REPÜLŐ AUTÓ
Évtizedek óta hozzátartozik a teljesen tudománytalanul, de a tudományosan elképzelt jövőbeli városképekhez is a repülő autók látványa. Több kísérlet is folyt, folyik használható modellek megépítésére, de igazán átütő megoldással eddig még senkinek nem sikerült előállnia. Talán most: az Aska A5, amely még mindig nem a végső megoldás, de az első teljesen működőképes prototípus. Hogy repülni képes autó, vagy földön, kerekekkel is haladni képes repülő - az lehet kérdés, de valójában egy eVTOL, azaz elektromos vertikálisan felszállni és landolni képes repülőszerkezet. Akkora, mint egy nagy SUV, négy utast képes szállítani, 380 kilométer a hatótávja, szárnyai behajthatók. 2026-ra várható hogy az Aska megjelenik vele a piacon.
SONY AUTÓ
A Sony a Hondával együttműködve szállt be az elektromosautó-gyártásba, modelljük neve: Afeela. 45 kamerája és szenzora van, hogy minél jobban tudjon kommunikálni az emberekkel. A Sony 2020-ban már mutatott be EV-t a CES-en, de ez most úgy tűnik, 2026-ban valóban meg fog jelenni az amerikai és az európai utakon, és persze Japánban is.
AZ AUTÓ A BARÁTOD
Mindazonáltal valószínűleg a legnagyobb autós poént a BMW dobta be a CES-en az i Vision Dee (Digital Emotional Experience, azaz Digitális Érzelmi Kísérlet) elnevezésű autójával. A ránézésre szinte primitíven egyszerű jármű digitális csodákat rejt. Amikor a tulajdonos megközelíti, a biometrikus szenzorok azonosítják. E-tinta segítségével 240 külső szegmense külön-külön 32 különböző színárnyaltban pompázhat, ezáltal kifejezhet örörmöt, meglepetést, megértést. Ahogy a gyár mondja: ,,az autónak digitális lelke van, nem csak egyszerűen beszél, hanem arckifejezése is van”. Így nem egyszerűen lelketlen géphangon szól a vezetőhöz, hanem vidám, ha kell, akár gunyoros személyiséget mutat. (Bár ez egyelőre még csak trükk volt a bemutatón.) A belső világa is egyszerű, nyoma sincs a mai naprakész autók kijelzőkkel és mindenféle más kapcsolókkal zsúfolt műszerfalának. A jelszó a phygitalizáció, azaz a fizikai és a digitális valóság ötvözése. Van például rendes kormánykerék, megmaradhat a vezetési élmény. Ugyanakkor a szélvédő kivetítő is, öt szinten, a kiterjesztett valóság segítségével szolgálja a vezetőt. Az első szinten csak a legszükségesebb információkat mutatja, az ötödiken a virtuális valóság elfedi a külső világot - ilyenkor már a vezetés teljesen automata módban történik. Az autó ilyen formában nem fog az utakra kerülni, sok elemével azonban találkozni fog a vásárlóközönség akár már a közeljövőben is.
REPÜLŐ CSÓNAK
Közelebb van a megvalósuláshoz a svéd Candela vállalat új típusa, a C8 Hydrofoil elektromos motorcsónak, amelynek teljesen megújított, víz alatti meghajtó szerkezete gyakorlatilag zajtalan, a hajótest valójában a víz felett, a levegőben siklik több, mint 90 kilométer/órás sebességgel, miközben 70-80 kilométert tud megtenni egy töltéssel. Már év végén kapható lesz a “repülő szőnyeg” 390 000 dollárért (145 millió forint).
ÖNVEZETŐ BABAKOCSI
A kanadai GlüxKind jelent meg az Ella önvezető babakocsival, ami természetesen csak akkor működik önműködően, ha a baba nincs benne. De a beépített motor segíti a tolást felfelé, vagy földúton, intelligensen fékezi a haladást lejtőkön, ha tulajdonosa benne üldögél. Beépített fehérzaj-generátora elaltatja őt, vagy motorja ringatja is előre-hátra, ha állni kényszerülnek. A piacra dobás dátuma még nem tudható, de 3 300 dollárért (1,2 millió forint) valószínűleg nem fogják elkapkodni.
ELEKTROMOS KORCSOLYA
Fölfelé nem egyszerű görkorizni, ezen segít a francia Atmos Gear korcsolyája, amelynek egyik kerekébe beépített motor van, bármelyik cipőre ráerősíthető, és több mint hússzal tud száguldani 18 kilométeren át. Ára 500 euró (200 000 forint), a cég előrendeléseket már felvesz.
CSODÁS KÉPERNYŐK
Az összehajtható kijelzős telefonok már kaphatók, de a Samsung nem állt le, új képernyője kicsinyíthető, nagyítható összetolással vagy széthúzással. A Flex Hybrid tablet képernyője amellett, hogy összehajtható, változtatható méretű 10,5 és 12,4 inch között. Ez még csak koncepció, de mivel a cég másoknak is szállít kijelzőket, más márkáknál is megjelenhet.
Újdonság az LG 246 centiméter átmérőjű OLED 4K tévéje, amely a legnagyobb ilyen a világon, és amely a tápcsatlakozót leszámítva vezetékek nélkül működik.
A Samsung Premiere egy olyan 8K-s kivetítő, amely 380 centiméter átmérőjú képet képes a falra vetíteni, pár centiméterről, így kis lakásokban is használható.
FORDÍTÓ SZEMÜVEG
A kínai TCL tévékészülékeiről ismert elsősorban, RayNeo X2 AR nevű okosszemüvege viszont azonos időben képes idegennyellvű párbeszédet fordítani. A keret meglehetősen vaskosnak tűnik, de a közeljövőben megjelenő Qualcomm AR1 csip ezen segíthet. Kereskedelmi forgalomba pár hónap múlva kerülhet.
OKOS OTTHON
A Matter nyílt forráskódú okosotthon-protokoll (azaz szabvány, amely lehetővé teszi, hogy a különböző digitális eszközök tudjanak egymással kommunikálni), amelyet az Amazon, az Apple, a Google, a Samsung és sok más cég is támogat, néhány év után végre életképes lett. Látható tehát a CES-en már a Matter segítségével hatékonyan irányítható okoslámpa, okoskonnektor, okosroletta-kiegészítő az Eve cégtől. És van okosvécé, amely a vizeletet analizálja, és okos vécédeszka, amely a pulzusszámot, a szívvéroxigént és a vérnyomást méri. Előbbi a Withingstől és a Vivootól, utóbbi a Casanától.
OKOSÓRA
Az okosórák sem számítanak újdonságnak, a Citizen is megjelent a magáéval, amely a pulzus számolása, az alvás minősége, a vér oxigéntartalmának megmutatása mellett a fáradtságot és az éberségi szintet is képes mutatni. Még azt is, hogy valaki éjjeli bagoly-e, vagy hajnali madár-e.
ÁRAMTERMELŐ SZOBABICIKLI
Az Acer mutatta be a eKinekt BD 3 nevű asztallal egybeépített szobabiciklit, amely a tekeréssel termelt árammal a laptopot tölti. Munka vagy tanulás közben mozoghatunk is.
ZENÉLŐ ZUHANYRÓZSA
Nem kell már énekelni a fürdőszobában, az Amper cég Shower Power és Shower Power Pro-ja Bluetooth-összeköttetéssel és vízmeghajtással működik, ez az áramellátást biztosítja. A hangszóró természetesen vízálló, és mesefigurák alatt is rejtőzhet, így segítve a gyerekeket a kádban fürdésről átállni a zuhanyozásra.