oktatás;honvédelem;

Honvédelem a suliban

Civil beszéd

Nem tudtam, mi hiányzik. De megmondták. Hogyhogy kik, micsoda hülye kérdés! Hát a kormány, ő szokta. Például amikor nekem még eszembe sem jutott, hogy pont a státusztörvény hiányzik meg a CT vizsgálatok államosítása, ő már kitalálta rejtett vágyaimat. Kiderült, hogy most éppen új tantárgyra vágyom: a „Honvédelem”-re az arra vállalkozó iskolákban. Már csak ezzel tudnak örömet szerezni a pedagógusoknak. Lehetne más ötlet is, de a suliban mégsem szoktak disznótort rendezni, pedig a kormányoldal jeles tollnoka szerint annál nincs is nagyobb öröm a magyar számára. „Annak, aki nem érti, hogy a magyar ember ösztönösen, tudatosan, és egyébként mindenféleképpen miért vonzódik a disznótorhoz, szerintem semmiről sem érdemes beszélni, ami ezzel a néppel kapcsolatos. A disznótor…szakrális esemény.”

De ha már disznótor a tornateremben nem is jöhet szóba, még mindig itt van az új tantárgy. A disznótornak és a katonai felkészülésnek egyaránt van némi férfias, félelmet nem ismerő jellege, fegyverhasználatot is igényel mindkettő. (Emlékezzünk, Karácsony ellen Orbán első vádja az volt, hogy lekésné a disznótort.)

Elismerem ezeket az erényeket, a kolbászt is szeretem, ha szakrális voltára nem is gondoltam. Ami ennél komolyabb: őszintén tisztelek mindenkit, aki életét a haza védelmére teszi fel. De tartok tőle, az új tantárgy nagy garral való meghirdetése inkább a szokásos militáns handabandázás része, ettől nem oldódik meg a hadsereg létszámhiánya. Kételyeimet növelte, hogy már a kezdet kezdetén elkezdődött a kormányszervek szokásos hazudozása. A Honvédelem tantárgy előkészítése a szélesebb közvélemény figyelmét akkor keltette föl, amikor véletlenül kikerült a tárca belső levelezése. Ebben az illetékes államtitkár így tréfálkozik az adatokat elmismásoló kollégáival: „Nagy nehézségben lennétek, ha mindig csak a színtiszta igazat kellene mondani”. És ki az a bolond, ugyebár, aki szánt szándékkal növeli a saját nehézségeit?

Szóval az új tantárgy baljós csillagzat alatt született. Pedig tényleg örömet akartak vele szerezni a vergődő iskolák számára, amelyek továbbra sem tudják, ki fog fizikát vagy földrajzot tanítani. De legalább a honvédelmi tárca küld egy új kollégát az új tárgyhoz. Hátha szívességből beül néha a sok elmaradt órán a gyerekfelügyeletet ellátni. Egyelőre abban a 120 iskolában, ahol a következő tanévben próbaként bevezetik a tárgyat.

Elvileg önként jelentkezhettek, de a közlemények szerint az oktatást felügyelő Belügy mellett a Honvédelmi, valamint az Innovációs és Kulturális Minisztérium is közreműködött a válogatásban. A HM-et értem: ők küldik az oktatókat, választék van bőven, miután sikerült a tapasztalt katonák egy részét kirugdosni. A kulturális tárcát kevésbé, bár igaz, ami igaz, van idejük ezzel is foglalkozni, ha már a kulturális kínálat szűkítését ilyen jól elvégezték az alternatív színházaktól megvont támogatással, az operaházi tisztogatással, a kormánykegyencek által megszerzett könyvterjesztő révén a gyanúsnak ítélt könyvek befóliázásával.

Eddig még nem egészen sikerült elérni, hogy a középiskolásoknak minden nap 7 órájuk legyen. Maradt egy kis energiájuk a tanáraik mellett kiállni, kordont bontogatni. Ez változtatást kívánt. 

Én már akkor sejtettem, hogy valami készül, amikor a miniszterelnök a Közszolgálati Egyetem tisztavatásán bejelentette: „Olyan idők jönnek, amikor a gyenge népek elvesznek, az erősek megmaradnak. Ezért minden egyes nap erősíteni kell saját védvonalunkat.” Azt a néhány napot még egész jól megúsztuk, amikor az erősítés penzumát csak az új tárgy bevezetésével teljesítették. Amikor százmilliárdokért új fegyvereket szereznek be, az sokkal többe fáj nekünk. Ahogy az is, amikor a kormányfő a saját védvonalát Tokaj-Hegyalján vagy Hatvanpusztán erősítgeti.

Az új tárgy, ha nem minden suliban kötelező, még ki is elégíthet valamilyen érdeklődést, legalábbis nem árthat sokat. Azt azért csak nem mondják meg a diákoknak, melyik piacon lehet kéz alatt bárkinek fegyvert vásárolni.

És vannak sikeresnek értékelt előzmények is. 2017-ben indították el a csatlakozó iskolákban a Honvédelmi Kadét Programot, hogy „tudatosítsa a haza védelmének fontosságát, valamint hozzájáruljon a fiatalok felelős állampolgárrá neveléséhez”.

Tuti, hogy az összes kormánytag kijárta a képzést. Csakis a haza védelme érdekében nem hajlandók erősíteni Svédország felvételével a katonai védelmi szövetséget, amelyhez tartozunk.

A kadétprogramban már szerepelt egy „Honvédelmi ismeretek” tantárgy. Nyilván az ahhoz készült kerettantervet veszik most is alapul. Engem lenyűgözött. Szerepel benne a „Vigyázz! Pihenj! parancsokra történő szabályos tevékenység, a fordulatok álló helyzetben, a tiszteletadás módozatai”, és a „túlélési ismeretek” is.

Ez a „fordulatok álló helyzetben” a politikában is hasznos lehet. Így szavazhatta meg Orbán sokadjára az itthon kiátkozott szankciókat, így vihetik vágóhídra a „nem-megszorítás” megszorításokkal a családtámogatások szent tehenét is.

Nem baj, mi meg majd tanulmányozzuk a „túlélési ismereteket”.

Remélem, van esti tagozat is, felnőtteknek.