Összeadva közel két kilométernyi pulton kínálnak az idei Sziget látogatóinak ételt és italt – jellemzi a helyzetet Bacsa Attila, a szervezőcég kereskedelmi vezetője a még holnapután hajnalig tartó, Óbudai-szigeti fesztivál gasztrobejárásán. Ezen belül a mintegy száz „konyhánál”, vagyis ahol étel vásárolható, 715, míg a 82 „bárban”, italokhoz 915 méteren juthat a fesztiválozó. A kiszolgálást 1400 fő látja el. A konyhákat idén 11, egységes arculatú, sőt, tematikájú „udvarba” szervezték. Az egész Szigeten minden ital egységáras. (Leszámítva az Aldit, amely a szabott áras termékeken kívül minden mást a saját, megszokott díjain értékesít.)
Csak néhány adat: míg a legolcsóbb korsó sörért 2018-ban 700, 2019-ben 750, tavaly pedig 1290 forintot kértek, idén a Dreher Gold 1690 forint, de létezik kisebb kiszerelésű sör és bor olcsóbban is. A legolcsóbb dobozos sör ára az öt évvel ezelőtti 800 forintról mostanra 1890 forintig kúszott fel. A tavaly 890 forintba kerülő, fél literes víz és üdítők közül előbbiért idén 990, utóbbiért 1190 forintot kell fizetni. A kávé a 2022-es 900 forint után idén 1050, a capuccino a tavalyi 1150 után idén 1350, 4 centiliter rövidital pedig 2290-2590 forint. A long drinkek, koktélok és shotok ára 4290 forinttól 8900 forintig terjed. (De futottunk bele 25 ezerbe kerülő, 2 literes koktélba is.) A rövides repohár 400, a 3 és 5 decis 800 forint. Utóbbiakért visszaváltáskor adnak 400 forintot.
Az ételválaszték témája összetettebb. Már csak azért is, mert az egységesített arculat mellett a szervezők az élelmiszerek típusát és árát sem szabták meg. Ugyanakkor zsíroskenyeret és mákostésztát ma már nem találni. Az olyan hagyományosan magyar ételeken kívül, mint például a kürtöskalács, a lángos, vagy a gulyásleves, megjelent a kínai, thai, indonéz, japán, görög, francia, brazil, amerikai, szerb, mexikói és a török konyha is. Emellett két „udvar” is vöröshúsmentes, de minden pultnál kaphatók vegetáriánus, vegán, glutén-, laktóz- és cukormentes ételek is. Egy normál adag étel körülbelül 4-5 ezer forintnál kezdődik és az olyan, 10 ezer forintos adagokig terjed, mint például a Nemo Fish & Bar négy osztrigája. (Megkóstolhattuk, ízlett.)
Szóra inkább a szigetesek új, sajátos „árstop”-kísérlete, a „budget food” érdemes. Eszerint idéntől valamennyi konyhának kötelezően a kínálatban kellett tartania egy legfeljebb 2500 forintos, „kiadós” tételt is. A nyilvánvalóan jó, egyszersmind kompromisszumra törekvő kezdeményezés ugyanakkor lapunk tapasztalatai szerint mind a közönség, mint a vállalkozók körében, némi feszültséget szült. A „budget” választék a Sushimádó Kft. valóban kiadósnak látszó pho levesétől a hot dogon, a pizzaszeleten és a csészényi gulyáson át a némiképp felcicomázott sültkrumpliig és salátáig terjedt. Magyarán az „árstopos” tétel mennyiségét a közönség egy része kevesli, az eladók pedig sokallják. Amiként a büfésektől megtudtuk, a budget-menü a Sziget előzetes hozzájárulását igényelte. Ugyanakkor, amely vállalkozó túl „igényes” ételt ajánlott fel, a fesztiválon azzal szembesült, hogy vevői csak azt vásárolják, és így ki is fogyott a készletből (amit a szervezők tiltanak). Másutt pedig oly szerényre sikeredett a „budget”-menü, hogy alig fogyott belőle. Tény, hogy a fesztiválozók a szervezők kezdeményezése nélkül – 2022-től eltérően, illetve az Aldit leszámítva – idén már nem, vagy csak elvétve futhattak volna bele 2500 forintos vagy annál olcsóbb tételekbe.
De nem szabad szem elől téveszteni: a fesztivál lényege mégsem a vendéglátás, hanem a szervezők által évente az Óbudai-szigetre hozott több száz könnyűzenei és egyéb, kulturális program.
A tökéletes, és ami annak látszikSzigeeet! - Ilyen volt a fesztivál 3. napja (galéria)Szigeeet! – Itt a galéria a fesztivál 2. napjárólMegugrottak a vendéglátós költségek
A Szigeten általában évi 5-6 ezer hektoliter sör fogy – tájékoztatta lapunkat Kádár Tamás főszervező. Az áremelkedéseket Bacsa Attila kérdésünkre a vendéglátóipar pénzügyi terheinek nyilvánvaló emelkedésével indokolta. A fesztivál alatti értékesítések 33 százaléka a vállalkozókat különböző háttérszolgáltatásokkal segítő Szigetet illeti.
Újabb zöldítési kísérletek
A rendezvény a korábbi évekhez képest – legalábbis az első napokban – kifejezetten tiszta benyomást keltett. Bár a Sziget saját önkéntesei is lépten-nyomon szedik a szemetet, találkoztunk a „Coca Cola recycling team” külföldi munkatársaival is, akik eldobált repoharakat és alumínium italosdobozokat gyűjtöttek. Pusztán a próba kedvéért, mi is megkíséreltünk visszaváltani egy eldobott repoharat. És bár a cserepontnál igyekeztek rábeszélni, hogy tartsuk inkább meg a poharat a fesztivál végéig, miután kötöttük az ebet a karóhoz, kifizették az érte járó 400 forintot. Az ilyen jellegű visszaéléseknek a szervezők azzal igyekeztek elejét venni, hogy egyszerre csak 2 nagy repohár váltható vissza. Mindenesetre egy ilyen kis trükk révén az élelmesebb látogató 800 forinttal máris enyhíthet az esetleg váratlanul beálló pénzszűkén.
Bár a repohár-visszaváltás idei rendszere is egy új, zöld kísérlet a Sziget Zrt. részéről, a jelek szerint a látogatók nagy részét a pohár elhajításától nem tartja vissza az érte kifizetett, illetve visszajáró összeg. Nem csak megkapóan ötletesek, de talán tényleg hasznosak is viszont a „csikkes szavazódobozok”. Eszerint a csikket behajítók egyszersmind szavazhatnak arról például, hogy a tyúk vagy a tojás volt-e előbb, kecsapot vagy majonézt raknak-e a sült krumplira, a tálba először müzli kerül-e, avagy tej, illetve inkább láthatatlanná válnának-e, vagy épp repülnének. Bár a csikkek mennyiségi eltéréséből is messzemenő következtetések vonhatók le, a legnagyobb haszon mégis csak az, hogy az eddigieknél sokkal kevésbé tarkállik a fű az eldobált csikkektől.