A minden évben januárban Las Vegas-ban rendezik a Fogyasztási Elektronikai Áruk Show-ját (CES), a világ legnagyobb ilyen tematikájú eseményt, ahol szinte minden valamire való gyártó megjelenik. Ebben az évben 4000 kiállítót és 130 ezer látogatót vártak, miközben rengeteg vendég online is részt vehetett a kiállításon. A bemutatott eszközök tömegéből a hasznos és a haszontalan újdonságokra is kerestünk példákat.
Tévékészülékek
A hétköznapi fogyasztók számára leginkább érdeklődésre számot tartó elektronikai eszközök a tévék. Ma már nem a képernyő méretének, felbontásának vagy fényességének növelése áll a középpontban, az QLED, OLED, OLED+ technológiák már minden hétköznapi igényt kielégítenek, viszonylag elfogadható, de akár horror áron is. Az egyik legnagyobb újdonság a Samsung MicroLED-es, egy centiméteres vastagságú, átlátszó képernyőjű tévéje, aminek semmiféle kerete nincs. Szerencsére azt a kérdést, hogy mindez mire jó, még nem kell feltenni, mert annyira drága, hogy csak nagyon kevesek engedhetik meg maguknak. Egy 280 centiméteres átmérőjű, átlátszó MicroLED-es tévé 150 ezer dollárba (50 millió forint) kerül. A MicroLED technológia, mint a neve is mutatja, a milliméter ezred részébe tartozó mérettartományú ledeket használ, itt nincs szükség háttérvilágításra és a színek is közvetlenül jelennek meg, ráadásul gyorsabban.
A másik szenzáció a C Seed legújabb tévéje, ami ugyan nem átlátszó, ennek ellenére tökéletesen láthatatlanná tud válni, amikor éppen nem használják. Az N1 névre keresztelt készülék ugyanis több MicroLED panelből áll össze, így a tévé a kikapcsolás után egyszerűen összehajtogatja magát, majd visszahúzódik a leginkább egy absztrakt műalkotásra emlékeztető talapzatába.
Elektromos autók (EV-k)
A nagy gyártók, a Ford, a GM és a Toyota ezúttal némileg háttrébe vonultak, a többiek azonban kitöltötték az űrt. Megjelentek a Honda EV-k és a Hyundai repülő taxija, közös jellemzőjük a mestersége intelligencia (MI) térhódítása a “szoftvervezérelt” járművek képében. Utóbbi azt jelenti, hogy az autók az évek során a szoftvereiken keresztül fejleszthetők, a mechanikájukhoz nem kell hozzányúlni. A nagy visszatérők a 2024-es CES-re a hidrogén meghajtású járművek voltak. A hidrogén valóban tiszta üzemanyagként vehető számba, alkalmas lenne az akkumulátoros autók kiváltására, a technológia azonban számos nehézséggel küzd. Energiaigényes a hidrogén előállítása, és a tárolása is nehéz. Ennek ellenére a kiállításon jelentős volt a felhozatal hidrogénhajtású, elektromotoros járművekből a Nikolának, Hyundainak és a Bosch-nak köszönhetően. Az amerikai startup, a Nikola január 4-én jelentette be, hogy szeptember óta már 35 hidrogén meghajtású - üzemanyagcellás - kamiont adtak el. A technológia fejlesztése ebben a szektorban térülhet meg igazán, hiszen itt óriási kapacitású akkumulátorokra van, illetve inkább lenne szükség. A Nikola a Bosch FCEV Class 8 üzemanyag-celláját használja, ezekben a hidrogén és oxigén egyesítésével nyerik az energiát, aminek a végtermékeként víz keletkezik. Ezekkel 800 kilométert lehet egy feltöltéssel megtenni és 356 lóerősek. Akkumulátorok ezekhez is kellenek, hiszen az energiatermeléshez (fordított elektrolízishez) szükség van elektromos áramra, így ezek az autók csak akkor igazán zöldek, ha az is megújuló forrásból származik. A Hyundai bemutatta legújabb, Supernal S-A2 nevű repülő taxiját, ami néhány személyes, helyből felszálló, elektromos meghajtású repülő pár tíz kilométeres hatótávval, de forgalomba kerülésének idejéről még nincs hír.
Robotok
A kiállításon eddig is robotok seregét mutatták be, de messze nem mindegyik került közülük vásárlókhoz. Nyilván nem mindegyikük humanoid, tehát próbál valamilyen módon emberre hasonlítani, de a lényeg itt is az MI egyre nagyobb jelenléte. Visszatért 2020 után a Samsung Ballie nevű robotja, kivetítőjével szórakoztat, de házőrzési feladatokat is el tud látni. Viszonylag kicsi, gömbalakú, körbejárja - gurulja - a lakást és a házat, megeteti a kutyát - kinyitja neki a táptároló ajtaját -, receptet vetít a konyha falára a pult fölé, és hasonlók. Ára és megjelenési ideje azonban még nincs. Viszont 800 dollárért (277 ezer forint) hamarosan megvehető az Oro kutyatárs, ami nem csak foglalkozik a házi kedvenccel, hanem egészségi, hangulati állapotára is figyel. A Yarbo hernyótalpas robotját kimondottan a ház körüli munkák elvégzésre, például hó- és levél eltakarítására tervezték, ezért kifejezetten időjárásálló. A kínai Kepler mutatott be olyan humanoid robotot - neve Forerunner (előfutó), 178 centiméter magas, 85 kilós, ügyesen, folyamatosan mozog, és mozgatja végtagjait, ujjait, tud féllábon állni, gyorsan futni, beszélgetni emberekkel és más robotokkal. Általános célokra tervezték, minden olyan feladatot el tud látni, ami egy ilyen szerkezettől elvárható: akár gyerekeket is taníthat. A generatív MI-nek köszönhetően a robotok egyre többet tudnak, egyre kevésbé függenek az előre megírt programoktól.