Senki többet, harmadszor, vajh találunk-e ma valahol benzint vagy gázolajat, 480-ért, literenként, ami olyan baromi olcsó, hogy már a kert végi gödröt is teletöltöttük, hisz fő a biztonság, ugye. A kutak konganak az ürességtől, zárva, „karbantartva”, vagy épp néhány literben korlátozva a vásárolható mennyiséget.
Az ellátás megfeküdt, pedig eddig is volt nyár meg szezon, meg – a covidos időszakot leszámítva - évi 5-10 százalékos igénybővülés. A százhalombattai finomító most áll, „karbantartás” itt is, mintha most kötelező lenne. Kétségtelen, az európai finomítók pedig sorra dőlnek össze: az ukránok az orosz bombák miatt, a többi meg csak úgy magától.
Közben vezérlő tábornokunk már tavaly novemberben meghirdette, hogy amíg itt a férfi férfi és a nő nő, addig a benzin is 480. Az esetleges veszteségeket majd a Mol meg a többi cég állja. Jó, konkrétan a Molnak épp nem keletkezik vesztesége, hisz – Orbán brüsszeli pávatáncának hála – változatlanul hozhat be orosz nyersanyagot, ami a nyugati (ott magától értetődő) ellenlépések miatt most harmadával olcsóbb a világpiacinál. A Mol-finomító alighanem a vért is képes kiszűrni az olajból, így a cégcsoportnál minden idők messze legmagasabb – az első fél évben körülbelül félezermilliárdos – profitja körvonalazódik. Ezt ráadásul még le is húzza a 480-as hatósági ár és az extraadók. (Képzelem, ezek nélkül mekkora osztalékfüdőre számíthatnának a Mol harmadát az államtól ingyen átvevő, haveri alapítványok.)
Igaz, beleesett a kormánydöntések szórásába vagy ezer kis, családi kút is, amelyeket – trükkös extrabevételek híján - a 480-as ár és a különadók ténylegesen kifektettek.
Ráadásul ha nyitva tartással még növelnék is veszteségeiket, egyszerűen nem kapnak üzemanyagot, hiába nyitotta meg a kormány az ország vésztartalékait is. (Kérdés, a vészt konkrétan ki hozta ránk.) A kis kutaknak láthatólag nincs más lehetőségük, mint verni az üres kannát. És esetleg – többük most hétvégi tervei szerint legalábbis - bezárni.
Bár kérdés, ez mennyiben tér majd el a már megszokott látványtól.