Nina Rosenbaum 15 éves hamburgi lány – mintegy 600 ezer követője van különböző online felületeken. Instagram-oldalán a ruháit mutatja be, rövid táncos videókat tölt fel, és különböző kémiai kísérleteket prezentál a családi konyhában. És persze nem idegenkedik a reklámtól: legutóbb a Netflixen induló új sorozatot népszerűsítette, lufikkal a kezében görkorcsolyázva. Hogy mindezzel mennyit keres, azt nem árulta el a német RTL televíziónak.
Nina tizenegy évesen a YouTube-on startolt, első videójában osztálytársainak adott leckeírási tanácsokat. Szülei nem jósoltak nagy karriert neki. „Édesapám akkoriban leginkább hallomásból tudott bármit a közösségi médiáról, most ott tartunk, hogy nemcsak követi a szerepléseimet, hanem rengeteg tanácsot ad, és bizony jó meglátásai vannak.” És elvei: abból nem enged, hogy első a tanulás, Nina addig szerepelhet a közösségi médiában, amíg a jegyei megfelelőek.
„A gyerekeknél és fiatalkorúaknál csak most alakul ez a piac, nincsenek rögzített árak, mint a felnőttek esetében, de a kattintásszámokból viszonylag pontosan meghatározható, hogy ez a korosztály mennyit kereshet egy-egy videóval” – magyarázta Felix Beilharz. A kölni műszaki egyetem docense, aki közösségimédia-szakértőként segít cégeknek, úgy számol, minden feltöltött poszt után 1500–2500 euró (mintegy 525–875 ezer forint) körüli összeg érkezhet Nina számlájára. Aki jó helyzetben van, mert míg felnőtt influenszerből rengeteg akad, gyerekekből, tinédzserekből jóval kevesebb – ezért nyit az üzleti világ a minél fiatalabbak irányába.
A gyermekvédelmi jogszabályokat a cégek úgy játsszák ki, hogy fiatalkorúak esetében a szülőkkel kötnek szerződést. A videókért kifizetett összegnél nem számít a kor, sokkal fontosabb az üzenet, amit közvetít, és persze az, hogy hány embert ér el. A szakember szerint sokan azt gondolják, húszezer követőt könnyen el lehet érni, de ez nem igaz. Embert próbáló feladat folyamatosan tízezrek aktív érdeklődését kiváltó témát találni, egyszóval hosszú az út, amíg valaki a nevével el tudja adni magát, s lényegében mindegy, mit tesz ki a közösségi oldalakra.
„Megnéztem Nina követőit, a túlnyomó többség a korosztályába tartozó lány, de van háromezer 45 év feletti férfi is, akik rendszeresen nézik a bejegyzéseit” – hívta fel a figyelmet Beilharz, mondván: erre nagyon oda kell figyelni és muszáj körültekintően eljárni. „Az egyik férfi én vagyok, a másik Nina nagypapája, de nem akarom elviccelni a témát – reagált a lány édesapja, Frank Rosenbaum. Aki szerint nem kérdés, hogy az interneten, ahogy az élet bármely területén, találkozunk olyan emberekkel, akiket szívesen elkerülnénk.