A központi költségvetés nagyfokú bevételi kényszere állhat annak hátterében, hogy a Építési és Közlekedési Minisztérium friss tervezettel állt elő, amelyben tételesen felsorolják, hogy a meglévők mellett mely magyarországi útszakaszokat kívánják fizetőssé tenni jövő év január elsejétől.
Egyértelműnek tűnik, hogy a jelenlegi e-matricás rendszerhez megközelítőleg 1400 kilométer útszakasz további közel 170 kilométeres kiegészítése nem magyarázná, miért számol a kormány és a szaktárca további 150 milliárdos többletbevétellel. Az arányokat érzékelteti, hogy Nemzeti Útdíjfizetés Szolgáltató Zrt. 2022-es árbevétele 367 milliárd forint volt, így egészen más oka van, hogy 2024-től ilyen ambiciózus bevételnövekedéssel számolnak.
A jelenlegi útdíjrendszer teljesen átalakul, ami a teherautók és kamionok motorjainak euronorma besorolásán és a tengelytávon alapul – mondta el a részletekről Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) titkára. Valamennyi áruszállító járműnek egységesen infrastruktúra-használati díjat kell fizetni járműkategóriákhoz rendelten. Ezen felül úgynevezett külső költség-díjat is terhelnek rájuk, amit az okozott zaj- és levegőszennyezés alapján számítanak ki. Ezeket eddig is fizetni kellett, de más rendszer szerint. A szennyező fizet elv január elseje után a külső költség-díjban fog megjelenni.
A jelenlegi díjszabáshoz képest 20-30 százalékkal magasabb díjra kell számítani a legkorszerűbb, euró 6-os motorral rendelkező öttengelyes kamion esetében
– tudtuk meg. Erre rárakódik október 1-től az inflációkövető útdíjemelés mértéke, ami 17,6 százalékos lesz. Így állhat elő az a helyzet, hogy három hónap alatt 40-50 százalékos díjemelés valószínűsíthető – vázolta a MKFE illetékese. Ebből pedig egyenesen következik, hogy nagyon megdrágul a közúti áruszuszállítás. Minél nagyobb károsanyag kibocsátású a kamion motorja, annál inkább emelkedik a külső költség-díj mértéke, ami azt jelenti, hogy akár 80 százalékos díjemelés is elképzelhető – tette hozzá Árvay Tivadar. Az áruszállítás díjtételei 2024. január elsejétől idehaza meghaladják az osztrák és német díjtételeket, még akkor is, ha Németországban jövő év elejétől várhatóan 80 százalékkal emelkednek a közúti áruszállítás költségei. Pedig a két ország közúti infrastruktúráját nehéz volna összehasonlítani – jegyezte meg az egyesület titkára.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének számítása szerint
a vázolt útdíjszámítási változtatások eredményeként az Orbán-kormány által tervezett 150 milliárd forintnál lényegesen nagyobb összeg is befolyhat a Nemzeti Útdíjfizetés Szolgáltató Zrt. kasszájába a következő évtől, noha a cég árbevétele az elmúlt években is dinamikusan növekedett.
Ezt támasztja alá, hogy 2018-ban 266 milliárd, 2019-ben 307 milliárd, 2020-ban 300 milliárd, 2021-ben 345 milliárd, míg tavaly 367 milliárd forint éves bevétele volt a cégnek, aminek forrása az e-matrica és az e-útdíjból származó összegek voltak. A számsorból egyértelművé válik, hogy a Coviddal sújtott 2020-as évet leszámítva a jelenleg is érvényben lévő útdíjszámítási rendszer alapján is évente akár 30-40 milliárd forinttal nagyobb bevételre tett szert a Nemzeti Útdíjfizetés Szolgáltató Zrt.
Matricák, díjtételek, infláció
Személyautókra (D1-es kategória) tíznapos e-matrica 5500 forintért vásárolható, míg egy hónapos 8900, az éves pedig 49190 forintba kerül. Az éves vármegyei matricáért 5720 forintot kell fizetni. Tavalyhoz képest jelentősen emelkedett a tíznapos matrica ára, ennél mérsékeltebben a havi az éves és a vármegyei, jól érzékelhetően abba az irányba szeretnék terelni a vásárlókat, hogy havi és éves matricákat vásároljanak. Még 2020-ban született meg az rendelet a matricák díjmegállapításával kapcsolatban, hogy a következő évben az előző év augusztusában mért infláció mértékél emelik annak a matricák árait. Ez most 17,6 százalék.
Építési és Közlekedési Minisztérium az alábbi útszakaszok vonná be a fizetőrendszerbe: M44-es Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig terjedő szakasza (96 km), M4-es Budapest-Szolnok (99 km), M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpuszta (6km), M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza, valamint az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakaszai.
Társadalmi egyeztetés?
A hivatalos elnevezése alapján a díjköteles közúthálózatra vonatkozó útdíjhasználati jogosultságokkal összefüggő minisztériumi rendelet tervezett módosítását augusztus 25-án bocsátotta társadalmi egyeztetésre a Építési és Közlekedési Minisztérium, aminek határideje szeptember elseje, vagyis éppen ma jár le. Hogy öt vagy hat munkanap alatt lefolytatható-e a társadalmi egyeztetés, talán több is, mint erősen kérdéses, főleg annak ismeretében, hogy a tervezett változtatásokig még négy hónap van hátra.