;

rezsicsökkentés;állami szemetesholdig;Mohu Mol;

- Szemét és rezsicsökkentés

Környezettudatos nyaralóként szorgalmasan kötözgettük tavasztól őszig a lemetszett, levágott ágakat, zsákoltuk a saját komposztálónkba már nem férő zöldhulladékot. Kéthetenként kiraktuk az árokpartra, és többnyire rendben elszállították azt. Mindehhez kaptunk évente 12 zsákot, az elég is volt, mint ahogyan a szelektív gyűjtéshez biztosított tucatnyi zsák is.

Január óta nagyot változott a hulladékgyűjtő világ! Megjelent a MOHU! Azaz a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.. Lássuk, mi a legfontosabb, leírt céljuk:

„A MOL meggyőződése, hogy a megfelelően működtetett körforgásos gazdaság megteremtése nemcsak kötelesség, hanem gazdasági lehetőség is Magyarország számára. A cégcsoport stratégiai célja, hogy hulladékgazdálkodási tevékenységeit egységesítse, és hatékonyan hozzájáruljon Magyarország, illetve a régió körforgásos gazdaságának erősítéséhez.

A MOHU erre a célra jött létre, és nyerte meg az állami koncessziót a hulladékgazdálkodás hazai egységesítésére és fejlesztésére.”

Nézzük a gyakorlati megvalósítást. Ez évtől nincs zsák, se zöldnek, se szelektívnek. Rakja mindenki, amibe akarja, csak legyen átlátszó. Mondták az ügyfélszolgálaton, berakhatjuk vécépapíros zsákokba is. A szelektívet továbbra is elviszik havonta, ahogy eddig. A zöldhulladék elszállításánál azonban erősen korlátozták a szemétszállítás díjába beleérthető mennyiséget – összesen nyolc darab zöldhulladékos csomagot visznek el, felmatricázva, legyen az gallyköteg vagy zsákolt zöldhulladék –, és az eddigi havi két szállítás helyett csak egy lesz. Nyolc matricát kap mindenki. Ha kevés, lehet pluszban vásárolni, darabját 390 forintért. Zsákot ehhez sem adnak, a kereskedelemben kaphatók ilyenek tízdarabos csomagokban 2500 forint körüli áron. Ha a korábbi tapasztalatok alapján becsült mennyiséggel számolok, a szelektív- és zöldhulladék elszállítása nekünk idéntől 8-10 ezer forintos többletköltséggel jár, vásárolt zsákokkal, matricákkal. Várható, hogy emiatt sokan visszatérnek a „hagyományos” módszerekhez: elégetik a szelektív és kerti hulladékot, vagy lerakják erdőre, mezőre.

Hulladékkudvar a Depónia honlapja szerint legközelebb a 49,1 kilométerre lévő Székesfehérvár-Csala völgyben van. Ahová természetesen kellő mennyiségű benzint elégetve lehet eljuttatni, majd megfelelő díj ellenében le lehet rakni a saját magunk által beszállított hulladékot is. (Akinek nincs autója, annak marad a falu széle, ingyen.) Kipróbáltam, a telephely precízen működik, abszolút nagyüzem. A két zsák zöldemmel ugyan eltörpültem a hivatásos kertészek mellett, de azért leszórtam a hatalmas komposzthegy aljába két zsákocska lenyesett rozmaring- és levendula levelet, szárat, ötszázhúsz forintért.

De átalakul a szervezeti háttér is. Mint a MOHU honlapjáról kiderül, a közszolgáltatás keretében végzett tevékenységeket, illetve azok adminisztrációját úgynevezett Területi Szolgáltatók végzik. A mi területi szolgáltatónk a Fejér megyében és Veszprém megye egy részében regnáló Depónia Nonprofit Kft. Akik további 11 alvállalkozóval állnak kapcsolatban. A korábbi Depóniából kivált Continus Kft. feladata lett a közületi és ipari hulladékszállítás. A központja ugyanaz, mint a Depóniáé, a két kft. telephelye – Székesfehérvár-Csala, Pénzverővölgy – és vezetői megegyeznek. A Depóniát telefonon hívtam, a Continusnál vették fel a kagylót. Személyes ügyfélszolgálat legközelebb Polgárdiban, a régi szemétgyűjtőnél van, a Depónia alvállalkozójává avanzsált Vertikal Zrt.-nél. Az eddigi két lépcsős – NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság és Vertikál Kft. – szolgáltatói lánc tehát esetünkben négy lépcsőssé alakult. Természetesen minden lépcsőnél van működési költség és nyilván profit is.

Levélben kérdeztem rá a Depóniánál, mi végre csökkentik a szolgáltatás színvonalát, jelentősen megemelve ezzel a költségeimet, rácáfolva a rezsicsökkentésre. A Depónia válaszának hossza és stílusa felháborító - minden jogszabályt leírtak, csak éppen a kérdésre nem válaszoltak -, annak csak az utolsó mondatát idézem: ”Azt, hogy a korábbi szolgáltató milyen formában szállította el a zöldhulladékot, illetve milyen zsákot biztosított nem tartozik ránk.”

Egy kis netezéssel próbáltam megnyugtatni magam, de mik jöttek lépten-nyomon szembe? A MOHU feltehetően méregdrága reklámfilmjei! Megértettem. Az állítólag rezsicsökkentett, de mindenféle manipulációval inkább megemelt költségeimből, a hulladékudvar megközelítése közben elégetett benzinből és a szolgáltatási minőség drasztikus csökkentéséből lesz jókora profitja a MOL-nak, az NHKV helyére lépett MOHU-nak és a NER-es hirdetési cégnek. Ügyes. 

A szerző művelődésszervező szakközgazdász.

A cikkben megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik szerkesztőségünk álláspontját. Lapunk fenntartja magának a jogot a beérkező írások szerkesztésére, rövidítésére.