Jurányi Inkubátorház;

A legenda- pályázati pénzt útfelújításra szánná a polgár­mester, de a falunap sem maradhat el. Ám a legendával baj van

- Kultúrharc Kőalján

A falunapi mazsorettműsor és a Honfoglalást megörökítő lovas rock-oratórium küzdelme – fájóan szórakoztató a Jurányi Házban látható Kánon.

A Neptun Brigád Kánon előadása a Benne vagy című produkciójukhoz hasonlóan ugyancsak egy isten háta mögötti kis faluban játszódik, Dágvány helyett most Kőalján elevenedik meg a hatalom hiénatermészete: egy egyszerű falunap válik a kultúrharc terepévé.

Infó

A Neptun Brigád Kánon című előadásának tavaszra nincs tervezett előadása, a trilógia utolsó darabja, a Dehogy van jól! április 21-én látható a Jurányi Házban.

A Neptun Brigád trilógiájának kezdetei 2019 áprilisára nyúlnak vissza, ekkor mutatták be az első epizódot, a Benne vagyot, melynek darabtemetéséről lapunk egy hónapja számolt be. A Benne vagy folytatásai, a Kánon és a március 10-én bemutatott Dehogy van jól! különálló történetek, de áthallásokkal kapcsolódnak az első produkcióhoz, valamint mindhárom előadás létrehozói és az alkotó munkamenet ugyanaz. A rendező Kovács Dániel Ambrus a négy színésszel közösen írt munkája görbe tükröt tart a magyar kultúrpolitikának, a közösségek által dédelgetett mítoszoknak.

A történet szerint az eldugott falu, Kőalja nyolcmillió forintot nyer hagyományápolásra az erre a célra kiírt MMM-legenda-pályázaton: a helyi Vásottkő nevű szikla legendáját több generáció óta dédelgeti a község. A polgármester (Ficzere Béla) az összeget leginkább útfejlesztésre szánná, de a falunap se maradhat el, a helyi nyugdíjaskórus és a Mazsolák mazsorettcsapat a helyi kultúrfelelős Ágika (Messaoudi Emina) vezetésével már készül is az ünnepre. A legendával azonban baj van – derül ki a faluba látogató archeológus szavaiból. Kőalja legényrabló „vadlánai”, a Vásottkőnél folyó forrásban való fürdés vándormotívum – állítja a városi szakértő dr. Czinege (Jankovics Péter) – ezt csupán „kőaljasították”, hiszen Vásottkő eredeti legendája ősi, magyar, keresztény gyökerekkel bír. Dr. Czinege a Magyarsághagyományi Intézettől érkezett, és elkötelezi magát a vásottkői legendagyár megfékezésében, Ágika boszorkánytánc-produkcióját leállítva egy lovasszínházi, emelkedett rockoratóriummal kívánja megünnepelni a szent helyet. A polgármester, Ágika és a helyiek igyekeznek ellenállni, de Dr. Czinege minden követ megmozgat, hogy a falunap ünnepi műsorát ő vigye, hiszen már le is hozta Sanya (Chován Gábor) lovasszínházát próbálni, és úgy tűnik, még államtitkári szinten is meg kívánják tekinteni a hátrafele gitározó Honfoglaló-showt.

A darab minden szélsősége ellenére nem rugaszkodott el a valóságtól: 2021 májusában Pintér Tibor (Tenya), a Nemzeti Lovas Színház vezetője, Szent László, a lovagkirály címmel rockopera bemutatását tervezte, melyben az akkori emberi erőforrások minisztere, Kásler Miklós és a Magyarságkutató Intézet akkori főigazgatója, Horváth-Lugossy Gábor támogatta. A főigazgató maga kezeskedett a készülő produkció hitelességéért és állította, egy éve dolgoznak a darab sikeréért. A Kánonban nem csupán egy ilyen, egyértelmű áthallás van: Dr. Czinege öltözékével, gitárjával a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatójára emlékeztet, bár az ikonikus fekete, vastagkeretes szemüveg elmarad.

A Neptun Brigád produkciója nem kíván állást foglalni, bár fájó a Magyarsághagyományi Intézet betolakodása, mely nemzeti üggyé „emel” egy ártalmatlan helyi kis ünnepet, végeredményében mindkét vállalkozás pénzmosoda. Minőségi különbséget nem tudnánk megállapítani, csupán az ár szembeötlő: Ágika és Mazsolák nyilván fillérekből bohóckodnak végig pár gagyi percet, eladdig Dr. Czinege milliókért gyártja le a demagóg szemetet. A címben szereplő kánon szó többféle értelmet nyer: kánon mint az irányadó szabály, a kultúrában való érvényes jelenlét lehetőségét jelenti, emellett kánont jelent másféleképpen, de ugyanazt a nótát fújni. A Jurányi Házban látható előadás mindenképpen megérdemli a figyelmet: ahogy a Benne vagy esetében, úgy itt is egyszerre nevetünk és bosszankodunk a magyar valóságon.