Ai Weiwei;

Nyolcvanegy nap, nyolcvanegy kérdés

Ai Weiwei kínai művész és aktivista felveszi a harcot a mesterséges intelligenciával a legújabb Ai vs. AI című munkájában – a cím az alkotó családnevére és a mesterséges intelligencia rövidítésére (AI – Artificial Intelligence) utal.

Az Artnet művészeti portálon olvasható hír szerint az alkotó „a 81 napos megvilágosodási kutatás” során márciusig minden este főleg filozófiai kérdéseket fog feltenni egy mesterséges intelligenciának olyan témákról mint az emberiség, a tudomány és a politika. A kérdéseket Ai és közeli munkatársai írják, ezeket a Radikális Kortárs Művészetek Kulturális Intézete (Cultural Institute of Radical Contemporary Arts – CIRCA) 20.24-kor nyilvánosan közvetíti a londoni Piccadilly Lights-on, mely a legnagyobb reklámkijelző Európában, illetve kivetítik azt még számos nemzetközi helyszínen, például Szöulban, Berlinben és Milánóban is. Ai azt tervezi, hogy megpróbálja megválaszolni ezeket a kérdéseket, melyeket a mesterséges intelligencia válaszaival együtt közzétesznek a CIRCA honlapján és a közösségi média csatornáin.

Ez az első alkalom, hogy a kínai művész az MI felhasználásával készít műalkotást, a projekt ráadásul a korábbi témáihoz kapcsolódik mint a szabadság, a megfigyelés és a korrupció, amelyekkel kapcsolatban az MI-nek olyan kérdéseket tett fel, mint hogy „Lehetséges-e az igazi demokrácia?” és „A kiváltságos osztály irányít téged?”. A nyolcvanegy kérdés továbbá arra utal hogy a művészt 2011-ben a kínai kormány nyolcvanegy napra börtönbe zárta, miközben folyamatosan kihallgatásokon kellett részt vennie. „A hatóságok mindig többet tudnak, mint te, és úgy játszanak, hogy nem mondják el, amit tudnak” – mondta Ai. – „Mindenkinek joga van kérdéseket feltenni”.

A CIRCA 2020 óta használja a Piccadilly Lights kijelzőjét, hogy sugározza az ünnepelt művészek új alkotásait, hogy azokat a járókelők ingyen élvezhessék. Az intézet által korábban megbízott alkotók között szerepelt Marina Abramović, Yoko Ono és Vivienne Westwood is.