;

e-kereskedelem;

- Betehet az infláció a webáruházaknak

A hazai e-kereskedelmi szakértők is mérsékelt online forgalomnövekedést várnak.

A termékek házhoz szállíttatása lehet az infláció egyik első áldozata, miközben egyre többen döntenek az olcsóbb, saját márkás árucikkek mellett - derül ki az EY nemzetközi felméréséből. Eszerint világszerte tízből nyolc fogyasztó aggódik a jelenlegi pénzügyi helyzete miatt, harmaduk attól tart: hamarosan nem lesz pénze a mindennapi betevőn kívül másra. A megkérdezettek fele úgy csökkenti költségeit, hogy a márkás termékek helyett olcsóbbat választ, harmaduk a házhozszállításra is kevesebbet szán.

A hazai e-kereskedelmi szakértők is mérsékelt online forgalomnövekedést várnak az idei évre – erre már a Kürt Akadémia és a Reacty Digital közös e-kereskedelmi kutatása világított rá. A többség 6-10 százalékos éves növekedésre számít, ami az előző évek kiemelkedő növekedéséhez képest visszafogott várakozás.

A szakemberek szerint leginkább az infláció, a gyenge forintárfolyam és az üzemanyagok árának emelkedése lesz a legnagyobb hatással a hazai webáruházak piacára. 

Elsősorban a hazai vásárlóerő csökkenésére számítanak, de többen említették a nehezebb vállalkozási környezetet, az egyre ár-érzékenyebb és kevésbé hűséges vevőket, valamint a használt termékek iránti kereslet erősödését – ezek szerintük az elkövetkezőkben meghatározó kérdések lesznek a területen. 

Csendben adnak pluszjuttatást a kereskedelemben

Az elszabadult infláció, a rezsi emelkedése egyre komolyabb problémákat okoz a kereskedelemben dolgozóknak – hívta fel a figyelmet Karsai Zoltán, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke. Közleménye alapján azon vállalatoknál, ahol tagsággal rendelkeznek, történtek ez ügyben pozitív lépések. Volt, ahol 100 ezer forintos kifizetést adtak, másutt 160 ezer forintot fizetnek ki több részletben. Növelték a vásárlási kedvezményt, a benzinpénzt, a SZÉP-kártyára utalt összeget. Ezt a KASZ azért tartotta fontosnak - a konkrét cégek említése nélkül - közölni, mert az Aldi évközi bérkompenzációs bejelentése óta a vállalatok nem publikálják nyilvánosan a pozitív döntéseiket, és a szakszervezetet is erre kérik. Karsai Zoltán szerint ez sajnálatos és kártékony a piaci mechanizmusokra nézve.

A portálnak nyilatkozó szakértő szerint valamilyen köztes megoldás képzelhető el.