Azonnali bértárgyalásokat kezdeményez a Mozdonyvezetők Szakszervezete a MÁV-csoportnál, mert máris beigazolódtak azok a félelmeik, amelyek miatt pontosan négy hónappal ezelőtt nem írták alá a hároméves, összesen 15 százalékos bérmegállapodást – tájékoztatta a Népszavát a szervezet elnöke. Barsi Balázs a Homolya Róbert elnök-vezérigazgatónak tegnap elküldött levelet idézve elfogadhatatlannak nevezte, hogy 2021-ben a több mint 57 ezer dolgozót foglalkoztató állami közszolgáltató cégnél nincs alapbéremelés, csak a SZÉP-kártyát töltik fel 200 ezer forint pluszpénzzel, ami nem épül be az alapbérbe.
A folytatásban jövőre tíz, 2023-ban pedig öt százalékos emelést fogadott el a többi vasutas érdekképviselet. Az eredeti csomag biztosítékot is tartalmazott a bértárgyalás újraindítására, ha az infláció és a minimálbér alakulása megváltoztatja a gazdasági környezetet, és a Mozdonyvezetők Szakszervezete épp azért nem fogadta el a nyári alkut, mert a tulajdonos, vagyis a kormány ezt a passzust az utolsó pillanatban kivette a szövegből.
Barsi Balázs reméli, hogy a vártnál jóval magasabb, tartósan öt százalék körüli infláció, a GDP kiemelkedő növekedése és a minimálbér tervezett 200 ezer forintra emelésének hatása miatt a cégcsoport többi szakszervezete is csatlakozik követelésükhöz. Az elnök szerint ugyanis a pályavasútnál dolgozók közül sokan ragadnak így be a legalacsonyabb fizetési körbe, a mozdonyvezetőknél pedig néhány év múlva lehet nagy létszámhiány, ha a leszakadó bérek miatt nem érkezik utánpótlás. Ma kényszerűségből sokan aláírják, hogy 200 túlóránál is többet vállalnak, ez azonban visszaköszön abban, hogy a 45 feletti, túlterhelt mozdonyvezetők közül sokan küzdenek magas vérnyomással vagy cukorbetegséggel, és aki teheti, igyekszik nyugdíjba menni. Mindezek miatt a mozdonyvezetők azt várják, hogy tárgyalják újra az alapbéremelés lehetőségét, továbbá, hogy a munkáltatói közterhek csökkenése miatt felszabaduló összeget a cég bérfejlesztésre költse és egyeztessenek az idei bérmegtakarítások felhasználásáról is.
A MÁV-csoport szakszervezetei a napokban dönthetnek, hogy csatlakoznak-e a felhíváshoz. A cég kommunikációs igazgatósága lapzártáig nem válaszolt a kérdésre, hogy a vállalat belemegy-e a bértárgyalások újranyitásába. A mozdonyvezetők felvetése azonban – bármi legyen is az eredménye – azt jelzi, az állami közszolgáltatók gazdasági környezetből kiszakított nyári béralkuja nehezen éli meg a tervezett három évet.