;

színház;London;Semmelweis Ignác;

A Dr. Semmelweis több azonban, mint puszta színdarab, valójában a színészi játék, tánc, zene és dizájn zökkenőmentes integrációja

- Semmelweis Ignác, a kudarcra ítélt géniusz

A legkitűnőbb brit színészek egyike, Mark Rylance főszereplésével került a londoni West Endre az „anyák megmentőjének” tragikus élete.

Tavalyi délnyugat-angliai, bristoli bemutatója után korlátozott időre Londonba költözött a Dr. Semmelweis produkció. A Piccadilly Circus tőszomszédságában, a Harold Pinter Színházban látható előadás ötletgazdája, egyben címszereplője az élő színházi legendának számító Mark Rylance, akit a magyar filmrajongók többek között a Kémek hídjából, a Dunkirkból és A chicagói 7-ek tárgyalásából ismerhetnek. A korunk legalábbis egyik legjobb brit színpadi színészének tekintett művész még a bristoli széria előtt a The Guardian napilapnak adott interjújában háttérként elmondta, hogy „korábban nem hallott Semmelweisről, a munkásságáról vagy a vele szemben az egészségügyi hatóságok által alkalmazott kíméletlen bánásmódról”. Kezébe akadt azonban Louis-Ferdinand Céline 1936-ban megjelent Semmelweis: A Fictional Biography című, ellentmondásosnak tartott életrajza, amely szenvedélyes ábrázolást nyújt az 1818 és 1865 között élt orvos életéről, különösen kidomborítva az egész pályafutását végigkísérő elutasítást, semmibevételt és megvetést.

A két idősíkban, Semmelweis bécsi múltjában és egy katasztrofális kimenetelű bécsi előadástól eltekintve pesti jelenében játszódó dráma nem is lehetne aktuálisabb. Rylance és a végső szövegért felelős Stephen Brown közös szerzői munkássága még 2016-ban kezdődött meg, de a 2020-ra tervezett bemutatót a Covid–19 kitörése meghiúsította. A gyakori és alapos kézmosás volt emlékezetesen Boris Johnson koronavírus-leküzdő politikájának egyik sarkköve. A darab nem pusztán a Bécsbe emigrált orvos zsenialitásáról szól, melynek köszönhetően Louis Pasteurt lekörözve, egyben inspirálva fedezte fel, mikroszkóp és egyéb segédeszközök nélkül, a bécsi Allgemeines Krankenhausban elvégzett boncolások után kezükön, ruhájukon és szikéiken a szülészeti osztályra közvetlenül átvitt „részecskék”, azaz a baktériumok fertőzőképességét és a higiénia jelentőségét. A darabból kiérezhető, milyen fontos a kommunikáció, ami a német nyelvet erős akcentussal beszélő doktornak nem volt az erőssége, mennyi kellemetlenséget tud okozni, ha egy úttörő nem tudja megértetni magát, képtelen beilleszkedni egy közösségbe, együttműködni a munkatársaival, visszafojtani haragját. Nem segített az sem, hogy mások, de saját nevében is lelkiismeret-furdalással küzdött az életüket vesztett anyák miatt. Állandó, a legkevésbé sem visszafojtott haragjában Semmelweis nyers, kíméletlen modorával még az odaadó, munkáját lelkiismeretesen végző főnővért, Anna Müllert (Pauline McLynn) is oly mértékben meg­alázza, hogy az az első vonat elé veti magát. Még érthetetlenebb durva bánásmódban részesül áldozatkész, végtelen türelmű felesége, Maria Weidenhoffer (Amanda Wilkin) is, de a gyermekágyi láz áldozatává váló Lisa Elstein (Chrissy Brooke) iránt őszinte részvétet mutat.

Amiért a telt ház előtt menő előadásra jegyet váltanak a nézők, az szinte száz százalékban Mark Rylance ihletett, rendkívüli játéka. Arcvonásaiba, hangváltásaiba beivódik hőse minden fájdalma. A Temze-parti Shakespeare Globe Színház 1995 és 2005 közötti első művészeti igazgatójának bevallottan egyre inkább a „világot jelentő deszkák” hoznak alkotói kielégülést. A Dr. Semmelweis több azonban, mint puszta színdarab, valójában a színészi játék, tánc, zene és dizájn zökkenőmentes integrációja, ami együttesen legalább annyira erős benyomást kelt, mint maga a középpontban álló doktor és annak fokozatosan elboruló elméje. A nézőtér különböző helyeiről megszólaló vonósnégyes és a tucatnyi táncos, akik a lírai balett és a halált jelképező, felkavaró koreográfia között ingáznak, bizonyos túlfűtöttségről tanúskodnak, és zavart is keltenek a közönségben. Akárhogy is, ritka magával ragadó előadással vette be nyárra a West Endet Mark Rylance és az együttes.

Info: Dr. Semmelweis. Harold Pinter Theatre, Panton Street, London, SW1Y 4DN. Műsoron október 7-ig. Jegyárak: 15–155 font között

A Blaga’s Lessons egyszerre feszültséggel teli bűnfilm, társadalmi dráma és kelet-európai művészfilm.