A Kelet Kávézó és Galéria adott otthont a Szemtanúk – Traumaábrázolások a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár gyűjteményéből című album bemutatójának. A kötet előzménye egy 2021-es kiállítás volt, mely a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár, valamint a 2B Galéria közreműködésében jött létre; a kiállítás anyagából állította össze a jelen kiadványt Farkas Zsófia művészettörténész, kurátor, Marczisovszky Anna irodalomtörténész és Toronyi Zsuzsanna, a múzeum főigazgatója, akik a kötet tanulmányait is jegyzik. Az album a túlélő szemtanú művészek alkotásait – a koncentrációs táborok, a munkaszolgálat és a gettó életét megörökítő műveket –, valamint életrajzait és az azokat értelmező tanulmányokat tartalmazza.
A könyvbemutatón K. Horváth Zsolt társadalomtörténész beszélgetett Farkas Zsófiával és Toronyi Zsuzsannával. K. Horváth Zsolt kiemelte a kötet címének fontosságát, szerinte a holokausztkutatásban bekövetkezett paradigmaváltásra utal. – Carlo Ginzburg olasz történész egy híres szövegében arra jutott, hogy bár hagyományosan nézve egy szemtanú jogi értelemben nem szavahihető, mindig két tanú van a zsidó történetekben is, a történelem másképp, nem a jog szerint gondolkodik: egyetlen tanú tanúságtétele is tanúságtétel – mondta a társadalomtörténész.
Farkas Zsófia határműveknek nevezte az albumban szereplő alkotásokat, és úgy fogalmazott: a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár képzőművészeti gyűjteménye nagyon eltérő kvalitású alkotásokat tartalmaz. A művészettörténész szerint azért különleges az album, mert a benne szereplő 25 művész túlélte a vészkorszakot, tényleges szemtanúja volt az eseteknek, és szemtanúként is alkotott. – Magyarországon a háborús traumával foglalkozó szakkönyvek, kiállítások szinte kizárólag olyan műveket emelnek ki, melyek mind a Kádár-korban születtek, és inkább reflektálnak a holokausztra. Bálint Endre, Ország Lili absztrakt módon beszélt a holokausztról és a zsidóságról, az albumban látható művek közelibbek – vélte Farkas Zsófia.
Toronyi Zsuzsanna a múzeum története kapcsán beszélt arról, hogy feltehetően a jelenkor dokumentálásának szándékával kerültek az alkotások a gyűjteménybe. A beszélgetést vezető K. Horváth Zsolt előzetesen megkérte a szerzőket, válasszanak ki egy-egy alkotást, amit bemutatnának annak szerzőjével együtt. Toronyi Zsuzsanna elmondása szerint nem tudott választani. – Én levéltárosként látom az iratok sajátos esztétikáját, másképp közelíteném meg a kérdést. – A főigazgató számára a Degob-jegyzőkönyvek, azaz a Deportáltakat Gondozó Országos Bizottság jegyzőkönyveinek kéziratos szövegösszessége a meghatározó. – Ez az a katalógus, mellyel megpróbálták rendszerezni ezt a borzalmat – mondta el Toronyi Zsuzsanna. Farkas Zsófia egyrészt Fekete Editet emelte ki. – Ő volt az egyetlen művész, aki a kötet megírásának a kezdetén még élt – hangsúlyozta a kurátor. Fekete Edit egész életében a televíziónál dolgozott mint rajzfilmes grafikus, sokáig hallgatott 1944-es deportálásáról. Alig 30 kilósan, de túlélte a haláltáborokat, egészen a 80-as évekig nem beszélt élményeiről, ekkor azonban rajzsorozatban idézte föl az akkor történteket. Fekete Edit az idén hunyt el, százéves korában. Farkas Zsófia másik választottja Holló Imre volt, akinek sikerült lágerrajzait barakktársai segítségével megőriznie. Holló Imre a táborhoz kapcsolódó szőnyeggyár régi textilmintáit tartalmazó füzeteibe rajzolt. Szerencséjére művészbarakkba került, társai értékelték a munkáját, és a sorakozók alkalmával úgy rejtették el a műveket, hogy egész egyszerűen a lapokra álltak.
Infó
Farkas Zsófia, Marczisovszky Anna, Toronyi Zsuzsanna: Szemtanúk – Traumaábrázolások a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár gyűjteményéből, kiadja a múzeum. Az albumot október 16-án este mutatták be, a Kelet Kávézóban