autópálya;szembenhaladás;Turbó;körforgalom;

- Szemben az autópályán

A héten újabb, az autópályán a forgalommal szemben közlekedő autósról került ki videó a világhálóra. Egy vizsgálat szerint azonban sokkal gyakoribb, hogy városban, egyirányú utcában szabálytalankodnak hasonlóan a sofőrök.

Az M4-es 60-as kilométerénél rögzítette hét elején a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kamerája azt, ahogy egy autós lehajt az ott található pihenőbe, majd pár perccel később már a forgalommal szemben, a belső sávban halad. Az augusztusi hosszú hétvégén az M1-es és az M3-as autópályán pedig a több kilométeres torlódást akarták többen úgy kikerülni, hogy megfordultak vagy visszatolattak.

A Magyar Közút minden ilyen eset után arra kéri az autósokat, hogy ezt a megoldást semmilyen körülmények között se válasszák. Erre hívta fel a figyelmet a „Tartsd az irányt!” kampányában is. A társaság tájékoztatása szerint részben ennek az akciónak is betudható, hogy az utóbbi időben nem történt tragikus, ilyen jellegű baleset az utakon. Mint írták, azt nehéz megállapítani, hogy nőtt vagy csökkent-e az ilyen jellegű események száma, mert ugyan a közelmúltban több eset is napvilágra került, de ennek inkább az az oka, hogy sokan használnak fedélzeti kamerát, és annak felvételeit közzé is teszik.

KorrigálásAki eltéveszt egy kijáratot a gyorsforgalmi úton, soha ne forduljon vagy tolasson vissza – kérik a szakemberek. Kapcsolja be a vészvillogót, lehetőség szerint húzódjon a leállósáv szélére vagy forgalmi sávon kívülre és álljon meg. Vegye fel a láthatósági mellényt, szálljon ki az autóból és a korlát mögött várakozva hívja fel a 112-es segélyhívó számot. Aki pedig jó irányba halad, de hírt kap arról, hogy hozzá közel a forgalommal szemben halad egy jármű, csökkentse a sebességet, növelje a követési távolságot a saját és az előtte haladó autó között, soroljon be a külső sávba és ne előzzön. Ha lehet, várakozzon a legközelebbi benzinkútnál vagy pihenőhelynél, amíg elmúlik a veszély. Aki maga észlel egy forgalommal szemben haladót, használja a legközelebbi, út mentén elhelyezett segélykérő telefont. Ha erről telefonál, azonnal tudni fogják, hogy pontosan honnan érkezik a hívás és az illetékesek gyorsabban tudnak intézkedni. Ha nincs ilyen telefon a közelben, hívja a 112-es segélyhívó számot. 

A megelőzéssel összefüggésben kitér arra, hogy forgalomtechnikai eszközökkel ezek ellen védekezni nagyon nehéz, hiszen nincsenek gócpontok, bárhol történhet ilyen eset. Telepítettek eseményfelismerő kamerákat és érzékelőket például az M0, M4 egyes szakaszaira, amelyek szembehajtást észlelve azonnal riasztást adnak. Valamennyi fel- és lehajtónál megerősített jelzésrendszerrel segítik a tájékozódást. Ezek ellenére az autópályákon történő szándékos megfordulásokra nem lehet fizikai eszközökkel felkészülni. 

Ritkán fordul elő, hogy valaki azért megy szembe a forgalommal, mert eltéveszti a felhajtót. Sokkal gyakoribb, hogy visszatolatnak, vagy megfordulnak a gyorsforgalmi utakon a sofőrök, ha egy kihajtót, kijáratot nem vesznek időben észre. Teszik ezt annak ellenére, hogy a hazai autópályákon sűrűn találhatóak „különszintű” csomópontok, melyeken keresztül biztonságosan lehajthatnának és megfordulhatnának. A tévesztéstől egyébként gyakran pánikba esnek az autósok, ezért is választhatják a lehető legrosszabb megoldást. Mások szabályosan hajtanak fel a gyorsforgalmi utakra, de rájönnek, hogy nincs megfelelő matricájuk vagy adott esetben egy lehajtó eltévesztésével már egy másik megyei matricára lenne szükségük, és ilyenkor döntenek rosszul. Pedig ma már 60 percen belül pótolhatják mindenféle szankció nélkül a jogosultságukat az autósok, akár telefonon, SMS-ben, applikáción vagy egy közeli benzinkúton is. Arra is többször volt már példa, hogy egy-egy új építésű útvonal nem szerepelt a navigációs készüléken, az autós pedig hallgatott az elavult navigációra, ezért fordult meg a pályán.

Életveszélyes manőver az M 44-esenSok autóst megoldhatatlan feladat elé állította az M44-es autóútra vezető új békéscsabai turbó körforgalom: néhány autós életveszélyes manővereket is bevállalt. A Magyar Közút kamerája által rögzített felvételen jól látszik, hogy az egyértelmű kitáblázás ellenére egyes közlekedőknek még nem sikerült abszolválnia a környéken újdonságnak számító többsávos körforgalmat. Az autósok megijednek attól, hogy az M44-es autóútra hajtanak fel, és hidegvérrel visszatolatnak, vagy éppen forgalommal szembe fordulnak. Az ilyen esetekben az a baj, hogy az autósok - mondhatni 99 százalékban - a megszokásoknak megfelelően vezetnek, és amikor valamilyen új forgalmi helyzettel találkoznak, azt nem feltétlenül veszik észre, nem tudatosul bennük. A turbó körforgalomban ha valaki nem figyelte jól meg a táblát, amelyen azt jelzik, melyik sávból merre lehet tovább haladni, és váltania kellene, ezeken kellene keresztülvágnia, ami akár meg is rongálhatja járművét. Az ilyen körforgalomban az sem feltétlenül lehetséges, hogy tévesztés esetén még egy kört lehessen megtenni és „újratervezés” után a megfelelő kijáraton kihajtani. A hibázók sokszor veszélyes választ adnak a problémára: visszafordulnak, miközben a záróvonalon keresztbe állnak, vagy a legrosszabb ,,megoldást" választják: tolatnak vagy a forgalommal szemben haladnak kilométereken át.  

Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő egy korábbi vizsgálatra hivatkozva arról beszélt, jellemzően nem autópályán vagy gyorsforgalmi úton mennek forgalommal szembe az autósok, sokkal inkább mindennapos, hogy a városokban, kisebb településeken hajtanak be egy egyirányú utcába a sofőrök. Igaz, ezek kevésbé látványosak, mint az autópályás esetek, hiszen lényegesen alacsonyabb a közlekedési sebesség, így a balesetveszély is.

Vannak tipikus, egy egy időszakra jellemző tipikus helyzetek, esetek is – mondta. Felidézte, hogy évekkel ezelőtt M0-son volt sok szabálytalankodás, akkor, amikor még nem építették ki középen a fizikai elválasztást. Gyakran fordult elő, hogy egy-egy autós túlment azon a csomóponton, ahol le akart hajtani, majd amikor ezt észrevette, egyszerűen visszafordult. Ehhez persze le kellett lassítani, majd felgyorsítani, ami váratlanul érte a szabályosan érkező autósokat. Amikor megépült az elválasztó, újabb tipikus tévedések okoztak baleseteket. Gyakran fordult, és fordul ma is elő, hogy nem a felhajtó-, hanem a lehajtóágon ágon megy fel az autós a pályára. A Magyar Közút a Stop-kéz szimbólummal próbálja megelőzni ezeket a baleseteket, de vannak, akik ezt is figyelmen kívül hagyják. Pausz Ferenc úgy fogalmazott: gyakran a kényelem, a kétségbeesés, a zavartság vagy a bizonytalanság vezethet egy-egy rossz döntéshez. A szabálytalankodók száma a figyelemfelhívó akciók, megelőző táblák ellenére sem csökken, a szakember szerint olyan, mintha újratermelődnének a szabálytalankodók. Ez minden korosztályra jellemző, a fiatalok és az idősek között is vannak jó és rossz vezetők.

Bosch: Rossz irányba mészA „rossz irányba mész figyelmeztetés”, már létezik egy ideje, de csak lassan terjed. Németországban például létezik is egy rendszer, amit a Bosh üzemeltet már több mint két éve - írja a hvg.hu. Ez a szolgáltatás minden évben, az adatai szerint 2000 ilyen esetet regisztrál. A probléma, hogy gyakran, túl későn kapnak észbe a rossz irányba közlekedők. Felmérések szerint a rossz irányban közlekedő járművek által okozott balesetek egyharmada már 500 métert megtett szemben a forgalommal. A jelzésnek tehát nagyon korán kell érkeznie. A Bosch figyelmeztetője, elvileg ezt tudja és tíz másodpercen belül jelzést küld a vezetőnek. A rendszer gyorsan összeveti azt az irányt, amelyben a jármű a GPS-jel alapján közlekedik azzal, ami a térképeket és a közlekedési szabályokat tartalmazó online adatbázisában van. Ha az információk ellentmondanak egymásnak, a rendszer máris figyelmezteti az autóst. Ilyenkor egyben, minden más veszélyeztetett járműnek is jelez a környéken (ha a készülékkel fel vannak szerelve), hogy figyeljenek. Mindez nagyon jól hangzik, bár látni, hogy még elég messze vagyunk attól, hogy az autók többségében legyen ilyen figyelmeztető rendszer. A másik probléma és a magyar eset ilyen, hogy az autós abban a pillanatban ütközött, amikor visszafordult az autópályán, mondván visszamegy a felhajtóig. Egy ilyen helyzetet, nem tudni kezeli-e a rendszer. 

Az Ida hurrikán trópusi viharrá szelídülve is szokatlanul heves esőzésekkel haladt át az Egyesült Államok északkeleti részén.