Az előző rész tartalmából: a kormány júniusban bejelentette, hogy mivel az üzemanyagok jövedéki adója elmarad az EU által engedélyezett, legalacsonyabb szinttől, az év elején literenként bruttó 41 forinttal emelik a sarcot, vagyis az árat. A lépés már akkor elsietettnek tűnt. Az uniós minimumszintet ugyanis az előző év október eleji euróárfolyam határozza meg. Addig a hozzá hiányzó összeg se lehet ismert. És lőn: október 2-án kiderült, hogy benzin esetében bruttó 25, gázolajnál pedig 23 forint is elég lenne. Efelett minden csak Orbán pénzéhsége. Egy MSZP-s javaslat szerint ráadásul a hazai olajcégekre kiterjedő kiskereskedelmi különadó „jövedékiesítésével” a teljes áremelés elhagyható lenne.
A kormány erre a maga módján „reagált”. Miközben az uniós kényszert szajkózták, képviselőik a szocialista ötletet már bizottsági szakban elmeszelték. Majd csütörtök éjjel megjelent, hogy tényleg "átalakítják" a kútláncok kiskereskedelmi különadóját. Eszerint 500 millió forint bevétel felett az eddigi, 0,15-től 4,5 százalékig terjedő terhet „egységes” 3 százalék váltja fel. Míg tehát a „közepes” láncok terhei többszöröződnek, a legnagyobbaké – így a Molé - csökken. A lépésre értelmes indokot még nem hallottam. Így felerősödhetnek azok a tavalyi árstop idején felreppent, a kormány és a nagy láncok által hevesen tagadott nézetek, miszerint együtt tennék tönkre a zömmel hazai tulajdonú kis- és közepes kutakat. Sokak szerint ezt támasztja alá az is, hogy az ATV-ben a jövedékiadó-emelést - a Fidesz-propagandába illeszkedően, a csökkentési érveket elhallgatva – Hernádi Zsolt Mol-vezér is uniós kötelezettségnek nevezte. Már miután végighallgathattuk minimum kínos magyarázkodását, miszerint a Corvinus oktatói lemondásokkal is járó vizsgabotránya miért nem arról szól, hogy az ország legjobb – négy éve az általa elnökölt kuratóriumhoz tartozó - közgazdasági egyetemén valahogy át kell rugdosni egy Mol-közeli oligarcha lustácska csemetéjét.
Minden fronton hallom a NER-es kiszámolót: egyetem-begyetem...