“A műsorváltozás jogát fenntartjuk” – áll emberemlékezet óta a legimpozánsabb műsor-plakátokon is, alul, a kisbetűsben. Ezt a kikötést két évvel ezelőttig – a mindenkori szervezőn kívül – senki nem vette komolyan. Nem úgy, mint most, amikor a koronavírus ötödik hullámával úszva Németország minden magára adó kulturális intézménye feltételes módban tervez, reménybeli közönségét nagybetűkkel emlékeztetve az aktuális járványügyi szabályokra.
Ultraschall Berlin 2022 – Festival für neue Musik
január 19-től 23-ig
Mi történik, ha egy országos és egy regionális közszolgálati rádió összefog, hogy együtt szervezzenek kortárs zenei fesztivált? A Deutschlandfunk Kultur és az rbbKultur 1999 óta kéri minden januárban színpadra a kísérleti és klasszikus műfajok művészeit. 2022-ben pedig mint egy jó pszichológus: beszéltet, bátorít: teremtésre, falbontásra és elemzésre hívja (óvatosan, védettségi igazolással és teszttel, orvosi maszkban) a zenészeket és a közönséget. Mert a korona új utakat mutat, biztatnak a szervezők. Ismeretlen kérdéseket vet fel, melyet a kortárs zenei szcéna lenyűgöző lendülettel és találékonysággal válaszol meg, vallják.
Aki nem ér ide meghallgatni, mit játszik Sőrés Zsolt és Franz Hautzinger, Anthea Caddy, Judith Hamann, és Sándor Mihály január 21-én ötkor a Heimathafen Neuköllnben, meghallgathatja aznap este nyolc óra három perctől a Deutschlandfunk Kultur rádió műsorán, az interneten.
Berlinale
február 10-től 20-ig
A fesztivál, melynek időpontjához a vérmes berlini mozijárók az éves szabadságukat igazítják, s melynek idején váltott műszakban gondoskodnak a gyerekeikről, hogy minél több vetítésen ott lehessenek. Az programot február 1-én teszik közzé, viszont már most biztos, hogy Isabelle Huppert veszi át a Berlinale idei életműdíját. A rendezvény egy része online is elérhető lesz, a hírekért a www.berlinale.de oldalt kell figyelni.
Schliemann-kiállítás
május 13-tól november 6-ig
A német kultúrtörténet legnyughatatlanabb figurájának születésének 200. napja méltó ünneplést érdemel, bólogattak a James-Simon-Galerie és a Neues Museum muzeológusai, amikor összeállították a Heinrich Schliemann tandem-kiállítás anyagát. A kereskedő-régész-író-felfedező nem ismert tréfát sem az üzletben, sem az álmait illetően: nem volt türelme kivárni a hivatalos ásatási engedélyt, amikor gyerekkori kedvence, az Iliász leírásai alapján saját szakállára kezdte el kiásni Tróját. A James-Simon-Galerie tárlata a vitatott régész életútját mutatja be, a Neues Museum pedig eszeveszett fáradozásainak eredményét, a trójai leletek egy részét állítja ki.
Richard Wagner und das deutsche Gefühl
április 8-tól szeptember 11-ig
– Tényleg meg kell nézni, milyen, amikor a német-érzésről hirdet kiállítást a Deutsches Historisches Museum – örül kajánul az egyszeri, előítéletekkel terhelt turista, amikor felkerekedik, hogy elmenjen a Richard Wagner-tárlatra. Elidegenedés, hovatartozás, érzéki szerelem, undor: e négy alapérzelem mentén vizsgálja a Historisches Museum, hogyan követte le, és mit válaszolt Wagner művészete a korabeli társadalom lelkiállapotára; és miként tanította a közönségét előbb érezni, később pedig magát németként megélni, s mindez mint függött össze a zeneszerző harcos antiszemitizmusával.
Paul Gaugin – Why are you angry?
március 25. – július 10.
Szabad-e nyugodt szívvel szeretni a rasszista, nőgyűlölő, erőszaktevő, zsidóellenes emberek műalkotásait? Elválasztható-e a költő személye a versétől, a festő a képétől?: régi, sokszor feltett kérdés, mégsem unalmas. A berlini Nationalgalerie és a dán Ny Carlsberg Glyptotek közös kiállítása Paul Gauguint, a modern festészet egyik legbefolyásosabb előfutárát idézi be szembesítésre az Alte Nationalgalerie falai közé, hogy kortárs művészek alkotásait segítségül hívva tegyen fel kellemetlen kérdéseket: neki és csodálóinak.