drágulás;áruszállítás;Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete;2024;

2023-09-01 06:15:00

Több lesz az e-matricás út, drágul a közúti áruszállítás 2024-től Magyarországon

Nem a díjfizetésbe bevont új szakaszok hossza miatt, hanem a közúti áruszállítókat érintő új tarifák miatt fog alaposan megugrania az útdíjbevétel. A kormány és a szaktárca további 150 milliárdos többletbevétellel számol.

A központi költségvetés nagyfokú bevételi kényszere állhat annak hátterében, hogy a Építési és Közlekedési Minisztérium friss tervezettel állt elő, amelyben tételesen felsorolják, hogy a meglévők mellett mely magyarországi útszakaszokat kívánják fizetőssé tenni jövő év január elsejétől.

Egyértelműnek tűnik, hogy a jelenlegi e-matricás rendszerhez megközelítőleg 1400 kilométer útszakasz további közel 170 kilométeres kiegészítése nem magyarázná, miért számol a kormány és a szaktárca további 150 milliárdos többletbevétellel. Az arányokat érzékelteti, hogy Nemzeti Útdíjfizetés Szolgáltató Zrt. 2022-es árbevétele 367 milliárd forint volt, így egészen más oka van, hogy 2024-től ilyen ambiciózus bevételnövekedéssel számolnak.

A jelenlegi útdíjrendszer teljesen átalakul, ami a teherautók és kamionok motorjainak euronorma besorolásán és a tengelytávon alapul – mondta el a részletekről Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) titkára. Valamennyi áruszállító járműnek egységesen infrastruktúra-használati díjat kell fizetni járműkategóriákhoz rendelten. Ezen felül úgynevezett  külső költség-díjat is terhelnek rájuk, amit az okozott zaj- és levegőszennyezés alapján számítanak ki. Ezeket eddig is fizetni kellett, de más rendszer szerint. A szennyező fizet elv január elseje után a külső költség-díjban fog megjelenni.

 – tudtuk meg. Erre rárakódik október 1-től az inflációkövető útdíjemelés mértéke, ami 17,6 százalékos lesz. Így állhat elő az a helyzet, hogy három hónap alatt 40-50 százalékos díjemelés valószínűsíthető – vázolta a MKFE illetékese. Ebből pedig egyenesen következik, hogy nagyon megdrágul a közúti áruszuszállítás. Minél nagyobb károsanyag kibocsátású a kamion motorja, annál inkább emelkedik a külső költség-díj mértéke, ami azt jelenti, hogy akár 80 százalékos díjemelés is elképzelhető – tette hozzá Árvay Tivadar. Az áruszállítás díjtételei 2024. január elsejétől idehaza meghaladják az osztrák és német díjtételeket, még akkor is, ha Németországban jövő év elejétől várhatóan 80 százalékkal emelkednek a közúti áruszállítás költségei. Pedig a két ország közúti infrastruktúráját nehéz volna összehasonlítani – jegyezte meg az egyesület titkára.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének számítása szerint

 Ezt támasztja alá, hogy 2018-ban 266 milliárd, 2019-ben 307 milliárd, 2020-ban 300 milliárd, 2021-ben 345 milliárd, míg tavaly 367 milliárd forint éves bevétele volt a cégnek, aminek forrása az e-matrica és az e-útdíjból származó összegek voltak. A számsorból egyértelművé válik, hogy a Coviddal sújtott 2020-as évet leszámítva a jelenleg is érvényben lévő útdíjszámítási rendszer alapján is évente akár 30-40 milliárd forinttal nagyobb bevételre tett szert a Nemzeti Útdíjfizetés Szolgáltató Zrt.

Építési és Közlekedési Minisztérium az alábbi útszakaszok vonná be a fizetőrendszerbe: M44-es Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig terjedő szakasza (96 km), M4-es Budapest-Szolnok (99 km), M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpuszta (6km), M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza, valamint az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakaszai.