;

Csehország;Ukrajna;MOL;harci repülőgépek;Szalay-Bobrovniczky Kristóf;

- Egy magyar állami háttérrel rendelkező cseh cég gyártana harci repülőket Ukrajnának

A magyar kormány a béke pártján áll, de azért nem gond, ha nyélbe lehet ütni pár zsíros üzletet a háború miatt. 

Magyar állami tulajdonú, a Magyar Olaj és Gázipari Nyilvánosan Működő Részvénytársaság (MOL nyrt.) vezetőihez és a honvédelmi miniszterhez köthető cég gyárthat Ukrajnával közösen katonai repülőket - írja az Átlátszó. 

Az ügy előzményeihez hozzátartozik, hogy Petr Pavel cseh államfő nemrégiben Kijevben járt, ahol több olyan csehországi céget is megnevezett a Volodimir Zelenszkij ukrán államfővel folytatott megbeszélésén, amelyek részt tudnának venni Ukrajnával közös hadiipari fejlesztésekben. Szóba kerültek a harci repülők is, amelyek közül az egyik gyártója egy Csehországban működő, de magyar állami többségi tulajdonnal bíró cég, az Aero Vodochody. Ennek a vállalatnak volt korábban az első embere a jelenlegi honvédelmi miniszter Szalay-Bobrovniczky Kristóf, s egy holdingon keresztül egyedüli részvényese. A cégtől még az előző honvédelmi miniszter alatt a Magyar Honvédség 12 repülőgépet rendelt, és 53 milliárd forintos hitelt kapott a Magyar Fejlesztési Banktól.

Azonban a politikus megvált tulajdonától, azt továbbadta Hernádi Zsolt MOL-vezérnek, aki aztán az államnak adta el. 

Így most a tulajdonosi jogokat a Honvédelmi Minisztérium vagyonkezelője, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. gyakorolja. Ezt a céget vezeti jelenleg Palkovics László korábbi ipari miniszter. Az állami holding a magyar HSC Aerojet Zrt-n keresztül birtokolja a cseh repülőgyárat.

Az Aero Vodochody sajtóosztálya a tényfeltáró portál érdeklődésére megerősítette, tárgyalások folynak arról, hogyan lehetne együttműködni az ukrán védelmi iparral. A cseh cégadatbázisa szerint a Vodochody „nem közvetlen, valódi tulajdonosaiként” három magyar üzletembert jelöl meg, 2023 januári adatok alapján: Bacsa Györgyöt, Komondi Zsoltot és Nagy Jánost.

Az Opten adatbázisával összevetve kiderül, hogy ők a magyar holdingcég, a Magyar Aerojet Befektetési Vagyonkezelő Zrt. vezetői, vagyis úgy tűnik, az N7 ezen a cégen keresztül birtokolja a cseh céget. Bacsa György a MOL stratégiai igazgatója, aki akkor került a repülőgépgyártó cég élére, amikor az Hernádi Zsolté volt. Szintén a MOL-os kapcsolatot erősíti Világi Oszkár, a HSC Aerojet igazgatóságának elnöke: Világi a szlovák MOL-leányvállalat, a Slovnaft ügyvezetője, egyben a MOL igazgatósági tagja.

Azt azonban nem tudni, hogy mikor kezdődhet meg az együttműködés Ukrajnával, s indulhatna meg a repülőgépek gyártása. 

Azonban fontos hangsúlyozni, hogy Szalay-Bobrovniczky Kristófnak már nincsenek közvetlen érdekeltségei a cégben, ugyanis összeférhetetlenség miatt lemondott azokról. 

Az üzem megvásárlásához a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyása szükséges.