;

adó;Ryanair;Kúria;ítélet;extraprofit;

Michael O`Leary, a Ryanair elnök-vezérigazgatója Brüsszelben iés Budapesten is lobbizott az Orbán-kormány különadója ellen

- Döntött a Kúria, nem kell kifizetnie a Ryanairnek a 300 milliós fogyasztóvédelmi bírságot

Úgy tűnik, az Orbán-kormány különadóit simán ki lehet fizettetni az utasokkal.

A Fővárosi Törvényszék jogosan semmisítette meg Ryanair légitársaságra még 2022. augusztusában kiszabott 300 millió forintos bírságot - ezt a Kúria ítélete mondta ki, vagyis a döntés jogerős, az ír fapados légitársaság megnyerte a Fogyasztóvédelmi Hivatal elleni perét.

A testület idén január 23-án felülvizsgálati eljárás keretében döntött a Ryanair légitársaság és a Budapest Főváros Kormányhivatala mint fogyasztóvédelmi hatóság közötti perben. A légitársaság közölte az utasokkal, hogy miután a magyar kormány 2022. június 4-én új légiforgalmi adót vezetett be, azt az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) szerint egy az egyben áthárítja az utasokra. Az új adó mértéke utasonként 3900 forint. Az utasok dönthetnek úgy is, hogy foglalásukat lemondják, ebben az esetben teljes visszatérítést kapnak. A fogyasztóvédelmi hatóság emiatt szabott ki 300 millió forintos büntetést, a bírság mellett pedig arra kötelezték a Ryanairt, hogy a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatásai során – különös tekintettel a jegyáremelés indokairól szóló tájékoztatásra – tartózkodjon a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattól, továbbá, hogy az eljárás során észlelt fenti „félrevezető tájékoztatás” megszüntetése érdekében tett intézkedéséről a határozat véglegessé válását követő 15 napon belül értesítse a kormányhivatalt.

A Ryanair ehelyett inkább pert indított, amelyet már a Fővárosi Törvényszéken megnyert,

a bíróság megállapította, hogy téves volt a kormányhivatalnak a határozat alapját képező jogi álláspontja, hogy nem a légitársaság, hanem a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet minősül az adó alanyának, ebből kifolyólag téves volt a kereskedelmi gyakorlatot megtévesztőnek minősíteni. 

A bíróság megállapította továbbá, hogy a kormányhivatal határozata az ÁSZF joghatását érintette, ezáltal az túlterjeszkedett a hatáskörén.

A Főváros Kormányhivatal fellebbezett, majd határidőn túl észrevételeket tett a felperes jogi képviseletével összefüggésben, a Kúria azonban a felülvizsgálati kérelmet megalapozatlannak minősítette és megállapította, hogy a Ryanair jogi képviselete az elsőfokú és a felülvizsgálati eljárásban igazolt volt. A testület az Alkotmánybírósággal összhangban azt is megállapította, hogy az adó alanya a légitársaság, nem pedig – ahogy azt a kormányhivatal állította – a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet, hiszen a vonatkozó kormányrendelet érintett fejezetének címe is az, hogy „A légitársaságok hozzájárulása”. Mivel a Ryanair mint adóalany az ÁSZF szerint járt el, ezért nem valósult meg a fogyasztók megtévesztése sem - közölték, hozzátéve, a Kúria eljárásának nem volt tárgya az ÁSZF azon rendelkezése jogszerűségének vizsgálata, amely alapján a légitársaság az adót az utasokra áthárította.

Verseny nélkül.