– Láttuk, hogy a kormányzati kommunikáció iszonyatos erőket fektet a homofób propagandába, az ellenzéki pártok és az LMBTQ-szervezetek pedig erőtlenül próbálnak tenni bármit is. Egy-egy tiltakozó közlemény láttán a Fideszben nyilván csak mosolyogtak. Erős, és talán kockázatos politikai terméket állítottunk össze, amikor Márki-Zay Péter elkezdett arról beszélni, hogy a kormányban is vannak melegek. Hamar bebizonyosodott viszont, hogy működik. Ezt nem csak a számok igazolták vissza, hanem az is, hogy a Fidesz befejezte a homofób hangulatkeltést – így magyarázta lapunknak Gurzó Ákos, az ellenzéki miniszterelnök-jelölt választás győztesének kommunikációs vezetője, Márki-Zay Péter egyik legvitatottabb kampánytémáját.
Gurzó Ákos sokáig újságíróként dolgozott, majd marketingszakember lett, nemrég tért haza Amerikából, hogy segítsen Márki-Zaynak. (A hódmezővásárhelyi polgármester szintén ezen a területen dolgozott itthon és külföldön is.) A szakember a közös ellenzéki kormányfőjelölt egyik legfontosabb háttérembere, ezt jól jelzi, hogy győzelmi beszédekor elsőként hívta fel maga mellé a színpadra és elárulta, hogy a kampánya jelmondata, vagy éppen a folyamatosan hordott kék szalag is Gurzó ötlete volt.
Feltűnő volt a kampányban, hogy Márki-Zay Péter gyakran hivatkozott YouTube és Facebook-elérésekre, lájkokra, mint kiderült, egyáltalán nem véletlenül. Gurzó szerint ugyanis „mindent adatalapra helyeztek”. – Abból indultam ki, hogy ami jól működik a vállalati marketingben, az hatékony lehet a politikai környezetben is: mindent mértünk, minden fontos döntést a számok alapján hoztunk meg – mondta. Egy valami persze gyökeresen más volt, mint az üzleti szférában: „a vállalati marketingben általában mindig van pénz mindenre. Most ingyen dolgozó önkéntesekkel, összesen nagyságrendileg harminc millió forintból kellett összehoznunk egy féléves országos kampányt”. Azért próbálták magukat tartani a már bevett vállalati protokollokhoz, a kritikus helyzetekben a kommunikációs vezető például naponta háromszor-négyszer kapott jelentést arról, hogy milyenek a különböző digitális platformokon Márki-Zay Péter és a riválisok számai. Más nem állt a rendelkezésükre, több millió forintba kerülő közvélemény-kutatást csak a kampány legvégén rendeltek. (Igaz ezeknek fontos szerepe volt, Márki-Zay az utolsó napokban a felméréséket lobogtatva bírta rá Karácsony Gergelyt a javára történő visszalépésre.)
Arra a kérdésünkre, hogy milyen témák rezonáltak legjobban a választókra, Gurzó Ákos azt mondta: az elszámoltatás, a korrupcióellenesség, az új alkotmány és a szakértői kormány létrehozása. – Az elszámoltatás kapcsán azt emeltük ki, hogy például vádalkuval kerülhetnek börtönbe a főbűnösök. A korrupcióellenességhez azt kötöttük, hogy a vállalkozások végre újra szabad és tisztességes piaci körülmények között működhetnek. Az új alkotmány kapcsán adta magát, hogy a Fidesz az alaptörvényről senkit nem kérdezett meg, ráadásul az egész csak a saját hatalmuk bebetonozását szolgálta. Végül azt hangsúlyoztuk, hogy kulcspozíciókba csak szakemberek kerüljenek – mondta. A kampányidőszak csúcspontjait a tévéviták jelentették, természetesen ebből is a inkább a második fordulós, amikor már csak a DK-s Dobrev Klára és Márki-Zay mérkőzött egymással.
A felkészítéssel kapcsolatban Gurzó Ákos arról beszélt, Hódmezővásárhely független polgármesterének nem kellett kommunikációs paneleket betanítani, mert egyébként sem tanulja meg soha előre a beszédeit. A kezében tartott, és mára emblematikussá vált kék füzetbe jegyzeteli magának folyamatosan a fontosabb információkat, gondolatokat és ez alapján beszél, vagy ad interjút. – Viccesen szoktuk is egymást kérdezgetni a kampánycsapat tagjaival, hogy „mondtál ma már olyat, amit Péter lejegyzetelt a kék füzetbe?”
Gurzó Ákos szerint egyébként nem csak a politikát, a politikai marketinget is meg kell újítani, mert ha nem változik, hiába jönnek új politikusok. Rossz mondásai ugyanakkor Márki-Zay Péternek is voltak, amelyek miatt utólag magyarázkodhatott, vagy éppen bocsánatot kellett kérnie, de a kampányfőnök szerint ez is belefér, ha az illető magát adja.