Kis szerencsével, de nagy türelemmel a szigetország számos pontján lehet immár üzemanyaghoz jutni, noha Londonban és a tehetős Délkelet-Angliában változatlanul kritikus a helyzet. A brit főváros délnyugati részén, - tudósítónk otthona környékén - továbbra is sorompók állják el az autósok útját a töltőállomásokra való bejutás elől. A BBC News jelentése szerint viszont a Benzinkutasok Szövetsége (PRA), elsősorban az autóvezetők fegyelme miatt "érezhető javulást" tapasztal. A köztudatba közel egy hete bedobott tervet megvalósítva hétfőtől a brit hadsereg segít a válság megoldásában, miután rövid tréning után egyelőre vagy száz katona ül be a tartálykocsik volánja mögé és a gyorstalpalón megszerzett ismeretei révén megkezdi a kutak feltöltését.
Brian Madderson, a szigetország 8300 benzinkútja közül az 5500 független töltőállomást képviselő PRA elnöke a BBC-nek nyilatkozva örömének adott hangot az extra kamionos kontingens beérkezése miatt és kifejezte reményét, hogy a héten fokozatosan javulni fog a helyzet. Érthetően a kisebb közösségeket kiszolgáló "független" benzinkutak működésének helyreállítását sürgette elsősorban, egyben arra is felhívta a figyelmet, hogy az autóvezetők már a héten áremelkedést fognak tapasztalni a kutaknál, bár ennek oka nem az üzemeltetők nyereségvágya, hanem "globális tényezők" beszivárgása.
Boris Johnson brit miniszterelnök az elmúlt napokban több fórumon is kifejtette a kormánynak az üzemanyag-ellátás problémáinak megszüntetését célzó átmeneti intézkedéseit. Egy múlt heti bejelentés szerint 5000 külföldi kamionos kap rendkívüli vízumot és karácsonyig tartó munkavállalási engedélyt, hogy az üzemanyag-hiányon kívül egyéb akut szállítási, ellátási gondon is enyhítsen. A Downing Street hétvégi közlése szerint a "rendkívüli körülményekre való tekintettel" e keret terhére azonnali hatállyal 300 szakosodott tartályautó-vezető kapott munkavállalási engedélyt. Az állapotok súlyosságára, egyben feltehetőleg az állásajánlat kedvezőtlen európai fogadtatására való tekintettel az üzemanyag-ellátásban foglalkoztatottak tartózkodási engedélyét karácsony helyett februárig, a szárnyasfeldolgozásban alkalmazott 5500 személyéét pedig szilveszterig meghosszabbítják.
A brit kormányfő nyilván semmit nem szeretne jobban, mint elkerülni, hogy a vasárnap megkezdődött, szerdáig tartó konzervatív párti konferencia programját beárnyékolja az üzemanyag-válság. Ahogy erről az összejövetel előestéjén Johnson a The Times napilap szombati kiadásában megjelent átfogó interjúban beszámolt, a százezerre tehető fuvarozó-hiányt az EU népszavazás prizmáján keresztül figyeli és mindenáron meg fogja akadályozni, hogy a rendkívüli intervenciót a jövőben meg kelljen ismételni. Mint mondta, ennek elrendezése a "piac feladata, a kormány nem fog beavatkozni a fizetési és egyéb körülményekbe." Semmiképpen nem szabad a "kontrollálatlan bevándorlás" eszközéhez nyúlni, hogy a vállalatok elkerülhessenek bizonyos kulcsfontosságú befektetéseket. A kormányfő szerint az ország világos választás előtt áll: vagy folyamatosan javítja a termelékenységet, vagy visszatér az alacsony fizetéssel, alacsony képzettséggel, magasba szökő bevándorlási adatokkal járó állapotokhoz.
Ugyanezen meggyőződésének adott hangot, sőt ugyanezeket a szavakat használta Boris Johnson, amikor vasárnap reggel a BBC befolyásos politikai magazinjában Andrew Marrnak nyilatkozott. A rámenős hírét ezúttal is igazoló műsorvezető az egykori újságíróban emberére talált, amennyiben a Konzervatív Párt vezetője következetesen kitért a válasz elől arra a kérdésre, vajon igaza van- e Rishi Sunak pénzügyminiszternek, aki szerint a benzin- és egyéb áruhiány, a szupermarketek foghíjas polcai karácsonyig eltartanak. Johnson végül annyi engedményt tett, hogy elismerte, "Rishinek mindenben igaza van, ám a valóság attól függ, hogyan interpretálja az ember, amit mond." A kormányfő szerint "az egész világon teherautósofőr-hiány van és ennek hatása mindenhol érezhető, - még Kínában, Amerikában és Lengyelországban sincs elég kamionos." A benzinállomásokon kialakult káoszért Johnson a megnövekedett keresletet tette felelőssé, amin a hamarosan bevethetővé váló extra sofőrök segíteni fognak. A bajok további forrásaként azt a tényt jelölte meg, hogy az Egyesült Királyságot "hosszabb ideje viszonylag alacsony jövedelem-növekedési ráta jellemzi, mind a bérek, mind a termelékenység stagnál. Elmaradt az emberekbe, a felszerelésekbe irányuló beruházás, és ennek nyomán a bérek is stagnálnak".
A Konzervatív Pártnak a Manchester Central konferenciaközpontban elkezdődödött éves tanácskozása 2019 óta az első alkalmat adja a személyes találkozásra. Az időzítés nem a legszerencsésebb, egyben az összejövetel hangulatára is rányomja bélyegét, hogy a hónap elején alaposan megnövekedtek a villany- és gázszámlák, heti húsz fonttal csökken a Universal Credit, integrált szociális támogatás, jövő évtől pedig emelkedik a National Insurance, társadalombiztosítási járadék. Johnson biztosította a közvéleményt, hogy "amennyiben lehetséges, mindenképpen el akarja kerülni a további adóemeléseket, ám ezt most az elmúlt száz év legsúlyosabb pandémiája nyomán az egészségügyi és jóléti rendszer színvonalának elkerülhetetlen javításával és a gazdaság általános újjáépítésével járók költségek egyaránt indokolják.
Minden védekezési szükséglet ellenére Boris Johnson emelkedett hangulatban érkezett meg a konferenciára, melyen szerdán adja elő programbeszédét. Az ellenzék vezére, Sir Keir Starmeregy héttel korábbi, jól fogadott felszólalása nem járt a Munkáspárt népszerűségének kézzel fogható növekedésével. Az Opinium közvélemény-kutatása szerint a Konzervatív Párt 39, a Labour 35 százalékon áll. A torykat gyengíti, hogy a megkérdezettek több mint kétharmada a kormányt teszi felelőssé az üzemanyaghiányért.