Hiába indokolta Karácsony Gergely főpolgármester a péntektől hatályba lépő és 53 járatot érintő járatritkítási csomagot, hogy a „home office-nak, és a rugalmas munkabeosztásnak köszönhetően az átlagosnál kevesebben utaznak”, ezekről a fejleményekről azonban csak az utazni vágyó budapestieknek nem szóltak – írta felháborodott Facebook-posztjában Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egykori vezérigazgatója.
A bejegyzéshez mellékelt, a péntek reggel a Thököly út ritkított buszjáratairól és a lemaradó utasokról készült fotók magukért beszélnek. Ahogy arról lapunk is beszámolt, a BKK 53 járatát ritkította. Vitézy Dávid szerint ezek kifejezetten fontos és kihasznált, összesen 43 db busz-, 4 villamos- és 6 trolibusz-járatok. – Ennyi vonalat érintő járatritkítási csomagot utoljára 15 éve Hagyó Miklós, Demszky Gábor korábbi főpolgármester helyettese próbált a városra erőltetni, de legalább akkoriban előzetes egyeztetés volt a menetrendi változásokról. Így tudtuk végül akkor megakadályozni a rombolást, hónapokon át küzdöttem akkoriban személyesen is a járatritkítások ellen – emelte ki a politikus, akinek esetleges főpolgármester-jelöltsége továbbra is közbeszéd tárgya.
„Felszólítom Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy haladéktalanul vonja vissza a járatritkítási csomagot és vizsgálja felül a BKK akcióját! A közösségi közlekedés színvonalának leépítése ugyanis ellentétes minden várospolitikai és fenntarthatósági céllal”
– emelte ki Vitézy Dávid. A volt államtitkár szerint a fő probléma, hogy a város legzsúfoltabb, legfontosabb járatait ritkították a csúcsidőben, és ilyenkor eleve nem a várakozási idő, hanem a kapacitás a fő szempont, és megállapította azt is, hogy a BKK mai lépésével szerinte versenyképtelenebb lett a közösségi közlekedés.
– Bár a BKK létrehozása óta kötelező, semmilyen társadalmi egyeztetés és előzetes bejelentés nem volt a menetrend átalakításáról, a Közlekedő Tömeg civil egyesülettől értesült a közvélemény a BKK járatritkítási terveiről, melyeket ma reggeltől be is vezettek. Bele se merek gondolni, mi történt volna, ha nem lenne „klímavészhelyzet”, nem lenne külön részvételiségi osztály és nem lenne a részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes a városházán – jegyezte meg gúnyosan Vitézy Dávid.
A helyzet kritikusságát mutatja, hogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), amely az elmúlt években számos alkalommal igen élesen bírálta egykori szóvivőjüket, Vitézyt, most ők is osztják az álláspontját. A civil szervezet elnöke, Dorner Lajos, aki még csütörtökön nyilatkozott az RTL Híradónak, hogy a BKK intézkedésének, amivel „kicsípkedtek” járatokat a rendszerből, semmi értelme nem volt, ráadásul érdemi megtakarítást nem jelent a városnak, a lakosságot pedig legalább két héttel a bevezetés előtt kellett volna értesíteni a járatritkításokról. – Előfordul, hogy a kommunikáció nem mindig tökéletes, ha ez így volt elnézést kérünk – szabadkozott a riportban Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke.
Járatokat ritkít a BKK péntektől