Eperjes Károly;Pataki András;Soproni Színház;Ragány Misa;Nyerges Ferenc;

2022-02-01 16:26:14

Csökkenő nézőszám, növekvő támogatás

Ragány Misa a PRO Kultúra Sopron új igazgatója, az előd Pataki András még marad az intézménynél, Eperjes Károly művészeti vezető lett.

Ami Dunaújvárosban nem, az fél évvel később Sopronban sikerült Ragány Misának. A képviselő-testület akkori döntése alapján február elsejétől nem csupán a színház, hanem az önkormányzat valamennyi kulturális intézményét működtető Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft. igazgatója. Elődje, Pataki András egyelőre nem távozik. Ezért az új művészeti vezetővel, Eperjes Károllyal együtt a teátrumot irányítja.  

A 35 éves új direktor színész és énekes, aki Szegeden jogászként diplomázott, majd a Pesti Magyar Színiakadémián végzett. Később újságíró és művészeti menedzser lett, tagja volt a békéscsabai színház társulatának. Tavaly márciusban a dunaújvárosi Bartók Színház igazgatói posztjára pályázott, de úgy, hogy azalatt az Emberi Erőforrások Minisztériumában (EMMI) előadó-művészeti főosztályvezető volt. A pályázati szándék azonban jó ideig titok maradt, addig, amíg az Index nem hozta nyilvánosságra. A portál akkoriban azt firtatta, hogy a minisztérium politikai tanácsadójának származhatott-e versenyelőnye abból, hogy az EMMI és a miniszter tagokat delegál az igazgatói pályázatokat bíráló szakmai bizottságba. Ez nem derült ki, a titkos szavazás végeredménye mindenesetre döntetlen lett. A bizottsági ülés után Dunaújváros önkormányzata mégis azt tartotta a jó megoldásnak, ha újra Őze Áront nevezi ki igazgatónak.

Ragány Misa Sopronban nem került ilyen kellemetlen helyzetbe, mert három év után, 2021 júniusában eljött a minisztériumból. Ráadásul öt évvel ezelőtt még hárman, most viszont csak ő pályázott az igazgatói állásra. Egy kínos kérdés elől azonban nem tudott kitérni, amit a vezetői kinevezéséről döntő önkormányzati ülésen Simon Zoltántól, a DK testületi tagjától kapott. Arra volt kíváncsi, hogy ilyen előzmények után miképpen végezheti pártatlanul a munkáját. A minisztériumban a technikai jellegű jogviszony lehetőséget adott arra, hogy teljes mértékben, politikától mentes szakmai vezető legyek - válaszolta az új igazgató, aki Sopronban is ekként szeretne dolgozni. A pályázatából nyilvánvaló, hogy elődje, Pataki András hatással volt rá, és az is, hogy régóta figyeli a különleges szervezetet, a Pro Kultúra Sopron Kft.-t, mert nincs még egy olyan intézmény az országban, ahol voltaképpen kulturális „holding“ formájában, a teljes szakterület egy portfólióban működik.

A volt ügyvezető Pataki András tíz éve lett színházigazgató-főrendező Sopronban, a jobbára határon túli magyar településeken szereplő, zömében szakirányú végzettség nélküli színészekből alakult magántársulatát, a Forrás Színházat hozta magával, de a szakirányú diplomát szerzett színészek és táncosok száma később sem nőtt - ezután a Petőfi Színház mellett az októbertől májusig zárva lévő Fertőrákosi Barlangszínházat is vezeti. Közben művészeti tanácsadó Kecskeméten, és úgy tudjuk, inkább majd ott szeretne ismét igazgató lenni. Aminek az egyik oka, hogy Cseke Péter megbízatása 2023. január 31-ig tart, a másik, hogy Sopron egyik erős emberével rossz viszonyban van. Pataki András a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanára, és a szenátus tagja, Vidnyánszky Attilával dolgozik együtt, akié a színházrendező osztály. Értesülésünk szerint a Jászai Mari-díjas rendezőt ez sem inspirálta arra, hogy ne halogassa tovább a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen szerzett román diplomája honosítását.

A színháznak nincs szüksége külön igazgatóra, hanem a Pro Kultúra Sopron Kft. élére kell egy olyan szakember, aki a teátrumot is irányítani tudja - mondta Nyerges Ferenc, az ország első önkormányzati színháza, a soproni egyik alapítója, aki a Pro Kultúrát huszonöt éven át mint ügyvezető és menedzser-igazgató dirigálta. Úgy látja, hogy a város a jelenleginél sokkal jobb színházat érdemelne, amire feleslegesen sok pénzt költenek. Az állami és az önkormányzati támogatás együtt évente mintegy 650 millió forint, a korábbi duplája havi néhány előadásért egy olyan időszakban, amikor a bevételek csökkennek. A tizenöt teltházas nagyszínházi felnőtt bérletsorozat tizenkettőre esett vissza, és alacsony a látogatottsága. A nagy nevek eltűntek, újak meg nem jönnek. A közönség hanyatló érdeklődése jelzi, hogy baj van. Ami abból is látszik, hogy ingyenjegyes csoportokkal töltik meg a nézőteret. A trükköt Sopronban sokáig nem alkalmazták. A rendszerváltás utáni első önálló önkormányzati színház 1991. októberében alakult, és az alapításától egészen 2012-ig saját és koprodukciós bemutató kétszáz volt, a nézők száma folyamatosan emelkedett, a bérleteseké pedig meghaladta a tízezret. A volt direktor bízik abban, hogy visszajön még ez az időszak.