ORFK;határátkelők;üzemzavar;határellenőrzés;informatikai rendszer;

Egymilliárdot költöttek rá, de annyira döcög a határállomások informatikai rendszere, hogy külön eljárásrendet kellett kidolgozni a hibák kezelésére

Arra a kérdésünkre, hogy érvényesíttek-e kártérítési igényeket, az ORFK azt közölte: Ezzel kapcsolatban a rendőrség információval nem rendelkezik. 

Összesen 27 alkalommal adott hírt tavaly a rendőrség a határállomásokon használt – évek óta gyengén teljesítő – informatikai rendszer komoly üzemzavaráról lapunk gyűjtése szerint. Idén pedig már fél tucat leállásra derült fény. Legutóbb épp tegnap közölték, hogy informatikai rendszerprobléma miatt megnövekedett várakozási idővel kell számolni a közúti határátkelőhelyeken. Az ilyen és ehhez hasonló hibák a legtöbb esetben a határügyintézés lelassulását okozzák, több alkalommal könnyített ellenőrzést kellett bevezetni.

A sorozatos üzemzavarról az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) érdeklődésünkre azt írta: „Az ilyen összetett rendszerek, informatikai hálózatok működése során fordulhatnak és fordulnak is elő üzemzavarok, amelyek kezelésére és soron kívüli javítására – szükség esetén pótlására – megfelelő eljárásrendeket dolgozott ki a rendőrség.” Pedig a hálózat sok pénzt vitt el eddig, hiszen a rendőrség kérdésünkre azt közölte: „A Nemzeti Határforgalom Ellenőrző és Regisztrációs Rendszert (NHERR) az IdomSoft Zrt. fejleszti európai uniós forrásból.

Ezidáig a fejlesztés kapcsán bruttó 983.509.325 forint került kifizetésre.”

Az IdomSoft Zrt. állami vállalat, „felettese” a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt., amelynek tulajdonosi jogait egy olyan cég gyakorolja, amelyet a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda felügyel.

Bár sok a hibája és nem kevés közpénzt éget el az NHERR, egyelőre úgy tűnik, az államapparátust ez kevéssé zavarja. Arra a kérdésünkre, hogy érvényesíttek-e kártérítési igényeket, az ORFK azt közölte: Ezzel kapcsolatban a rendőrség információval nem rendelkezik. Tanácstalan a rendőrség abban is, mikorra háríthatóak el a sorozatos meghibásodások, mert erre is ugyanezt közöltek:

„A kérdéssel kapcsolatban a rendőrség információval nem rendelkezik.”

Az NHERR hazai és nemzetközi adatbázisból olvassa össze, illetve kontrollálja az utazókkal kapcsolatos információkat, például a körözési rendszerekben végez ellenőrzést.

A hibák okairól szólva a rendőrség általánosságban azt írta: egy ilyen jelentős informatikai hálózat, ami más önálló informatikai szakrendszerhez kapcsolódó kitettségekkel rendelkezik, magában hordozza az előre tervezett karbantartások, illetve az előre nem látható meghibásodásokból adódó átmeneti leállásokat. A napi működés során – tették hozzá – előfordulhat hálózati túlterhelés, ami azt okozhatja, hogy a rendelkezésre álló idő alatt nem érkezik válasz a kapcsolódó szakrendszertől. Ez nem jelenti a határforgalom leállását, ilyenkor az átlépéssel kapcsolatos várakozási idő nőhet.

Egy lapunknak nyilatkozó egykori határőr más okokat is sejt a háttérben.

– Annak idején, amikor telepítették a vámhivataloknál az elektronikai rendszert, még viszonylag jól működött, az elmúlt években azonban elmaradtak a megfelelő karbantartások, s elég informatikai szakembert sem találnak a 400-500 ezer havi fizetéssel kecsegtető belügyi közalkalmazotti állásba,

miközben a piacon egy ilyen munkakörben akár egymillió forintot is megkereshet egy szakember 

– mondta lapunknak egy nyugalmazott záhonyi vámtiszt a hibákról.

Ez elvileg nem okozna olyan nagy gondot, ha arra az időre átállnának a kézi ellenőrzésre, hiszen korábban is előfordult, hogy ilyen esetben csak papíron töltötték fel az adatokat, majd később, amikor megjavult a rendszer, bevitték az információkat a gépbe is. Ezt azonban – legalábbis informátorunk szerint – az ukrán határszélen a magyar oldalon nem engedélyezik, arra hivatkozva,

hogy Ukrajna nem uniós ország, így ezen az átkelőn szigorúbban kell ellenőrizni. 

Ha a rendszerhiba például a ferihegyi repülőtéren fordulna elő, ott ez nem okozna ilyen fennakadást, hisz ott mindent megtennének azért, hogy az utasok egy ilyen hiba miatt ne késsék le a gépeket – tette hozzá.

– Nálam is előfordult már, hogy Lónyánál át akartam menni az ukrán oldalra, de a határőr kollégák mondták, hogy behalt a rendszer, és fogalmuk sincs, mikorra javul meg. Ilyen esetben nem lehet tudni, hogy fél órát kell várakozni a határon, vagy egész délután – fogalmazott a volt határőr. Szavai szerint, ahogyan a bankoknál rendszeres a havi számítógépes karbantartás, amit általában éjszaka végeznek el, hogy az ügyfelek megfelelő kiszolgálása megtörténhessen, ugyanígy az állami szférában is meg kell kellene ezeket tenni, ahhoz azonban elengedhetetlenek a jó informatikus szakemberek. Egy határátkelőhelyen elképzelhető, hogy az informatikust akár este vagy hétvégén is berendelik sürgős esetben, emiatt a piacinál jóval alacsonyabb közalkalmazotti fizetés még kevésbé vonzó.