;

WizzAir;Luton;

Képünk illusztráció!

- Fapados járat, fapados bánásmód

A Wizz Air szerda délutánra szervezte meg a hétfő este óta Londonban várakozó magyar utasok hazaszállítását. Az extrém meleg miatt a lutoni reptér egy időre alkalmatlanná vált a le- és felszállásra.

Sok más légitársaság járataihoz hasonlóan a Wizzair három gépe sem tudott felszállni a londoni Luton repülőtérről hétfőn este, miután az eddig szokatlan, több mint 40 fokos angliai hőségben megolvadtak, ezért használhatatlanná váltak a futópályák. A légitársaság a budapesti járatát először halasztotta, majd este 11 órakor törölte is. A nagyjából húsz magyar, és rajtuk kívül grúz, portugál és lengyel utasok semmiféle tájékoztatást nem kaptak a Wizzairtől. A Telexnek nyilatkozó, kint ragadt utasok beszámolója szerint elviselhetetlen tömeg torlódott össze a reptéren, a sok törölt és késve induló járat következtében. A beszámolók szerint sem tájékoztatást, sem ellátást nem kaptak a Wizz-től, a társaságnak a helyszínen nem volt személyzete, akivel fel vehették volna a kapcsolatot. A csapdába esett magyar utasok a külügyminisztériumhoz, illetve a londoni magyar nagykövetséghez és konzulátushoz fordultak segítségért.  Lapunk megkeresésére a Külügyminisztérium arról tájékoztatott, hogy "a magyar nagykövetség munkatársai a helyszínre siettek felvenni a kapcsolatot az érintettekkel és megadni nekik minden lehetséges segítséget a reptéren“. Emellett a konzulok kedden végig a reptéren tartózkodtak, "segítve a magyar utasok elhelyezését és tájékozódását, miközben a nagykövetség munkatársai a légitársasággal közösen kerestek megoldást a járattörlésekre".

A Wizzair szerkesztőségünknek küldött közleményében az írta, "a járattörlések után megkezdték a Londonban rekedtek számára a szállás szervezését, de mivel az extrém időjárás más légitársaságok járatait is érintette, tájékoztatták utasainkat, hogy amennyiben tudnak saját maguknak szállást foglalni, az ezzel járó extra költségeket (szállás, reptéri transzfer) a Wizz Air utólag megtéríti számukra“. A Wizz Air több lehetőséget is felajánlott: alternatív járataira való átfoglalást, a jegyár teljes visszatérítését, vagy annak 120 százalékos jóváírását az utas WIZZ számláján. Ezt a közleményt szerda délután adták ki, így nem világos, hogy a segítségnyújtás mikortól és pontosan milyen formában történt - erre vonatkozó kérdéseinkre lapzártánkig nem érkezett válasz a Wizz Air kommunikációját ellátó ügynökségtől.

Pénzbeli kártérítés a vonatkozó uniós szabály szerint, attól függően jár, hogy vis major történt-e vagy sem. Ha a légitársaság hibáján kívül hiúsul meg az utazás, akkor nem jár kártérítés. Ács Gábor, az Okosutas.hu utazási szakportál szerkesztője szerint Lutonban is ez történt, az aszfalt felpúposodása "természeti csapás“, a hőség következménye. Bár az uniós előírásokból fakadó kötelezettség a hoppon maradt utasok ellátása, a két ultrafapados légitársaság, a Wizz és a Ryanair „kreatívan“ értelmezik az ellátásra, elszállításra és tájékoztatásra vonatkozó kötelezettségeket - tájékoztatja lapunkat Ács Gábort. Késések és járattörlések esetében egy-két emailt küldenek az utasoknak, amelyben arról írnak, hogy - amennyiben a szabályok szerint indokolt mértékű a késés vagy törlés - a szállásköltségét utólag kifizetik, illetve arról, milyen más járattal tudják elvinni és mikor. Szintén az uniós szabályok alapján a légitársaságnak - akár más szolgáltatóval is -, de el kell szállítani az utasait, ha ezt nem teszi meg, perelhető. Ács Gábor azonban még nem hallott ilyen perről. Miután a fapadosok üzleti modellje a szolgáltatások minimalizálására épül, Ács Gábor szerint az ilyen légitársaságokkal utazók jó, ha tisztában vannak azzal, hogy baj esetén csak magukra számíthatnak, akár másik járat, vagy szállás keresése, akár étel-ital ellátás esetén. El kell fogadniuk, hogy nincs fizikai személyzet a reptereken. Üzletpolitikájukba pedig belefér, hogy „az utasok kicsit balhéznak, elvesztenek párszázat, de, jön helyette másik ezer, mert olcsók“ - érzékelteti Ács.

A beszámolók szerint azonban most, ha akarna sem nagyon tudna tevőlegesen segíteni egyik légitársaság sem a Lutonon: a szerdára feltorlódott, mintegy 50-60 járat (ami több mint tízezer embert is érint) miatt a környék szállodái megteltek, a késés helyetti törlések pedig azt jelzik, hogy a reptéren sem tudták, mikor áll helyre a menetrend. A következő napokra a környező repterekről sem lehet szinte már sehova helyet foglalni. Ilyenkor nem működik az „oldd meg magad“.

A Wizz Air szerda délután közölte, mentesítő járatot indítottak Budapestről, ám Ács Gábor kiszúrta, hogy nem kifejezetten a hétfő óta kint ragadtakért, hanem „aki kapja, marja“ alapon. A „mentesítő“ járat ugyanis bekerült a foglalási rendszerbe, vagyis bárki válthatott rá jegyet. A lehetőségről elvileg a Wizz emailben tájékoztatta a hétfői járat utasait, ám mivel akkora embertömeget kell most elszállítani a Lutonról, elképzelhető, hogy a gyors telítődés miatt éppen olyanoknak nem jutott már hely, "akikért" a „mentesítő“ járatot küldték. A Külügyminiztériumtól kapott tájékoztatás szerint a mentesítő járatáról az utasok a követségtől külön értesítést kaptak.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es futópályáját egy időre lezárták, ám később megszüntették, a repülőtér ismét két futópályával üzemel.