kutatás;Titanic;tengeralattjáró;eltűnés;

- Nincs nyoma a Titanicot kutató merülőhajónak, hatalmas erőkkel keresik a turistákat

A tengeralattjáró vasárnap Kanada délkeleti partjainál tűnt el. A kapitány és négy utas tartózkodott rajta.

Az Egyesült Államok parti őrsége szerint 70 és 96 óra közötti időtartamra elég levegő lehet azon a tengeralattjárón, amely Titanic roncsaihoz indult öt emberrel a fedélzetén, és vasárnap óta nem ad jeleket. Azt azonban nem tudni, elsüllyedt-e vagy a felszínen van. Amerikai és kanadai hajók és repülők rajzottak ki a helyszínre Új-Fundland környékére egy 1450 négyzetkilométeres területre, ahol szonárbólyákkal is kutatják a 3962 mély tengert. „Ez egy igen távoli terület és nehézségekben ütközik ilyen messzeségben kutatásokat folytatni. Minden hozzáférhető eszközt bevetünk, hogy meghatározhassuk a jármű helyét és megmentsük utasait” - mondta John Mauger, a Parti Őrség főparancsnoka újságíróknak. A kereső eszközök, lézer, radar, GPS-hatósugara a víz alatt korlátozott. A CBS egy tudósítója szerint, aki tavaly lemerült a roncshoz, a Titan smseken keresztül tud kommunikálni az irányítókkal, és akkor is előfordult, hogy egy óráig megszűnt a kapcsolatuk.

A tengeralattjárót egy magáncég, a OceanGate Expeditions működteti, közleményük szerint „minden lehetőséget mobilizálnak”, hogy megmentsék az embereket, akik között ott van Hamish Harding brit milliárdos és Shahzada Dawood pakisztáni üzletember, az ország egyik legnagyobb cégkonglomerátumának igazgatóhelyettese és fia is, közölték a rokonok. A Titanic roncsához induló expedíció 250 ezer dollárba (átszámítva körülbelül 85,5 millió forint) kerülnek személyenként. Az új-funlandi St. John’s-ból indulnak és 640 kilométer után érnek célba, a merülés a roncshoz 3800 méter mélyre két órán keresztül tart. A Parti Őrség azt közölte, hogy a Polar Prince egy és háromnegyed órával azután vesztette el a kapcsolatot a Titan nevű tengeralattjáróval, hogy az vasárnap reggel elindult a Titanic felé.

Az OceanGate Expeditions szerint minden tengeri járműnek legyen az olajtanker vagy kis személyszállító kell hogy legyen egy független cég által kiállított „bizonyítványa” arról, hogy például megfelelő anyagokból készült, elegendő életmentő eszköz van rajtuk. A Titannak azonban ilyen igazolása nincs, mert annyira új technológiával készült, hogy ehhez még nem lehetett kialakítani a standardeket. De 2019-ben azt is írták weboldalukon, hogy ez nem azt jelenti, hogy az OceanGate nem felel meg a szükséges kritériumoknak, hanem azt, hogy vannak olyan újítások, amelyek még kívül esnek az iparági paradigmákon. Évekig tarthat, amíg ezek kialakulnak, más járműveik megfelelnek ezeknek. Angolul az eszközt, amely eltűnt valójában nem is tengeralattjárónak (submarine), hanem „lesüllyeszthetőnek” (submersible) nevezik, ennek ugyanis szüksége van egy hordozó járműre, ahonnan kibocsátják. A merülő kapszula a leválás után 96 óráig képes életlehetőségeket biztosítani, miközben nem sok erőtartaléka van, és csak 3 km/h-val képes haladni. A Titanic roncsának látogatása 10-11 óra hosszat tart. Ülések nincsenek a fedélzeten, valóban csak néhány órás vízalatti merülésre tervezték. A legnagyobb veszély, ami az utasait fenyegeti az oxigénhiány és a kihűlés.

A mentési munkálatok jelenleg is hatalmas médiaérdeklődés mellett zajlanak, a BBC szerint kamerák sorakoznak a bostoni kikötőnél, fejleményekre várva. A keresést azonban rendkívül megnehezíti a nagy távolság, a változékony időjárás és a rossz látási viszonyok is. Amint azt Tim Maltin Titanic-szakértő a Reutersnek jelezte, a tengerfenéken olyannyira koromsötét van, hogy az ember jellemzően a saját kezét sem látja az arca előtt és csak szonár segítségével lehet megtudni, hogy éppen hol vannak, még a radarok is hatástalanok. Hozzátette, az akció tehát tényleg olyan, mintha az űrben zajlana kutatás, emiatt pedig pesszimizmusának adott hangot.

Az eltűnt merülőhajó fedélzetén utazó egyik személy a 77 éves Paul-Henri Nargeolet francia búvár, a Titanic egyik legjelentősebb francia specialistája. Kollégája, David Gallo, az RMS Titanic Inc. stratégiai kezdeményezésekkel foglalkozó vezető tanácsadója a CNN-nek nyilatkozva aggodalmának adott hangot, mondván, ellenük dolgozik az idő. Hozzátette, a lemerülés nagyjából két és fél órába telik az Atlanti-óceán fenekéig, ám a víz körülbelül fél óra múltán feketére sötétedik, innentől kezdve pedig sokkal nehezebb a tájékozódás, növekszik a hideg és a nyomás is.

A francia kormány tengeri ügyekért felelős államtitkára az MTI szerint bejelentette: az Ifremer francia tengerkutató intézet a tengeralattjáró robottal felszerelt Atalante nevű hajóját az Atlanti-óceán északi része felé irányította, oda, ahol két nappal ezelőtt eltűnt a merülőhajó. Az Atalante várhatóan közép-európai idő szerint szerdán 20 órakor ér az övezetbe, ahol a francia legénység leereszti majd a robotot a Titanic négyezer méteres mélységben található roncsához.

A CNN arra is felhívta a figyelmet, hogy a Washington állambeli székhelyű OceanGate honlapjáról a 2023-as Titanic-látogatásokat ajánló oldal eltűnt  - ebben az évben ez volt az utolsó tervezett út. A cég egyébként tengeralattjáróit tudományos kutatásokhoz, felfedezésekhez, filmezésekhez biztosítja, ezek többfélék attól függően, milyen mélységig képesek merülni. (A Titan ismertetőszövege sem elérhető már.) Az utasoknak legalább 18 évesnek kell lenniük, és nem szükséges, hogy legyenek korábbi merülési tapasztalataik, bár bizonyos alapvető erőnlétet, kiegyenesúlyozottságot és rugalmasságot tanúsítaniuk kell. Egy hétig képesnek kell lenniük az expedíciós hajó fedélzetén élni, a nyolc napig tartó első szakaszában sajátítják el azt a tudást, ami merüléshez kell, de már a hajóra szállás alatt is kapnak felkészülési tanácsokat - derül ki a cég (korábban elmentett) honlapjáról. Megtanulják azt is, hogyan azonosítsanak tenger alatti objektumokat, hogyan analizálják a szonár adatait, hogyan alkossanak képet a roncsról. Egy „tengeralámerülőn” egy vezető, három utas és egy tartalomelemző foglal helyet.

Várhatóan szerdán éri el az országot.