Már májusban eldőlt a Fidesz vezetőségében, hogy a párt egy erős, de faék-egyszerűségű üzenetet tartalmazó kampánnyal indítja az őszi szezont – ezt állította a Népszavának több magas rangú kormányzati forrás. Ez az üzenet nem más, mint a Stop Gyurcsány! Stop Karácsony! Mint emlékezetes, a Fidesz frakcióvezetője, Kocsis Máté augusztus végén jelentette be az aláírásgyűjtés elindítását, amelynek bevallottan nincs semmi egyéb célja, mint, hogy emlékeztessék az embereket „Gyurcsány Ferenc kudarcos múltjára”.
Az akció nehezen értelmezhető petícióként, hiszen más aláírásgyűjtésekhez képest nincs konkrét célja. Nem akarnak népszavazást kiharcolni, nem akarnak és nem is tudnak senkit lemondatni, semmilyen népszerűtlen beruházást leállítani. A valós cél – miként egy forrásunk fogalmazott – nem más, mint „Karácsony Gergely összegyurcsányozása”. Vagyis az előválasztás miniszterelnök-jelölti versenyén elinduló főpolgármestert „rá akarják tolni” a volt kormányfőre, akinek népszerűségére a 2006 és 2009 közötti kormányzásról kialakult kedvezőtlen kép még mindig rányomja a bélyegét.
A petíciót késő tavasszal és a nyár folyamán egy előkampány (a közösségi médiában sok pénzből futó „Gyurcsány-show”) és egy sajtóhadjárat előzte meg a kormánypárti médiában. Azt követően, hogy május 15-én Karácsony bejelentette az indulását, több cikk jelent meg arról, hogy a jelenlegi főpolgármester korábban a Miniszterelnöki Hivatal koordinációs államtitkárságának tanácsadójaként is dolgozott, így „közvetett módon Gyurcsány Ferenc irányítása alá került”. A „Gyurcsány bábja” ma már Karácsony állandó jelzője ezekben a sajtótermékekben.
Viszont mivel ez az érvelés több áttétet is tartalmazott – az egykori miniszterelnök volt államtitkárának akkori politikai tanácsadója –, őszre a Habony Árpád vezette fideszes kommunikációs stáb leegyszerűsítette az üzenetet és kizárólag a Gyurcsányhoz köthető ügyekre (őszödi beszéd, „trükkök százai”, „13. havi nyugdíj elvétele”) koncentrál. Eközben a plakátokra feltették Karácsony Gergely is. Az egyik fideszes kommunikációs szakember megjegyezte: így működik a „politikai marketing”, vagyis, „ha valakit össze lehet gyurcsányozni, az össze is lesz gyurcsányozva”. Meg is adják a módját, nem takarékoskodnak az erőforrásokkal: Hollik István kommunikációs igazgató szerint 2128 helyszínre települnek ki és az aktivistáik minden háztartásba bekopogtatnak majd.
Ugyanakkor hallottunk egy összetettebb magyarázatot is Karácsony „összegyurcsányozására”. Ez a taktika már bejött a Fidesznek 2012-2013-ban, amikor Bajnai Gordont „tolták rá” a 2004 és 2009 között regnált miniszterelnökre az „együtt tették tönkre az országot” kampánnyal. Ez utóbbi pedig a Fidesz 2006-os tapasztalataira vezethető vissza: akkor a párt kampánykorifeusai azt mérték, az MSZP nem áll túl jól a közvélemény-kutatásokban a korábbi ciklus botrányai miatt, ezért hátradőltek. Ám a politikában akkor még új belépőnek számító listavezető, Gyurcsány Ferenc ismertsége alacsony volt, a választóknak kevés tapasztalata volt vele kapcsolatban. Így amikor a választási kampányban végigjárta az országot, akkor az ismertségével egyenes arányban nőtt a népszerűsége, sőt magát az MSZP-t is megemelte, hogy aztán 2006-ban legyőzzék a Fideszt. Ezt akarta elkerülni a kormánypárt 2012-2013-ban és így próbálja elejét venni Karácsony – és nyomában az ellenzéki összefogás – esetleges felívelésének most.
– A Fidesz rendszeresen indít választókat bevonó akciókat, amelyek célja részben a szavazóik megerősítése, részben az adatbázis-frissítés – mondta a Népszavának László Róbert. A Political Capital kutatója szerint a kormánypártban felmérték, hogy ez az augusztusi-októberi időszak az előválasztásról fog szólni; hosszú idő után nem a kormányoldal diktál egy témát, az utcákat pedig ellepik az ellenzéki pártok pultjai. „Erre mindenképp reagálnia kellett a kormányoldalnak, jelen kell lenniük valamivel az utcán, hogy ne az ellenzék uralja azt" – jegyezte meg a László Róbert.