Pécs;Kaposvár;vidék;hulladékszállítás;

- Vidéken is forronganak a kukások, megugrottak a rezsiszámlák, a fizetés egyre kevesebbre elég

Pécsen nettó 350 ezer, illetve 400 ezer forintos bért kérnek. Feszült a hangulat a kaposvári szemeteseknél is.

A budapesti szemétszállítók után a pécsi kukások, a Biokom NKft. kommunális szállítási üzemének 91 dolgozója is úgy találta csütörtök hajnalban, hogy a kukásautók nem állják ki a műszaki próbát és javításra szorulnak, így nincs mivel kivonulni és összegyűjteni a városi hulladékot.

A spontán „szolidaritási” akcióra a városüzemeltetési munkavállalókat tömörítő Helyiipari és Városgazdasági Dolgozók Szakszervezete (HVDSZ) 2000 helyi szervezete nem adta áldását, mivel az év elején aláírt bérmegállapodásban vállalták, hogy nem szerveznek sztrájkot az idén. – De teljes mellszélességgel kiállok mellettük – válaszolta a Népszava kérdésére Miklós Dezső, a HVDSZ helyi szervezetének vezetője, aki maga is a helyi hulladékszállítónál dolgozik immár 46 éve és egyúttal a Pécs melletti Romonya polgármestere is. Tudomása szerint pénteken a helyi zöldterületesek is csatlakoznának a tiltakozó akcióhoz.

Nincs ebben semmi politikai uszítás, egyszerűen elszálltak az árak, hatalmas az infláció, jönnek a megugrott rezsiszámlák, a fizetés meg ugyanannyi és egyre kevesebbre elég

– teszi hozzá a szakszervezeti vezető, aki bízik benne, hogy a munkavállalók meg tudnak egyezni a városvezetéssel. Háromfős tárgyalódelegációt állítottak ki. A dolgozók az együttműködés jeleként vállalták, hogy ma időben elindulnak a járatok, sőt, a csütörtökön elmaradt hulladékbegyűjtést is pótolják. Azt is elfogadták, hogy arra a napra nem kapnak munkabért. A cégvezetésnek és az önkormányzatnak 15 napot adtak arra, hogy megtalálják a szükséges forrásokat a követelésük teljesítésére. A fővárosiakhoz hasonlóan ők is nettó 350 ezer, illetve 400 ezer forintos bért kérnek a rakodóknak, illetve a gépjárművezetőknek. Bár Péterffy Attila, Pécs polgármestere megértőnek mutatkozott, Miklós Dezső félti a spontán akciózókat.

A városvezető később kiadott közleményében nem tűnik túl békülékenynek. Mint írja, a „nem bejelentett, így jogszerűtlen sztrájk résztvevői a valóságtól elrugaszkodott, 80 százalékot meghaladó béremelést követelnek az önkormányzattól, miközben a hulladékszállítási közszolgáltatás árát a kormány határozza meg. Ez évek óta változatlan, sőt, az infláció okozta, erre az évre eső 400 millió forintos díjkorrekciót az állami szolgáltató a mai napig nem fizette ki a hulladékszállítást végző cégnek”. Péterffy a szolgáltatás fenntartása érdekében a Baranya Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz fordult annak érdekében, hogy készüljenek fel a hulladékszállítási szükségellátás biztosítására.

Azt is leszögezi a polgármester, hogy a tárgyalások első témája az elégséges szolgáltatás szintje és a munkabeszüntetés jogszerűvé alakítása lesz, csak ezután kerülhetnek sorra „észszerű keretek között a bérigények”. A keménykedés mögött vélhetőleg az meghúzódik, hogy a helyi Fidesz mindjárt ráugrott a városvezetőre, rajta kérve számon a kialakult helyzetet.

– Feszült a hangulat a kaposvári szemeteseknél is – ismeri el a Népszava kérdésére Svajda József, a HVDSZ Dél-Dunántúli régióvezetője, de úgy véli, irányítás alatt tudják tartani a folyamatot és le tudják hűteni az elszabadulni készülő indulatokat, amit szerinte az infláció, a rezsiválság és az FKF felől érkező hírek együtt fűtenek. A Kaposvári Hulladékgazdálkodási Kft. munkavállalóinak bérkövetelése megegyezik az FKF és a pécsi dolgozók bérigényével. De Svajda József szerint a cégnél kollektív munkaszerződés van, jól működő munkakapcsolatot alakítottak ki a cégvezetéssel, az alapbér nem kevés, és 8-10 féle pótlék van. De persze ez a jelenlegi, mindent elsöprő inflációban kevés lehet – ismeri el –, ráadásul ezek a hóban, fagyban, sárban, az év majd' minden napján dolgozó emberek jóval többet érdemelnek. (Ezt valamennyi szakszervezeti vezető hangsúlyozta beszélgetéseinkben.) Jövő héten munkásgyűlést tartanak Kaposváron, ahol a cég és a város vezetése elmondja, mit tud ajánlani a helyi szemétszállításban dolgozóknak. A jövő évi bértárgyalásoknak pedig 20 százalékról kell indulniuk – teszi hozzá Svajda József. Mint mondja, érezhető a turbulencia az egész országban, a változás abban is észrevehető, hogy egyre többen érdeklődnek náluk, hogy miként lehet belépni a szakszervezetbe. Svajda úgy véli, sokakat aggodalommal tölt el a MOL, mint új tulajdonos megjelenése is.

Figyelik a budapesti mintát

Az ország nyugati és keleti fertályáról megkeresett szakszervezetisek nem kívánták a nevüket adni a beszélgetéshez. De azt mindegyikük megerősítette, hogy a saját területükön lévő hulladékos cégeknél is élénken figyelik a budapesti fejleményeket, sokan készülnek hasonló „fifikás” munkabeszüntetési akcióra, az étkezdékben, öltözőkben ez most a fő téma. Sztrájkot hirdetni nehéz és korlátozott, de a többnyire rossz állapotban lévő járművekre és munkaeszközök balesetveszélyességére hivatkozni mindenhol lehet.

Abban is egyetértettek, hogy a jelenség mögött egyelőre nincs politikai motiváció, de a helyi politika várhatóan ráakaszkodik majd az eseményekre. A spontaneitást mutatja, hogy az akciók rendre úgy indulnak el, hogy még egy kockás papíron se összesítik a követeléseket előzetesen, azok menet közben alakulnak.

A szakszervezeti tisztségviselők úgy vélik, hogy csak olaj volt a tűzre, hogy az FKF vezetése először azt kommunikálta, hogy nincs pénz a bérigények kielégítésére, azután Karácsony Gergely főpolgármester kiment hajnalban és ígért fejenként bruttó 200 ezer forint rezsitámogatást. Ahol ennyi akad, ott talán van több is – vélekedhetnek a munkavállalók. Végezetük hozzáteszik: a rakodók és a gépjárművezetők zöme ma már nem 8 általánost végzett betanított munkás, ahhoz, hogy alkalmazzák, több okj-s végzettséget is meg kell szerezniük, speciális jogosítványra van szükség. Nagyon is jól fel tudják mérni az erőviszonyokat.

Az elégedetlenség ugyanakkor az egész országra és valamennyi szakmára igaz. Az már kevés, ha a helyi önkormányzati vezetők vagy a cég menedzsmentje megértőnek mutatkozik, azzal nem lehet fizetni a boltban. – Ha nem sikerül most megállítani a folyamatot, akkor el fog szabadulni – figyelmeztetnek, majd hozzáteszik: a hulladék begyűjtése más, mint a többi közszolgáltatás, ha nem ültetik ki a növényeket időben, nem lesz nagy baj, de ha a szemét felgyűlik az utcákon jönnek a patkányok, meg minden más.

Három részletben bruttó 370 ezret kapnak, cserébe holnap ismét elindulhatnak a kukásautó-járatok.