Filmtörténeti pillanat: magyar idő szerint péntekről szombatra virradó volt a világpremiere a Szelíd című filmnek a Sundance fesztivál nemzetközi versenyprogramjában. A legfontosabb amerikai mustrára annak 1981-es alapítása óta eddig sohasem került be egészestés magyar film, így már maga a jelenlét szenzáció. Így különösen fájdalmas lehetett az alkotói gárdának, hogy a koronavírus omikron variánsa miatt lefújták a fizikai fesztivált, csak az online térben tartják meg. Nem is lehetett elutazni Park Citybe, az összes rendező a film előtt Zoom-on jelentkezik be az otthonából és a gálavetítés után szintén a konferenciaprogram keretében bonyolítják le a közönségtalálkozókat.
Így lapunk is az online események tekintetében tud lelkesen tudósítani: Csuja László és Nemes Anna alkotása a fesztivál nyitó hétvégéjének az egyik legizgalmasabb alkotása. Számos pontján lenyűgöző a produkció, ám elsősorban a két főszereplőt kell kiemelni: a profi testépítő Csonka Eszter és Turós György nem hivatásos színészek, ám ennek ellenére különösen jól működnek a vásznon. A két rendező remek karaktereket keresett, talált és prezentált, olyanokat, akik hitelesek – valamilyen szinten kölcsönvették az életüket, azt a közeget és világot, amelyben élnek és versenyeznek.
Bár a mű számos pontján dokumentarista, mégiscsak egy „pofás” fikciós filmről van szó. Csonka Eszter karaktere, Edina együtt él Attilával (Turós György), az egykori testépítő bajnokkal, aki most a párját szeretné eljuttatni karrierje csúcsára. Furcsa sport ez a testépítők világa, az eredmény kedvéért nem csak edzéssel, hanem egyéb szerekkel is stimulálják a testüket, szervezetüket. Ezek pedig sok pénzbe kerülnek, szponzor nélkül így az alapvető konfliktus, hogy honnan szerzi meg a pár a tökéletes testhez szükséges „kiegészítőket”. Mindketten próbálnak alternatív munkákat keresni, ebben Edina a sikeresebb, aki afféle escortlány lesz, ám kifejezetten csak olyan együttlétekre szakosodva, ahol nincs behatolás. Ez remek szituációkat teremt arra, hogy meglóduljon az alkotói oldal fantáziája.
Az epizodistákkal teli leíró szcénák mellé beleírtak a forgatókönyvbe egy visszatérő karaktert, Attilát (Krisztik Csaba), akinek aztán nem kell a szomszédba menni az aberrációért – első alkalommal például bújócskázni kell vele az erdőben, de nem marad ki az állatsimogatásos szituáció sem – ám pont ezért, vagy ennek ellenére tiltott (vagy legalábbis nem ajánlott) emberi viszony alakul ki köztük. Ezek a jelenetek megteremtették a lehetőséget a két direktornak, hogy belevigyék az artisztikusságot a képi világba, mely más szintre helyezi a filmet. Mindeközben egy újabb fordulat következtében a Szelíd dramaturgiai hangsúlya egyértelműen áttolódik Edinára, akinek számos kérdésben kell életbevágó döntéseket hoznia.
Nagyon sok jót és meghökkentőt lehet mondani a Szelíd kapcsán: a két amatőr főszereplő játéka egyértelműen jobb, mint a képzett színészeké, roppant érdekes közeget mutat be és vannak egészen erős pontjai a műnek. Persze akadnak benne botlások is. Nem tökéletes a film, de ennél sokkal fontosabb, hogy egy olyan szemlélettel és ars poeticával készült, hogy az felkeltette a világon az innovációra egyik legnyitottabb fesztivál, a Sundance figyelmét, így mi meg nyugodt szívvel regisztrálhatjuk 2022 egyik legnagyobb magyar filmes nemzetközi elismerésünket.
Ha magyar sikerekről beszélünk: ne hagyjuk ki az amerikai filmek versenyében bemutatott Call Jane-t sem, mely a magyar származású író-forgatókönyvíró, Phyllis Nagy első nagyjátékfilmes rendezése. A mű – amelyet nem mellékesen a Berlinale is versenybe hívott – a Jane Collective-ről szól, mely egy női szervezet volt a hatvanas évek végén, hetvenesek elején Chicagóban és illegális abortuszokat végzett az arra „rászorulóknak”. A fiktív karakter, akinek a szempontjából követjük az eseményeket, Joy (Elizabeth Banks), akinek a terhessége az életét veszélyezteti, így kerül kapcsolatba Jane-nel. A mese szerint ezek után beszáll ő is szervezetbe, sőt, ő lesz az egyik „doktor”, aki a beavatkozásokat elvégzi.
Nagy rendezése a drámaiságtól egyre inkább a feel good hangulat felé tereli az alkotást, mely így a nehéz téma ellenére könnyed kikapcsolódást ígér. Kérdés, mi a fontosabb ilyenkor: hogy valódi emberi drámákat mutassunk be, vagy vigyük véghez az agendát? Azaz nézzék meg jól sokan, pörögjön a showbiz, és talán majd szóba kerül a téma fontossága is? Mindazonáltal, amikor a film végén eltörlik az abortuszt tiltó törvényt, hőseink szellemesen jegyzik meg: az egyenjogúság lesz a következő lépés, amit meg kell oldani. Hát, igen...
Infó:
Szelíd
Rendező: Csuja László és Nemes Anna
Call Jane
Rendező: Phyllis Nagy
Sundance Filmfesztivál