Az, hogy a kormány a hazai nagykereskedők számára is 480 forintban szabta meg a részükről a kutaktól elkérhető üzemanyagárat, jelentősen hozzájárul a kis hazai töltőállomások talpon maradásához - vélekedett megkeresésünkre Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége főtitkára. Az ellátás biztonságát a nagy- és kiskereskedő közötti szerződéskötési kötelezettség, valamint a jövedéki adó öt forintos csökkentése is erősíti - véli. A kabinet márciustól májusig eltörölte a literenként mintegy bruttó 5 forintos készletezési díjat is. A 0 százalékos, legfeljebb 250 milliós, 3 éves futamidejű folyószámlahitel-lehetőség már az érintettek rendelkezésére áll. A Magyar Falu Program beruházási támogatására már húsz kutas jelentkezett, 160 milliós igénnyel. A munkaerő-megtartást célzó szocho-csökkentés, a kisvállalati adózók hasonló támogatása, az üzemanyag-behozatal különadójának eltörlése, valamint a hitelmoratórium feltételeinek kidolgozása jelenleg is zajlik, de további döntések is várhatók. Közös cél a kutak üzletmenete és az üzemanyagellátás fenntartása. Perlusz László meggyőződése, hogy az adott helyzetben csak tárgyalással, higgadt és szakmai párbeszéddel érhető el gyors és érdemi eredmény.
A Mol tiszteletben tartja a kormány üzemanyagárazásra vonatkozó döntését - szögezték le megkeresésünkre a hazai üzemanyagpiac 70 százalékát ellátó nagykereskedőnél. A lépés, "nem számolva a csökkentett adó hatásával", keddi közlésük szerint literenként 19,6 forintos veszteség a számukra. Ezt szerdán már 34,5 forintra emelték. A helyzet folyamatosan változik: az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj ára egyre emelkedik, ami a nagykereskedelemre is hat. Továbbra is zavartalanul biztosítják a 95-ös benzin és a dízel piaci ellátását - szögezték le.
A közlések kapcsán megjegyzendő: az, hogy a kormány döntései nyomán mostantól a kutak egyszerre 480 forintért vehetik és adhatják is az üzemanyagot, magán az ágazaton - különösen annak gyenge tőkeerejű, kis szereplőin - annyit segít, hogy megszünteti az amúgy más jogszabályban tiltott, tételesen veszteséges értékesítést. Saját bevétel híján ugyanakkor működési forrásaik továbbra sem biztosítottak. A jövedéki adó és a készletezési díj eltörlése szakértők szerint jelen formájában a Molt segíti, vagyis az olajcégnek a nagykereskedelmi árfixáláson elkönyvelt veszteségeit mérsékli. A kis kutasok információink szerint tavalyi forgalmuk után literenként 32 forintos árrés kifizetését kérik a kormánytól. Vonatkozó, keddi megkeresésünkre a képviseletükre alakult Független Benzinkutak Szövetségétől, illetve a nagy hazai láncokat tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetségtől nem reagáltak.