dokumentumfilm;HBO;

A filmvásznon többek között azt is figyelemmel követhetjük, milyen áldozatokkal jár, hogy egy ismeretlen, kezdő festő befutott művésszé váljon

- Csak hiszik, hogy ismerik őt

Vizsgafilmnek készült, helyette tizenhárom évig forgatott portréfilmet Apolonia Sokol francia festőnőről a dán rendező, Lea Glob. Ilyen rendkívüli helyzetben „kénytelenek” voltunk mindkettejükkel beszélgetni.

Elképesztő. Ez volt az első szó, ami eszembe jutott, amikor a Lea Glob által rendezett Apolonia, Apolonia végső képsorai pörögtek előttem. Már csak a hihetetlen vállalás miatt is: a dán filmes elment egy fiatal francia festőnőhöz, hogy forgasson vele két hétig egy vizsga-portréfilmet. Aztán tizenhárom évig le sem tette a kamerát, Apolonia Sokol minden fontosabb életpillanatánál ott volt: a nehéz iskolai évek alatt, a férfi tanárokkal való viszonyában, a helykereséseinél a világban. Aztán egy idő után a dokumentarista kamera már nem csak szimpla szemlélő maradt, hanem olyan közeli barát lett, aki a legmélyebb érzéseiről is tud beszélni. Egy ponton pedig – amikor a rendező beteg lett – a kamera tekintete megfordult, és a rendező is alanya lett a filmnek. Aztán Glob letette a kamerát, hogy a rendelkezésére álló anyagot összevágják. A világpremier az amszterdami IDFA fesztiválon volt, ahol fődíjat nyert. Innentől kezdve jött a megérdemelt fesztiválturné, mielőtt az alkotást a gyártó HBO felrakta volna a MAX-re, ahol most már magyarul is látható.

De miért nem állt meg Lea Glob a rövidfilmnél? – adódik a kérdés. „Áldás és átok is volt a helyzet, mert a legkülönlegesebb nővel találkoztam a pályám kezdetén, amikor még diák voltam. Még nem is voltam igazi képzett filmes szakember, szóval mit lehetett tenni?” – meséli Glob. Végül is befejezte a rövidfilmet, ami szép munka lett, Glob meg is kapta a diplomáját. Ám a rövidfilm nem illett Apolonia életnagyságú karakteréhez, az ő összetett világához.

„Fiatal nőként teljesen a rabja lettem annak, hogy láthatok egy másik fiatal nőt, aki nagyon közel áll a saját életemhez – a képernyőn a saját kérdéseimet is feldolgoztam. Amikor felnőttem, nem sok olyan nőt láttam, aki érdekes karakter volt a filmekben, inkább sztereotip ábrázolásokkal találkoztam. A digitális felszerelés meglehetősen olcsó volt, így lehetőség nyílt arra, hogy egy fiatal, ismeretlen, tehetséges művészt kövessünk, aki megpróbál művészként érvényesülni a mi korunkban. A filmezés szinte olyan volt, mint egy mitikus történet a szabadságról, aminek az emberiség mindig is a birtokában volt, így végig kitartottam” – magyarázza a rendező. A film elkészítése áldozatokkal járt: az első öt évben nem állt rendelkezésre semmiféle finanszírozás, az alkotói oldal állta a költségeket, amíg nem álltak be producerek a projekt mögé. A felvett anyagokat Glob férje vágta – ezt a részt családon belül oldották meg.

De hogyan alakult a film az évek során? Lea Glob időnként megmutatott Sokolnak néhány kisebb részletet, amelyet átbeszéltek. A végső cél elérése persze nem volt egyszerű: a film nem csak azt akarta megmutatni, hogyan látjuk a másik embert, hanem azt is, egy női művész miként tud érvényesülni a modern társadalomban. „Ha rövidebb dokumentumfilmet készítesz, könnyebb elfogadtatnod az alanyoddal, hogy mindent a saját elképzelésed szerint alakítasz” – meséli a rendező. „Ha ilyen hosszú idő alatt készül egy film, az még több odafigyelést igényel. Emlékszem, amikor épp mutatni akartam neki valamit, egy filmes kolléga amiatt aggódott a vetítőben, vajon tetszeni fog-e Apoloniának, amit majd látni fog? De szerencsére tetszett neki. Sőt, még jobbá is tette a filmet azzal, hogy hozzátette a saját nézőpontját olyan dolgokról, amelyeket én mellőztem. Ennek nagyon örültem. Azért döntöttem úgy, hogy Apoloniával csinálok filmet, mert ő a környezetét is állandóan megkérdőjelezi.”

A dokumentumfilm esélyt sem adott Apolloniának, hogy elfelejtse a múltját, benne olyan apró epizódokkal, mint a szépségápolás

Az áldás vagy átok kérdése persze igen izgalmas Apolonia Sokol esetében is. Nem mindennapi dolog, hogy az ember életét valaki rögzíti tizenhárom éven keresztül, és még esélye sincs elfelejteni a múltját, hiszen az élete mozgóképes formában immár nyitott könyvként létezik.

„Azt hiszem, ez egy áldás, mert nagyon sok embert vesztettem el az évek során, ahogyan ez a filmben is látható. A nagymamám már nincs velünk, Okszana Sacsko (ukrán festőművész és Femen-aktivista) is véget vetett az életének. De itt vannak ezek a gyönyörű képsorok, ahol együtt élünk, és a szerelmünk ott van a felvételeken. Szóval ez a legnagyobb ajándék, amit az élettől kaphattam. Az emlékek változnak, a film nem, úgy érzem, a kamera előtt születtem meg igazán” – teszi már hozzá a címszereplő. Hangsúlyozva: úgy nőtt fel, hogy nem volt határ a művészet és a magánélet között, és a filmezés időszakában sem létezett igazán magánélete. Hovatovább – ez már nincs a filmben – Sokolnak és Globnak egy ponton tudatosan el kellett döntenie: meg kell tanulniuk kamera nélkül élni. Ez jelentette a forgatás végét.

Apolonia Sokol életében nyilvánvaló mellékhatás, hogy a „fél világ” úgy gondolja, mélyen ismeri őt. „Úgy gondolja. Csak gondolja!” – veti közbe a festőművész. Ahogy fogalmaz: Lea tekintete – azaz a kamerája – szeretetteljes tekintet. Olyan gyengédséggel és törődéssel ábrázolta őt, hogy megérti azokat, akik azt gondolják, ismerik, mert látták a filmet. Ez olyan, mint a varázslat. Apolonia Sokol, ha korábban találkozott valakivel, azt meg kellett győznie mindenkit arról, hogy jó fej. Szavaival élve: mint ember intelligens és nem seggfej. Szakmai téren pedig – úgy véli – változásokat hozott, hogy mindenki láthatta, ész nélküli bírálói, a tanárok és a kritikusok mind férfiak voltak. Apolonia Sokol úgy véli: itt az ideje, hogy végre hátrább lépjenek azok, akik nem tudnak gondolkodni. Mert ő – állítja – az értő kritikát mindig is elfogadja, sőt, elvárja.

Már csak egy kérdés maradt: tényleg ez a film vége? Nos, nem biztos. Glob ugyanis elárulta: Apolonia ötvenedik születésnapjára kamerával fog érkezni. „Van most tizenöt évem gondolkodni arról, hogy mit és hogyan vegyek majd fel” – mondja mosolyogva Lea Glob.

Infó

Apolonia, Apolonia. Bemutatja az HBO MAX

Plusz kicsivel több jut egy, a dunaszerdahelyi sportklubot bemutató alkotás.