Egy régi reklámfotón 16 marcona, szőrös, bozontos, bőrdzsekis, napszemüveges fickó áll. A felirat: Ön eladna ezeknek a fickóknak megbízhatatlan motorkerékpárt? Mi nem. Harley-Davidson. A képen egyébként a minnesotai X Winos MC tagjai állnak modellt, akik soha nem ittak, nem szívtak, ellenben rengeteget jótékonykodtak, játszóteret újítottak fel. Csak hát a külsejük pontosan azt tükrözte, ahogy a világ elképzeli a motorosokat, így a reklámcég azonnal szerződtette őket.
A Harley-Davidson a világ egyik legismertebb brandje, még az is hallott róla, aki soha életében nem ült motoron. Az amerikai kultuszmárka most ünnepli 120. születésnapját, és mivel a fesztivál helyszínének kiválasztására kiírt pályázatot Budapest nyerte el, csütörtöktől vasárnapig a szelíd motorosok birtokba vették a dzsembori helyszínét, a Puskás Arénát. Mivel a résztvevők legalább fele külföldről érkezett, gyakorlatilag az ország egész területén – főleg a frekventált turistacélpontokon – feltűntek a hatalmas, jellegzetesen brummogó csodák a közutakon.
„Tizenhárom éves koromban tudtam meg, hogy van egy ilyen márka, 17 éves korom óta motorozom, a Harley-t lassan tíz éve vettem meg” – büszkélkedik Liliom Ferenc. Azóta is folyamatosan bütyköli a motort, mert az soha nincs kész. „Ez nem olyan, mint egy autó, ezt mindenki saját magára szabja. Változtatsz a lábtartón, a kormányon, hogy kényelmes legyen, és amennyire engedi a törvény, a dekorációt is mindenki úgy alakítja, ahogy neki tetszik.” Ferenc a Hells Angelsnek, a világ legrégebbi motoros klubjának a tagja, így egy óriási nemzetközi családhoz tartozik. „Az emberek félreismerik ezt a csoportot. Nem tudom, más motorosok mennyire összetartóak, de ha elindulok Európában, bármelyik Hells Angels klubházban ingyen megszállhatok, ellátnak engem is, és aki velem van. Mindenki a testvérem a világon, aki klubtag.”
Egy ukrán fiatalember, Simon végtelen gondossággal és alapossággal tisztogat egy csodálatos járművet, amelyről megtudjuk, hogy egyedileg gyártott alkatrészekből készült, a világon ez az egyetlen példány. A 2100 köbcentis motort is teljesen átalakították, és bár a géppel lehet közlekedni, de elsősorban kiállításokra járnak vele. Mint mondja, már öt napja nem aludt az izgalomtól, ahogy készültek a budapesti fesztiválra.
Bár a Harley-Davidson név hallatán azonnal egy szakállas, agyontetovált, 50-60 körüli férfi képe villan fel előttünk, a fesztiválon hölgyekkel is lehetett találkozni, igaz, nem a kiskosztümös-körömcipős típusból. Sike a Mad Max posztapokaliptikus világát idéző csapat tagjaként érkezett Csehországból. A civilben maszkmester és jelmeztervező hölgy elmeséli, kifejezetten rendezvényekre specializálódtak, ott vonultatják fel gépeiket, és természetesen a különleges öltözékét is ennek megfelelően állítja össze.
A motorosok „rosszfiú” imázsát kétségkívül részben a filmekre vezethetjük vissza – avat be Kapuvári Gábor újságíró, aki a legismertebb világmárkákról szóló könyvének írásakor alaposan beásta magát a Harley-Davidson-történelembe. „Az első ikonikus film 1953-ban A vad, Marlon Brandóval a főszerepben, ő alakította a nagy lázadót. Nagymotoron robogott, bár nem Harley-n, hanem egy Triumph-on. Majd jött 1969-ben a Szelíd motorosok, amelyben szabadságra vágyó hippik motoroznak Amerikán keresztül. Ebben Peter Fonda egyedileg épített HD-n ül. A motor provokatívan más, mint a szériagépek. Első kereke abnormálisan előrébb van, mint a megszokott, a kormánya pedig fél méterrel magasabban. A gép azt sugallja, amit a nehézmotoros társadalom és a motorosbandák többsége: a saját utamat járom, nem érdekelnek a konvenciók.
Nem tagadhatjuk, időnként kétségtelenül »rosszalkodtak« is ezek a fiúk. Féktelen szabadságvágyukban gyakran összeütköztek a törvénnyel és a közízléssel. 1960-ban manifesztálódott is a motoros bandák és a társadalom különválása. Az Amerikai Motoros Szövetség elnöke akkor úgy nyilatkozott, hogy a motorosok 99 százaléka jogkövető állampolgár és hasznos tagja a társadalomnak. Az Outlaws motorosbanda tagjainak dzsekijén már másnap megjelent egy felvarró, amelyen mindössze ez szerepelt: 1%-os! (1%er).”
A Harley-t a győzelem szimbólumaként is sokszor emlegetik. Amikor a cég még indult versenyeken, strapabírásuk és erejük miatt a motorjaik sorra nyertek. A HD-tulajdonosok pedig lelkükben részesei akarnak lenni ennek a sikernek – teszi hozzá Kapuvári Gábor. Ugyanez az érzés ébredhetett a háború után az európaiakban. Mivel a HD jó üzleti érzékkel szállított a hadseregnek, és a Normandiában partraszállók is Harley-kon ültek, a győzelem és a HD újra egybefonódott.
És hogy ezt az életformát nem lehet elég korán kezdeni, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az egyik sátor előtt a motoros motívumokkal díszített bébiholmikért tolongtak. Az eladó, Gebei Tamás szerint a motoros, koponyás, indiános motívumokkal díszített férfipólók fogynak leginkább, de pár éve felmerült az igény a rugdalózókra is, hiszen sokan járnak családdal ezekre a rendezvényekre, és azóta már komoly kollekció kapható náluk a legifjabb motoros nemzedék számára.
Tragédiák a fesztiválon
Pénteken egy motoros tűzcsapnak ütközött Budapest VIII. kerületében. A motort vezető nő olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette. Az áldozat a Harley-Davidson jubileumi fesztiválra érkezett. Még szerdán, a fesztivál kezdetét megelőző napon egy 62 éves osztrák férfi halt meg egy balesetben, amikor motorjával az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, a 98. kilométernél hátulról egy autónak ütközött. A halálos motorbaleset miatt feltorlódtak a várakozó autók és motorok a sztrádán. Egy érkező furgon vezetője félrerántotta a kormányt, a mögötte haladó motoros csapat tagjai pedig nekiütköztek. Az egyik motoros becsúszott a furgon alá, három másik pedig nekiütközött.