Vodafone;

NOdafone

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter jelentette be 2022. augusztus 22-én, hogy a magyar állam közreműködik a Vodafone Magyarország Zrt. hazai tulajdonba vételében. Ennek keretében felkérte a Corvinus Zrt.-t, hogy vásárolja meg a Vodafone Magyarország Zrt. kisebbségi, 49 százalékos részvény csomagját. A tranzakció első lépéseként sor került egy előzetes, nem kötelező érvényű megállapodás megkötésére a Corvinus Zrt., a Vodafone Europe BV és a 4iG Nyrt. között. A felek nyilatkozata alapján a tranzakciót még 2022-ben le kívánják zárni.

A tervezett adásvétel értéke 715 milliárd forint (1,8 milliárd euró). A Vodafone Magyarország Zrt. 263 milliárd forintos nettó adósság állománnyal rendelkezik, így a tranzakció zárását követően a 4iG (51 százalék) és a magyar állam (49 százalék) felelőssége lesz a 263 milliárd forintos nettó adósság rendezése is. A kormány által “bevallott” 350 milliárd forintos állami vételárrész minden magyarnak - az újszülöttől az aggastyánig mindenkinek - 35 ezer forintjába kerül. A nagyságrend további plasztikus illusztrálása érdekében még megjegyzem, hogy

a Vodafone-felvásárlás közvetlen központi költségvetési igénye 350 milliárd forint, amely szinte pontosan megegyezik a nyugdíjasok és a nyugdíjszerű ellátásban részesülők részére 2021-ben kifizetett 13. havi ellátás összegével. Ne felejtsék, hogy a 13. havi juttatás 2,5 millió embert érint közvetlenül!

Dobrev Klára árnyékkormánya és a Demokratikus Koalíció nem mehet el szó nélkül amellett, hogy egy mély gazdasági és szociális krízis küszöbén az Orbán-kabinet felelőtlen módon szór el több száz milliárd forintot, amely összeget észszerűen is fel lehetne használni. Például év végén a Vodafone bevásárlás helyett többszázezer kisnyugdíjas kaphatna normatív juttatást a költségvetésből a száguldó infláció terheinek ellentételezésére.

Az árnyékkormány nem titkolt célja, hogy ezt az irracionális pénzpocsékolást minden rendelkezésére álló jogi eszközzel megakadályozza, noha tisztában vagyunk azzal, hogy lehetőségeink meglehetősen szűkre szabottak. Fölhívjuk a hazai és a külföldi közvélemény figyelmét ennek az ügyletnek a visszásságaira, továbbá rámutatunk a lehetséges versenykorlátozó hatására, illetve a tiltott állami támogatás kézenfekvő gyanújára az illetékes magyar és uniós hatóságok előtt, noha az előbbiek közvetlen kormányfüggősége miatt érdemi közbelépésükre értelemszerűen nem számíthatunk. A tranzakció eredményeként az állam a hazai távközlési piacon folyó versenyben kettős minőségben vesz majd részt: mint a verseny egyik szereplője, illetve mint a szabályok meghatározója. Hogy mindenki jól értse: olyan ez, mintha egy focimeccs játékvezetője az egyik csapat játékosa lenne.

Röviden ismertetem az eddig megtett fontosabb lépéseinket:

• az EU versenyjogi biztosához fordultunk a tiltott állami támogatás és versenykorlátozó hatás kapcsán,

• levelet írtunk Gazdasági Versenyhivatalnak, kifejezve aggályunkat a tranzakció lehetséges versenytorzító hatása miatt,

• a Vodafone Magyarország Zrt. felső vezetését tájékoztattuk az ügylettel kapcsolatos aggodalmunkról, és felhívtuk a figyelmet a felvásárlás káros következményeire és az ezzel kapcsolatos tiltakozásra,

• a Demokratikus Koalíció képviselőjeként a parlamentben napirend előtti hozzászólás keretében jeleztem a tervezett adásvételnek a piaci versenyre és a fogyasztókra gyakorolt - várhatóan negatív - hatásait (növekvő árak, rosszabb szolgáltatási színvonal).

A folyamatban lévő ügylet egyik meglehetősen abszurd közjátéka volt, amikor Gulyás Gergely kancellária miniszter arról tájékoztatta a sajtó képviselőit, hogy biztos abban: a Vodafone-ba történő befektetés profitot fog eredményezni, ami forrása lehet a pedagógusbérek emelésének. Tájékoztatom a kedves olvasót, hogy az eladósodott cég 2020-ban 1,3 milliárdos, 2021-ben pedig 7,4 milliárdos veszteséget realizált. Tekintettel arra, hogy a Vodafone Magyarországnak 2022-ben és 2023-ban is nagyságrendileg 15-15 milliárd forint extraprofit adót kell megfizetnie, így szinte garantált a veszteséges működése ebben az időszakban is. Gulyás Gergely tehát a pedagógusbérek rendezésének forrását egy már most is és a közeljövőben is veszteséges vállalatban találta meg.

Aggódó hangvételű írásomból bizonyára kitűnik, hogy keresem a felvásárlás valós indokait, az állami döntés észszerű fundamentumait. Mindaddig nem találtam, míg a lovagkeresztes és békemenetes Fidesz-tollnok, Bencsik András világosan el nem igazított. A kötcsei piknikre díszvendégként érkező kormánypárti zsurnaliszta röviden tisztázta a helyzetet, mondván: a Vodafone felvásárlása fontosabb, mint a pedagógusok bére. Úgy tapasztalom, hogy az elégedetlen és sokszorosan megalázott pedagógus társadalom nem fogadja el ezt a cinikus és ostoba megközelítést! Én sem.

A cikkben megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik szerkesztőségünk álláspontját. Lapunk fenntartja magának a jogot a beérkező írások szerkesztésére, rövidítésére.