Pécs;színház;Tandem Színház;

A kőszínház kötött dolog

A szabadság és függetlenség kulcsszavak, de a két állandó színésszel rendelkező Tandem Színház számára a társadalmi szemléletformálás a legfontosabb.

Nem indult könnyen a 2019 végén alakult pécsi Tandem Színház pályafutása, az alapítók, Bacskó Tünde és Fábián Gábor két előadás létrehozása után ugyanis több havi leállásra kényszerültek a koronavírus-járvány első hulláma következtében kihirdetett országos lezárások miatt. 

– Nem volt könnyű helyzet, de nem töltöttük tétlenül az időnket, színdarabokat állítottunk össze, pályázatokat írtunk, hogy támogatáshoz jussunk – mondta Fábián Gábor a Népszavának. – Független színház vagyunk, ami azt jelenti, hogy nekünk nem jár állami támogatás, akkor jutunk forráshoz, ha pályázatot nyújtunk be. Ezen kívül vannak civil szervezeteket támogató alapítványok, náluk is jelentkezünk, de mi elsősorban színészek vagyunk, nem pályázatírók, szerencsére van két szervező segítőnk, akik nagyon s ok terhet levesznek a vállunkról, a pályázatok mellett ők szervezik az előadásainkat, segítenek működtetni a Tandemet. Működési támogatásra eddig nem pályázhattunk, mert a jogszabály szerint erre csak jövőre lesz lehetőségünk, ha már legalább három éve működünk.

A két színésznek öt közös darabja van, illetve külön-külön is rendelkeznek egy-egy saját alkotással, amit bemutatnak. A független színházi munka sajnos ma nem jelent biztos megélhetést, de bíznak benne, hogy sikerül piaci alapokra helyezni a Tandem működését. – Mindketten játszottunk szerződéssel kőszínházban. Sokkal kényelmesebb rendes öltözőben készülni, viszont olyan kötöttségekkel és kötelezettségekkel jár a folyamatos kőszínházi szereplés, amiben túl sok a kompromisszum – tájékoztatott Bacskó Tünde. – Kiszámíthatatlanabb, nehezebben tervezhető a független színházi lét, viszont így sokkal szabadabbak vagyunk, nem igazodunk senkihez, csak a saját értékrendünkhöz.

Fábián Gábor az elmúlt hetekben a videómegosztó oldalakon a pedagógussztrájkot népszerűsítő kisfilmben volt látható, ahol tanárként ült íróasztal mögött és arról beszélt egy monológban, hogy nem bírja tovább a rá nehezedő terheket. –Ez a videó két éve készült, a Pedagógusok Szakszervezete tervezett egy akciót, ami végül meghiúsult, a mostani sztrájknál használták fel a felvételt, ami sajnos semmit sem veszített az aktualitásából, sőt, a pedagógusok helyzete azóta jobb biztosan nem lett – hangsúlyozta. 

A két színésszel egy pécsi középiskolában találkoztunk, ahol A leprikónok átka című interaktív darabot adták elő egy nulladikos osztálynak, a gimnazistáknak többször kellett döntéseket hozni arról, merre haladjon a történet, ezen kívül akadtak részek, amikor az volt a feladat, hogy érvekkel győzzék meg egymást, merre menjen tovább a cselekmény annak érdekében, hogy teljesüljön a küldetés. – A hatodik óra után adtuk elő a darabot, látszott a diákokon, hogy már kicsit fáradtak voltak. A délelőtti előadásokon még nagyobb szokott lenni az aktivitás, de ettől függetlenül ügyesek és együttműködők voltak a lányok és fiúk, jól érveltek a vitajátékban, és a végén sikeres lett a küldetés – értékelt Fábián Gábor. – A helyszín és a gyerekek szociális körülményei sok mindent meghatároznak. Egészen másképp érvelnek a különböző társadalmi réteghez tartozó gyerekek.

– A közelmúltban egy olyan iskolában szerepeltünk, ahol nagyon rossz körülmények között élő gyerekek tanulnak, megrázó volt ez a találkozás, ott, ahol a túlélésért küzdenek a szülők minden nap, nem alakult ki az a szókincs és eszköztár, nem rendelkeznek a gyerekek azokkal az érvelési technikákkal, melyekkel az érdekeiket tudnák képviselni – vette át a szót Bacskó Tünde. – Volt egy kislány, aki logikusan, jól érvelt, de láthatóan különbözött a többiektől. Őt szörnyen sajnáltam, mert hiába nagyon okos, a többieket már megérintette a motiválatlanság és a tanulásellenes szubkultúra szele, borzasztóan nehéz lesz neki kitörni a környezetből. Több ilyet láttam már, ezek mindig nagyon megviselnek.

Fapados revüHajléktalan emberek műveit adják elő és a színészeken kívül két hajléktalanságot megtapasztalt előadó lép még színpadra a Fapados revü című darabban. Az előadáson a nézők is kapnak lehetőséget arra, hogy védett környezetben, de valós tapasztalatokat szerezzenek a hajléktalan létről: szituációs játék keretein belül ők lesznek hajléktalan élethelyzetben, míg a hajléktalanságot megtapasztalt előadók játsszák a közterület-felügyelőt vagy épp a rendőrt. És utána azt is elmesélik, hogyan van ez a valóságban…
Tervezett darab a szülésrőlAz új terv a szülés témájának feldolgozása. Bacskó Tünde és Fábián Gábor ebben a darabban arra akarják felhívni a figyelmet, hogy nem magától értetődő az alá-fölérendeltségi viszony az orvos és a szülő nő között. „Az édesanyának is vannak jogos igényei, és ezeket jelezni kell, ezekért ki kell állni – hangsúlyozta Bacskó Tünde. – Gábornak, nekem is két-két gyermekünk van, ha csak az ő születési körülményeiket feldolgozzuk, már ebből összeáll egy darab. Nekem volt például szülésem mentőben, Gáboréknál otthon szülés bábaasszonnyal. Fábián Gábor hozzátette: – A darabban szakembert is megszólaltatunk, aki rengeteg információt ad majd át a szülésről, amiről sajnálatos módon nem, vagy nagyon keveset beszélnek a fiataloknak. Pedig nagyon fontos lenne, hogy legyen valami fogalmuk arról, hogy mi a szülés, nagyjából hogyan zajlik le és milyen döntéshelyzetek elé fognak kerülni. Különben hogyan képviseljék magukat majd ebben a helyzetben? 
SzociopolyA Szociopoly egy interaktív színházi társasjáték, melynek egyik szerzője és rendezője Fábián Gábor és Baranyában a Tandem Színház játssza. A darab a mai magyarországi kistelepüléseken élő szegény családok életéről szól. A családok jövedelemre csak segélyekből, alkalmi vagy feketemunkából számíthatnak – ezekből a forrásokból kell valahogyan megélni játékosainknak. A játék konstruálta valóságban a nézőkből álló csapatoknak egy hónapig kell megélniük ezekből a forrásokból. A hónap napjait jelző táblán haladnak, miközben színészek mutatják be a falu nevezetesebb lakóit: az uzsorást, a rendőrt, a polgármestert, akik közvetlenül meg is szólítják a nézőket. A nézőknek döntéseket kell hozniuk kiadásaikról és bevételeikről, de természetesen – akárcsak az életben –, a véletlen is befolyásoló tényezővé válik olykor...