Egy helyi lázadó csoport szabotázst követett el a Balaton-felvidék több katonai bázisán – jelenik meg a riasztás a Magyar Honvédség Pápai Bázisrepülőtér nagy előadótermének kivetítőjén, mire felpörög a hadi gépezet. Épp mint a filmekben, máris egymást érik a tájékoztatók, eligazítások. Bár csak gyakorlatról – egészen pontosan az Európai Védelmi Ügynökség égisze alatt zajló, HTIC-21 nevű, többnemzeti helikopter harcászati oktató képzésről – van szó, a katonák olyan komolyan veszik a feladatot, mintha tényleg lángokban állna a fél Balaton-felvidék.
Egymást váltják az eligazításon a meteorológusok, rádiósok a földi erők felelősei. A helikopterek személyzete pedig feszülten figyel. Ők alighanem értenek mindent, mi laikusok, csak kapkodjuk a fejünket: az előadók röviden, tőmondatokban fogalmaznak, és bár a vezényleti nyelv angol, a rengeteg katonai rövidítés miatt legfeljebb egy-egy szót venni ki. A katonai hírszerzésért felelős tiszt előadása viszont érthető: a gerillák több katonát megzsaroltak, úgy hatoltak be a bázisokra. A feladat most az, hogy a helikopteres haderő légi támogatást nyújtson a célpontokat visszafoglaló szárazföldi erőknek úgy, hogy közben Siófok térségében üzemanyag-utánpótlást vesznek fel.
Miközben bent a pilóták készülnek, kint a pápai kifutón ugrásra készen várakozik a nagy és „színes” légiflotta. A gyakorlatra minden résztvevő tagállam magával hozott helikoptereiből, így a cseh, a svéd, a portugál és az osztrák légierő gépei mellett parkolnak a nemrég vásárolt H145M típusú magyar felségjelzésű könnyű helikopterek. A többfunkciós – például polgári, katasztrófavédelmi célokra is – alkalmas H145M-ből nemrégiben rendelt a honvédség 20 darabot a gyártótól, amiket már át is adtak.
A kifutó nyugalma hamar odalesz, amikor felpörögnek a rotorok, és sorban elhúznak a gépek, amelyeknek nem csak technikája, hanem személyzetes is „csúcskategóriás”. A pilóták zöme több, főleg afganisztáni frontot is megjárt már. Kérdés persze: ha már majd mindent tudnak, akkor miért kell őket továbbképezni? Némiképp leegyszerűsítve a válasz úgy szól: azért, hogy ne csak majdnem mindent tudjanak, hanem tényleg mindenre képesek legyenek. A képzés során „a helikopterharcászat csúcsra emelt használatára” tanítják meg őket. Szili Zoltán alezredes a kiképzés igazgatóhelyettese úgy jellemzi a programot: „Ezt a képzést lényegében úgy kell elképzelni, mintha egy átlagos autóvezetőt megtanítanának Forma-1-es versenyautót vezetni.”
A képzésnek fontos eleme az is, hogy a más-más országból érkező, sokszor eltérő repülési kultúrával rendelkező helikopterpilóták megtanuljanak nemzetközi csapatban együtt dolgozni.
A képzésen részt vevők szó szerint éjt nappallá téve gyakorolnak. Az alezredes megemlíti: előfordult, hogy a szervezők éjfél körül már hazaindulhattak, ám több helikopter személyzete maradt, hogy finomítsa a terveket. A HTIC képzés három éves, és minden évben van egy hét hetes kurzus. Az első négy hetes oktatásnak Portugália ad otthont, ahol a tantermi oktatásokat követően szimulátorokon is gyakorolnak a pilóták, majd ezt követi Pápán a három hetes repülési képzés. Ezt a kurzust Magyarország 2023-ig fogadja majd.