Mi más is mutathatná jobban egy fotókiállítás színvonalát, mint az, hogy a megnyitón a fotós kolléga csillogó szemmel perdül egyik képtől a másikig, és nem is titkolja, mennyire lenyűgözi az a világ, amely Benito Román spanyol fotográfus objektívén keresztül tárul elénk A csodálatos évtized című kiállításon. Abból a korból, amikor még nem létezett digitális fényképezőgép, a képszerkesztők nem ezer kattintásból választottak ki egy képet, amikor a fekete-fehér fotózás még nem divat, sokkal inkább gazdasági kényszer volt. Erős képek ezek, mély mondanivalóval. Nem öt perc alatt átfutható tárlat.
Az Európai Unió Tanácsának 2023-as spanyol elnöksége keretében érkezett Budapestre Benito Román 55 darab, 1975 és 1985 között készített fényképe, amelyeken keresztül Spanyolország egyik legizgalmasabb évtizedét ismerhetik meg az érdeklődők. Benito Román fényképei egy kétarcú Spanyolországot tükröznek, ahol a hagyományok mélysége a modernség utáni vágyakozással és az új alkotmány kikiáltása okozta lelkesedéssel keveredett. A kiállítás anyagát Chema Conesa kurátor válogatta. A fényképek hiteles portrét rajzolnak ki egy olyan évtizedről, amelyben a spanyolok felfedezték az önmagukba vetett hitet. A politikai eszköz a törvények törvényének, az alkotmánynak a kihirdetése volt, amely a kritikai hangok ellenére is hiteles egyesítője volt a harmóniára vágyó társadalomnak. Akkoriban Benito Román sajtófotósként elhatározta, hogy a mindennapi élet látszólag lényegtelen eseményeit örökíti meg. Azonban mindannyian tudjuk, hogy valójában ezek a lényegtelen, elkapott pillanatok illusztrálják hitelesen az életünket, nem a beállított pózok. A forgalomirányító rendőrnő komolysága, a nadrágját igazgató polgármester vigyora, a bőröndöt cipelő nő fájdalma. Őszinte érzelmek, semmi szereplés.
Az azóta eltelt időben Benito Román fotói a társadalompolitikai változás egyik legfontosabb képi lenyomatává váltak. Madrid vidékét egész Spanyolország tükreként mutatják be: összehozza a kunyhókat és a felhőkarcolókat, a szakszervezeti tagokat és a munkaadókat, a világiakat és a vallásosokat, a hősöket és a gazembereket, akiket az eltelt idő az akkor leküzdött ellentétek kedves szereplőivé változtatott.
INFÓ
A kiállítás október 6. és november 30. között ingyenesen látogatható a Cervantes Intézetben (Budapest, VI., Vörösmarty u. 32.)
Névjegy
Benito Román a 70-es években kezdte pályafutását. A madridi Iparművészeti és Művészeti Mesterségek Iskolájában tanult fényképészetet. 1973-tól Beno néven a Triunfo és az Hermano Lobo magazinok munkatársaként fotómontázsokat készített. 1974-ben átmenetileg Párizsba költözött, és leszerződött a Sipa Press ügynökséggel. 1976-77 között az Opinión munkatársa volt, majd riporterként dolgozott. 1978 szeptemberében létrehozta az El Periódico de Madrid fotórovatát. Ezután szabadúszóként folytatta pályafutását. Sokszorosan díjazott fotográfus.