus műsorokkal –; nyilvános mesterkurzusok: társas fuvola-, hegedű-, csellóórák várták a közönséget, a résztvevőket. Megannyi valóban érdekes és tartalmas program.

Ahogyan tavaly a visszafogottság több téren megmutatkozott, csak zenei színvonalban nem, úgy – most a kissé zsúfoltnak ható program ellenére – a több szerepben fellépő művészek ismét csak nem engedtek a minőségből. A koncertek közül, amelyeket láttunk, a legnagyobb szabású, a vasárnap este a Csiky Gergely Színházban megrendezett „Bach másként…” – Összművészeti est J. S. Bach emlékére című volt. Elhangzottak részletek és teljes művek a nagy zeneszerző gazdag terméséből harmonikán, mandolinon, kamarazenekaron, és a D-dúr szólószvit csellón. Utóbbi lényegében egy balettelőadás, komplett táncjáték kísérőzenéjét szolgáltatta. A felsorolás afféle „esztrád” műsor képét vetíti előre, de a már említett rendkívül magas zenei színvonal miatt ilyesmiről szó sem volt.

Ha Bach által leírt hangok hiánytalanul, ízlésesen, azaz muzikálisan megszólalnak, akkor végeredményben majdnem lényegtelen, hogy mi a hangzó médium, ami közvetíti őket, a zenei építmények szilárdságát ez nem befolyásolja. A legképtelenebbnek tűnő kísérletet Avi Avital mutatta be: mandolinon játszotta a hegedűre írt d-moll Chaconne-t. Ha lehet mondani, az izraeli művész a mandolin szupersztárja, már 2010-ben Grammy-díjra jelölték. A hatalmas, rendkívüli gazdagságú mű megszólaltatása semmiképpen sem keltett csalódást a kezei alatt, sőt gyengébb, érdektelenebb hegedűs produkcióknál értékelhetőbb volt. Különösen jól hangzott még hangszerén Bach e-moll fuvolaszonátájának órazenére emlékeztető harmadik tétele.Nem kevésbé lehet necces – gondolhatnánk – a C-dúr zenekari szvit néhány tétele négy szaxofonon, hiszen ott eredetileg oboák, fagott és egy komplett vonós-kamarazenekar is játszik. Ennek ellenére igazi átiratról, amikor a zene szövete is lényegesen megváltozik, nem igazán volt szó.

Az előadók muzikalitása, kidolgozott, egymásra figyelő játéka, pontos együtt indulásaik, jelezték komolyan veszik azt, amit nevükben – Signum Saxophone Quartet – is vállaltak: jelet szeretnének hagyni. Kedd délelőtt Muszorgszkij Egy kiállítás képeit adták elő. A zongorára írt mű eleve zenekari átiratok formájában – leginkább Ravel feldolgozásában – a legismertebb, mivel valóban, szinte kiált azért, hogy az eredetinél gazdagabb hangszerelés próbálja meg visszaadni a képek világát. A kvartett ismét megejtően jól, figyelemre méltóan teljesített, a már említett erények mellett a négy zenész azt is bemutatta, a négy különböző méretű, egymástól már eleve is különböző szaxofon között szépen el lehet osztani a feladatokat: például a kiscsibék hangját és a szekeret húzó ökrök bánatát is szemléletesen jelenítették meg.

Mint azt a művészeti vezetők, Baráti Kristóf és Várdai István előre jelezték: színesedett fesztivál a műsora, ennek része volt az is, hogy Várdai a Bach-csellószvitet úgy adta elő, hogy lényegében egy balettelőadáshoz szolgáltatta a zenét. Egy leveleit hullajtott, gyökértelen, a levegőben lógó fa alatt játszott a valódi színpaddá tágított térben, miközben három fekete ruhás fiú-lány táncospár, és egy zöld ruhás lány táncolt körülötte Velekei László koreográfiájára. Az egymásba fonódó gyökerek lehettek ők, végül az utolsó hangokra közvetlenül a fa alá gyűltek a csellista mellé, mintegy a zene életet adó erejét mutatva.

Baráti Kristóf hétfőn este Bartók egy kisebb, fiatalkori darabját hegedülte, majd a hegedűszólamot játszotta a Szűcs Máté brácsás, és a Fenyő László és Várdai István alkotta különleges összeállítású, két hegedű helyett két csellót kívánó Arensky-vonósnégyesben. Ennek az előadásnak is kiugró sikere volt, mutatva: értő és lelkes közönség látogatja a fesztivált, amelynek emlékezetes mozzanatai még két és fél nap alatt is olyan gazdagságúak voltak, hogy jó néhánynak, sajnos most és itt még a felsorolás szintjén is alig juthat terjedelem.  

Infó:Kaposfest, 2011. augusztus 15-17, Kaposvár Előadók, közreműködők, programok, tk.: Baráti Kristóf (hegedű), Várdai István (cselló), Fenyő László (cselló), Matvey Demin (fuvola), Avi Avital (mandolin), Ksenija Sidorova (harmonika), Alexis Cárdenas (hegedű), Pusker Júlia (hegedű), Eldbjørg Hemsing (hegedű), Amihai Grosz (brácsa) Szűcs Máté (brácsa), Zempléni Szabolcs (kürt), a Liszt Ferenc Kamarazenekar, a Signum Saxophone Quartet (Blaž Kemperle, Hayrapet Arakelyan, Alan Lužar, Guerino Bellarosa), a Fesztivál mesterkurzusainak hallgatói, Eldbjørg Hemsing (hegedű), Bogányi Gergely (zongora) Ránki Fülöp (zongora), Berecz Mihály (zongora), Kristóf Réka (szoprán), a Sárközy Gypsy Fever, az Alexis Cárdenas Quartet, Rippl-Rónai és a fiatalok – kiállítás 

A kiskorúak ezentúl is elérhetik a legdurvább pornót az interneten, de a műalkotásokhoz, a világ ismeretét elősegítő irodalmi művekhez nem fognak hozzáférni - nyilatkozta a Magyar Hangnak az író a gyermekvédelminek nevezett törvény kapcsán.