benzin;gázolaj;benzinár;gázolajár;árstop;

2022-02-17 08:30:00

Kezdődik: Orbánék kinyírták a kis kutakat

A kormány nem segít a novemberben bevezetett, majd most további negyed évvel meghosszabbított, 480 forintos üzemanyagár-korlát miatt csőd szélére került, jellemzően családi hátterű töltőállomásoknak.

Megkapja a kegyelemdöfést a hazai üzemanyagszakma: péntektől 8 forinttal nő a benzin és 5 forinttal a gázolaj beszerzési ára - fogalmaz szerdai tudósításában a Holtankoljak.hu.

Forrásaink így a hazai kutak zömét ellátó Mol péntektől várható nagykereskedelmi listaárát a benzin esetében valamivel több mint 480 forintra, a gázolajnál pedig 493 forintra becsülik. Tekintettel arra, hogy a kormány keddtől újabb három hónappal, május 15-ig meghosszabbította a november közepén bevezetett, 480 forintos üzemanyagár-plafon hatályát, a két termék továbbértékesítése immár az átvétel pillanatától veszteséges. A kutaknak - különösen a „márkátlan”, vagy „független” töltőállomásoknak - a működtetési költségeket így teljes egészében más forrásból kell előteremteniük, a haszonról pedig beláthatatlan ideig le kell mondaniuk. Szakértők szerint ez rövid távon több száz, jellemzően kis, családi tulajdonú, ellenben környezete ellátásában kulcsszerepet játszó egység bezárásával jár.  

Arról, hogy e helyzetben már a mostani, nagykereskedelmi áremelés előtt több kis kút lehúzta a rolót, illetve bejelentette ebbéli szándékát, mintegy száz egységen pedig korlátozták a kiadható mennyiséget, tegnap a különböző hivatalos források ellentmondásosan nyilatkoztak. A kormányinfón Gulyás Gergely leszögezte: nem tudnak arról, hogy az eddigi, "három vagy négy" eset 5 kilométeres körzetében ne lenne másik állomás. Másrészt a Mol vállalja a bezáró kutak továbbműködtetését. Kérdésünkre a kancelláriaminiszter úgy fogalmazott: az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tegnap hivatalosan is felkérte erre a Molt.

Az ITM szintén tegnap kiadott közleménye viszont ezt így nem erősítette meg. A szaktárca pusztán megismételte a november óta érvényes szabályokat. Eszerint, ha egy töltőállomás nem képes a vásárlók megfelelő kiszolgálására, és ezért üzemszünetet hirdet, a tárca megvizsgálja a kijelölés szükségességét és ha az indokolt, a feladatok átmeneti ellátására "egy nyilvántartott szolgáltatót" jelöl ki. (E "nyilvántartásban" csak a Mol szerepel.) Mostanáig egyetlen vállalkozás helyett sem kellett másikat kijelölni - szól a szaktárca szokás szerint kissé ködös megfogalmazása. (Mindazonáltal Gulyás Gergely szavai tükrében ez úgy értelmezhető, hogy leginkább akkor kérik fel a Molt a helyettesítésre, ha 5 kilométeren belül nincs másik egység. Korábbi értesüléseink szerint mindenesetre az eddig szabályosan üzemszünetet jelentő kutakra az ITM nem rendelte ki a Molt.)

Ellentmondásos a kiadható adagok kiporciózásának kérdése is. Gulyás Gergely szerint a rendelet egyértelműen előírja a kiszolgálás korlátozásmentességét, ami csak a kannás tankolásnak szab tíz literes határt. Szerinte a kocsik teletankolását biztosítani kell. A rendelet betartását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kellő szigorúsággal ellenőrzi - tette hozzá. Ilyen előírásokat ugyanakkor lapunk nem lelt sem a novemberi, illetve idén februári árrendeletekben, sem a némiképp részletesebb, tavaly decemberi törvénymódosításokban. Utóbbi csupán a nyitvatartás módosítását tiltja, illetve ezen belül folyamatos kiszolgálást tesz kötelezővé. A kutasok is így tudhatták, hisz az árstop meghosszabbítása után gombamód elszaporodtak az egy betérőnek kiadható mennyiség felső határát nyíltan megszabó kutak. (Igaz, miután a Vezess.hu egy olvasója egy OMV-kúton szúrt ki egy hasonló - tegnap lapunk által is bemutatott - feliratot, az osztrák hálózat magyar leányvállalata - legalábbis egy másik olvasójuk beszámolója szerint - elhatárolódott franchise-partnerük velük nem egyeztetett lépésétől, aki utasításukra el is távolította az üzenetet.)  

Bár az ellentmondást többek szerint csak egy új, kiegészítő rendelet oldhatná fel, az ITM közleményében többször is rögzíti, hogy a szabályok nem változnak. Az anyagilag ellehetetlenült töltőállomások állami megsegítését firtató újságírói kérdésre Gulyás Gergely határozott nemmel felelt, mondván: a magyar adófizetők pénzén nem akarják kisegíteni a benzinkutakat. Ama, szintén általunk tolmácsolt felvetésekre, miszerint a kis kutak bezárása komoly fennakadásokat okozhat a mezőgazdasági munkákban, válaszában a Miniszterelnökség vezetője nem tért ki.

A G7 szerdai beszámolója szerint a kialakult helyzetben a Concordia-Trans péntektől valószínűleg bezárja hét, az ország nyugati részén üzemelő kútját. (Azt megelőzően lapunk az Androméda Kft. három Tolna megyei egységével kapcsolatos, hasonló jövőbeni szándékokról tudósított, a Holtankoljak.hu pedig két hete három, meg nem nevezett, de állítólag már bezárt egységről adott hírt.)

A szintén a kárvallottak közé tartozó - mindazonáltal kezelőszemélyzet nélküli kútjait egyelőre tovább működtető - Envikut Kft. tegnap közzétett számításai szerint a helyzeten az állam havonta százmilliárdos többlet-adóbevételt könyvelhet el. A Facebookon hirdetésként közölt okfejtése szerint 40 liternyi benzin tankolásáért 19200 forintot fizet az autós. Ebből az állam bevétele 9047,60, az üzemanyag bekerülési költsége 10127,20. Az adó befizetése, a beszállító kifizetése után a benzinkúton egy tankolás után 25 forint 20 fillér marad, amiből a vállalkozó fizetheti a dolgozókat, az adókat és minden egyebet - írták.

Az üggyel kapcsolatos megkereséseinkre sem az ITM-től, sem a Moltól, sem a NAV-tól, sem az OMV-től nem kaptunk választ.