Steven Spielberg;West Side Story;

WEST SIDE STORY

- Perfekció a köbön

Hatvannégy évvel a Broadway színpadi és pontosan hatvan évvel a mozis feldolgozás után Steven Spielberg olyat tett, mint adaptáció esetében még nem volt példa: megalkotta a tökéletes műalkotást.

Amikor meghallottam, hogy lesz egy újabb mozis feldolgozás a West Side Story-ból, indulatos voltam, hogy egy újabb felesleges film készül, hiszen a Broadway színháztörténeti szempontból legjelentősebb musicaljából már készült 1961-ben egy klasszikus Robert Wise rendező és Jerome Robbins táncos-koreográfus közös munkájaként. Ráadásul ez afféle kortalan mű, olyannyira egyedi és stílusteremtő, hogy egyszerűen nem öregszik. Aztán most, 2021-ben Steven Spielberg olyat tett, hogy nem egy alkalommal leesett az állam: az ő West Side Story-ja elsöprő műalkotás, mely egyértelműen egy új fejezet lesz a musical történetében.

Nem remake, önálló interpretáció, mely egyszerre hommage és modern mű. Spielberg pedig megmutatta, hogy nem csak a suspense-hez és az akcióhoz ért, hanem egy sokkal precízebb műfajhoz: a zenés filmhez, melynek a muzsika tempójához kötött rendszere sokkal kevesebb szabadságot kínál. Így a direktor azt tette, amire lehetősége volt: a zenei betétek és dalok alatt tökéletesítette a koregográfiát szolgáló képi világot és tempót, míg a prózai részekben igyekezett a dráma erejét fokozni. Mindkettő esetben sikerrel járt, nagyon kevesen érzik annyira a mozgókép erejét, mint ő és igencsak ismeri a shakespeare-i tragédia esszenciáját. Pontosan tudja, hogyan és miképpen tudja a konfliktust fokozni, mondhatni, vérében van a katarzis.

Az egészben pedig az a gyönyörű, hogy Steven Spielbergnek nem áll a szándékában a „modernizáció”. Ahogy a New York-i Nemzetközi Filmfesztiválon tartott világpremieren is elmondta, ő csupán tiszteleg és köszön mindent a négy zseninek – Stephen Sondheim, Jerome Robbins, Arthur Laurents és Leonard Bernstein –, akik megalkották a West Side Story-t. Ez az alázat a filmjéből is érződik, nem akart interpretálni, újra magyarázni vagy nem adj Isten aktualizálni semmit. A dráma cselekményét csupán ott erősíti, ahol a hitelességet tudja erősíteni – mely, nem mellékesen nem lett kevésbé aktuális. Illetve, filmalkotóként képes volt a teatralitást száműzni a mozgóképes világából. Justin Peck új koreográfiája – nagy szavak, tudom – a nagy amerikai klasszikust formálja intenzívebbé, átütőbbé és lenyűgözőbbé. A producerek voltak annyira bátrak, hogy a Tony-t alakító Ansel Engolrt mellé csupa nem ismert, ám csodálatos szereplőket választottak, így attól a hollywoodi trendtől is megmenekülünk, hogy énekelni és táncolni közepesen képes sztárok Oscar-reményű alakításait legyünk kényszerű (el)nézni.

INFO

West Side Story (2021)

Bemutatja a Fórum Hungary  

Több helyen tiltólistán A világsajtón végiszaladt a hír: hat arab országban, az Egyesült Arab Emírségekben, Katarban, Bahreinben és Ománban csúszik a bemutató, Szaúd-Arábiában és Kuvaitban tiltólistára került Spielberg West Side Story-ja. A The Hollywood Reporter szerint az ok, hogy az Akárkié karaktere állítólag a cenzorok szerint túlságosan transzneműre sikerült. Ilyen esetekben az alkotók vagy megvágják a filmet, vagy büszkén vállalják a mű integritását. Steven Spielberg az utóbbi mellett döntött.

Hét grafikus, illusztrátor készül egy eseménnyel a Bartók Pagonyban: egyéni kérések alapján rajzolnak az érdeklődő támogatóknak, ezzel az InDaHouse munkáját segítve.